/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Adgangskode til mapper på eksterne drev
Fra : anders_bak
Vist : 602 gange
100 point
Dato : 10-09-04 08:54

Jeg har et par mapper med lidt følsomme oplysninger liggende på et eksternt drev jeg bruger på forskellige pc'er. Hvordan kan jeg beskytte disse mapper med et password. Jeg ved godt at man kan sætte en mappe så den kun kan åbnes når man er logget på som mig selv i xp, men det funger jo bare ikke når det er et eksternt drev der skal flyttes rundt på forskellige computere.

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-04 08:57

Du kan bruge dette lille lækre program til at password beskytte dine filer/mapper med - og det er gratis.
http://downloads-zdnet.com.com/3000-2092-10256008.html?tag=lst-0-1

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 10-09-04 09:09

Jep. Det ser jo ud til at funge. Men lige et spørgsmål. Skal programmet være instaleret for at jeg kan låse mappen op?. Det er jo en lille detalie når man kommer til en ny pc

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 10-09-04 09:13

ja det skal være installeret for at kunne låse og åbne , men du kan eksempelvis have det liggende og installeret på selve drevet.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 10-09-04 09:18

Har allerede kopieret det over. det sker bare at jeg bruger terminaler hvor jeg som bruger ikke har tilladelse (mulighed) for at instalere programmer. Men så er der som regel en alm. pc. i nærheden. det gør det jo bare lidt mere besværligt. Så hvis der er nogen der kender et program man evt ligger i den mappe der skal beskyttes, eller noget andet smart.....

Men i første omgang funger det, så tak for hjælpen dannyboyd.

Jeg lader lige spg. stå åbent for at se om der er nogen der kender et frækt trick (-:

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-09-04 10:26

Du kunne jo zippe mappen og give den en adgangskode, ikke lige en løsning der er nem, at håndtere i det daglige.
En god løsning ville være hvis at det var en hel partition, og at det så kunne lade sig gøre at skjule
drevet/partitionen. eller tildele det en adgangskode.
men drevets adfærd , vil nok afhænge af hvilken maskine drevet bliver sat på.
og hvilket filsystem der bruges.

ang. zip kan jeg forestille mig at selve unzip'ningen sker på den tilkoblede pc,
og rester måske er der når at du forlader den.
og hvis data er ændrede efter brug, vil du skulle så til at zippe dine data igen, efter brug.

Selv bruger jeg win-me og fat32, og jeg tror at hvis at jeg brugte diskkomprimering, ville jeg få
muligheden for at paswordbeskytte mit kombrimerede drev.
ps. der er ingen pladsgevinst ved at kombrimere i fat32.

og så er der jo også hardwarebeskyttelse, i form af en usb-dims, tror at den hedder key-lock (2-300kr.)
den skulle kunne forhindre adgang til en disk, hvis at den ikke sidder i pc'en.
tror at jeg læste om den et af disse steder:
http://www.hardware-test.dk
http://www.tweak.dk
http://www.overclocking.dk

mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 10-09-04 12:08

Tak for svaret dannyboyd.