/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
lille Mille på 11 uger græder og gør
Fra : morpige
Vist : 622 gange
50 point
Dato : 09-09-04 21:30

Hejsa,

Vi har lige fået en lille dejlig labradorhvalp. Vi har haft hende i 2 uger og hun er bare skøn. Hun er lærenem og har ikke ødelagt noget endnu.
Vi har 3 ugers ferie og nu er der kun 1 uge tilbage.
Vi har forsøgt at lære hende at være alene hjemme- hvilket efter vores mening går rigtig godt. Men naboerne siger at hun hyler og gø'r i den første time hver gang vi er væk. Jeg synes det er flot at hun ikke gø'r mere end hun gør, men naboerne mener ikke helt det samme.
Er der nogen af jer der har gode forslag til hvordan vi får hende vænnet af med det? (Vi har taget hele turen, med først 10 min, så en time, så to timer og nu fem timer)
Kærlig hilsen
Pernille

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-09-04 21:35

giv den en komando freks. kommer straks start med 5 min osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-04 21:36

Det er ikke sikkert den nogensinde holder op med det. Nogen hunde vil altid reagere sådan.
Men det eneste er at prøve at give den noget den kan beskæftige sig med, og så lade være med at gøre et stort nummer ud af, at nu går I altså.
Men ellers må I bare håbe på, at den holder op med det igen.
mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-09-04 21:39

(start med at en af jer går og brug komandoen og kom tilbage ca. 5min efter 1 skal stadivæg være hjemme ros hunden når du kommer tilbage (evt hver gang i forlader hjemmet) nå i har gjort det nogle gange prøv så at forlade hjemmet alle sammen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-09-04 22:00

Gå en tur med henden inden, og give hende godt med næse- og hjernearbejde. Alt kampleg så som kaste pinde, hive i tov, o.s.v. skal i undgå. Giv hende så enten hele hendes foderratio strået rundt om på gulvene, og lad hende finde dem, mens i går. Hvis i giver hende min. en halv times luftetur med næse/hjernearb., så er der gode chancer for, at hun glemmer at gø, da hun vil være rimeligt træt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 10-09-04 01:52

Lad en radio stå og spille dæmpet, så føler hunden sig ikke alene, læg nogle godbider og lidt legetøj.
Læg en trøje som du har haft på til hunden,så den kan snuse dig, så føler hunden, at du stadig er der.
Held og Lykke og det er synd for hunden, at den står og hyler.

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-04 11:21

Hvor sover hun henne? Hvis hun sover alene i sin kurv uden resten af familien, vil det være lettere for hende at lære at være alene hjemme. Mange synes, at det er så synd for den lille nuttede hvalp, at den skal være alene om natten, men man gør den en bjørnetjeneste. For jo mere man knytter hunden til sig, når man er sammen med den, desto sværere er det for den, når den bliver ladt alene.
Læs evt. Roger Abrantes bog : "Hunden alene hjemme". Der findes så meget god litteratur om hundeopdragelse, hvor I kan få gode råd.
Også held og lykke herfra!

Godkendelse af svar
Fra : morpige

Dato : 11-09-04 00:11

Tak for svaret Axelise. Jeg vil prøve at få fat i bogen

Kommentar
Fra : morpige

Dato : 11-09-04 00:14

Tak for alle jeres svar (troede at jeg kunne acceptere dem alle sammen) Vi har prøvet med 5 min idag og det har hjulpet en del. Vi vil også sætte noget musik til og ja en god gå-tur med masser af aktivitet er en god idé - så sover hun også bedre
Tak for hjælpen alle sammen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-09-04 15:27

Jeg vil også lige anbefale dig en ny bog om hundeopdragelse, som er udgivet i år. Det er en jeg har hørt om her på Kandu, og jeg ønsker mig den i fødselsdagsgave, da den lyder rigtig god. Den er skrevet af Jan Fennell og hedder: Hundelytteren.
Hun er åbenbart ekspert i hundeopdragelse og hundepsykologi og gør op med en del af de ting, mange af os har fået at vide, at vi skulle gøre i forhold til vores hunde.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:35

Hej morpige

Jeg ved at du har accepteret et svar, men jeg prøver alligevel. For guds skyld; gå uden om Roger Abrantes!! Og for Guds skyld, lad ikke din lille hundepige ligge og græde og være alene om natten. Ja, der er nogle hunde der kan udvikle seperationsangst og til dem vil behandlingen være, at trappe ned på samværet med mor og far. Men ikke en lille hvalp. Din lille hvalp skal lære at verden er tryg. Det er en hunds natur - som det flokdyr den er - at sove med sin familie, at spise med sin familie at lege med sin familie etc. Det er så nemt, så nemt at lære en lille hvalp at være alene på den gode måde, så både familie og hvalp er glade og trygge og ikke har "ondt i maven".
Måske har I ikke længere ferie, men så kan I praktisere denne plan i al jeres fritid og i weekenderne.
1. Hvis I har en madskål, så smid den væk! Hendes mad skal hun have, når hun er alene hjemme og når I træner.
2. Hvergang I går fra et rum til et andet lukker I døren efter jer ( i starten skal jeres hvalp være igang med et eller andet). Tæl til 1! ikke længere! og gå straks tilbage igen. I skal hverken sige noget til hunden når I går eller når I kommer. Hvis I gør dette mange gange nok, vil hun efterhånden være ligeglad, for "det sker jo hele tiden og der er ikke noget farligt ved det - de kommer jo med det samme igen".
Det er vigtigt at I ikke tæller i så lang tid, at hun begynder at gø/hyle. Vend tilbage inden dette sker! Ellers får hun succes med sin adfærd "jeg hyler - de kommer".
3. Når I har gjort dette i et par dage, kan I begynde at trappe op - tæl til 1,2,3 og gå tilbage. Det vigtigste er, at I ikke trækker den så længe, at hun begynder at reagere. Gør det også til en vane, at lukke toiletdøren efter jer (måske gør i det allerede, men det er ikke alle der gør det).
På denne måde, kan I gradvist trappe tiden op, og det kan I gøre ret hurtigt, jo længere i kommer i processen.

I skal ikke rose, når hun har været alene sit første minut uden at hyle - I skal lade som ingenting, det er det det hele går ud på; at hun lærer at det er "no big deal" - det bliver ikke blæst op til noget, hverken på den ene eller anden måde. Hils ganske almindeligt på hende, ikke for overdrevet, og så var det det!

Nogen spørgsmål, svarer jeg gerne her på siden.

Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : morpige

Dato : 18-09-04 17:13

Hej Vildskud,
Tak for din besvarelse, som jeg synes er rigtig god.
Jeg har bestilt den bog som blev mig foreslået, og jeg synes den er god. Men vi kører dog stadig tingene på vores egen måde. Som både du og Axelise har foreslået, så tager vi lidt af gangen. Vi lader også Mille sove i soveværelset med os, for vi synes ikke hun skal være alene både om dagen og om natten. Jeg har indtryk af at Mille er holdt op med at græde når vi ikke er der. Hun ved vi kommer igen, så det går rigtig godt. Vi har også ansat en 12 årig pige til at komme hver dag efter skole og gå en tur med Mille. Det er nok nemmere for hende at være alene når hun er lidt træt og bare sover.
Mille piver dog tit lidt, når hun ikke får opmærksomhed fra os og gerne vil lege. Det undrer mig en del. Jeg beder hende stoppe, og så stopper hun i 2 sekunder.
Vi har også lært hende ikke at hoppe op af os når vi kommer hjem fra en køretur. Hun sætter sig istedet og så ager vi hende. Hun er heldigvis meget lærenem. Men på mandag viser det sig hvordan det går. Hun får et stort køkkenalrum og et bryggers at løbe i.
Jeg er spændt på at se hvordan det går med "tisseriet". Mille tisser aldrig indenfor - men hvis hun ikke kan holde sig, så har hun jo nu ikke noget valg.
Tak for svaret
Hilsen
Pernille