/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Salg af sommerhus
Fra : pallenoc
Vist : 1823 gange
200 point
Dato : 09-09-04 19:18

Her den 1.juli færdigmeldte vores nyopførte sommerhus, og har siden selv brugt det samt haft det lejet ud. Vi vil gerne sælge det og faktisk har vi allerede haft det til salg på nettet igennem bl.a. ROBINHUS.dk. Der har efter et "Åbent hus" arrangement vist sig flere interesserede, hvoraf et (ældre) ægtepar er SÆRDELES "varme" på huset.
Nu er mit spørgsmål så hvorvidt vi skal kontakte en ejendomsmægler som er tilknyttet ROBINHUS, en helt anden ejendomsmægler eller er der nogen som helst grund til at blande en ejendomsmægler ind i handlen når nu vi har fundet en køber selv og så lade en advokat ordne alt det "praktiske" (papir)arbejde?
Det er HELT klart vores krav at HELE handlen/forløbet skal foregå "efter foreskrifterne" så der ikke er noget at "komme efter" for hverken den ene eller anden part!!! Vi betaler hellere den fulde/større pris NU fremfor stå med uafklarede ting efter handlen!!!
Skal vi være opmærksomme på en evt. "ejerskifte-forsikring" når huset er nyopført?
Ja, ALLE gode erfaringer, råd og vejledninger er VELKOMNE!!

På forhånd TAK!!!

Mvh
Palle Jensen

PS Det er, som det sikkert fremgår, vores første hussalg

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 09-09-04 19:27

Du kan sagtens selv sælge huset. Flere klarer selv skødet, men vil man klare linjer, så få endelig en advokat til at ordne det juridiske, både for din egen og købers skyld. Så spar du mæglersalær.
Torben

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 09-09-04 20:14

Hej!
Det er jo fint at spare mægleromkostninger men hvad med ejendomsavance skatten? Nu ved jeg jo ikke hvor længe I har haft ejendommen og om der evt. har ligget et gammelt hus.
Men hvis I kun har haft hus på i 2 mdr. ville jeg være meget betænkelig ved om I kan undgå ejendomsavance skat. I så fald ryger 50% af fortjenesten og det kan vel let være mere end mægleromkostninger?
Der er ikke krav om en bestemt periode man skal eje og bruge sommerhuset men jeg tror man bør vente ½ til 1 år med at sælge. Så jvf. jeres ønske om klare linier bør I undersøge skatte konsekvenserne.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-09-04 20:14

Se dig godt for med advokaterne også. Der er meget stor forskel på deres salær vedr. hussalg. For 12 - 13 år siden blev vi flået for 7000 af en advokat - efter at vi havde fået familierabat. (han kendte min storebror). Senere fik jeg at vide, at det var meget dyrt. Men jeg ved så ikke, hvad priserne er nu.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-09-04 21:00

Penelope:
Så vidt vi er blevet orienteret, så gjaldt der førhen den regel at man skulle have været ejer og bruger af et sommerhus i mindst 2 år før et evt. provenu var skattefrit, men at man nu blot skal have været bruger helt eller delvist i ejerperioden.
Det var egentligt også først meningen at vi ville sælge det om et par år, når vi skulle igang med at bygge på nabogrunden som vi købet sammen med denne grund som vi altså nu er færdige med at bygge på. Vi blev dog anbefalet at prøve at sælge det nu idet der så ikke skulle udfærdiges en tilstandsrapport, samt at "markedet" er godt pt.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 09-09-04 22:52

I dag kommer det meget an på grundens størrelse. Hvis den er mindre end 1400 m2 skulle der ikke være noget problem

Citat
Statsautoriseret revisor fra KPMG Orla Bek beskriver i en artikel kort reglerne for beskatning ved salg af sommerhus. Beskatning ved et sådan salg følger reglerne for salg af parcelhuse - dermed er hovedreglen, at en eventuel gevinst ved salget er skattefri. Dog kan en fuldstændig skattefrihed kun opnås, hvis boligen opfylder visse betingelser, herunder blandt andet at grundarealet er mindre end 1.400 kvadratmeter. Orla Bek understreger, at det kun er en kort beskrivelse af reglerne, samt at man bør søge professionel rådgivning ved et eventuelt salg.
[/citat)

fra denne side http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=1173&ref_no=41256C5A0047C9F8C1256EA6002E5F05

[citat]
Når man sælger sin bolig
Efter den såkaldte parcelhusregel er gevinsten ved salg af en- og to-familiehuse, ejer- eller andelslejligheder og sommerhuse fritaget for beskatning, når ejeren har beboet ejendommen helt eller delvist i ejertiden. Fritagelsen er dog med enkelte undtagelser betinget af, at ejendommens grundareal er mindre end 1.400 m2. For de fleste boliger udgør ejendommens grundareal mindre end 1.400 m2.

Da gevinster ved salg af typiske ejerboliger ikke udløser skat, kan eventuelle tab heller ikke trækkes fra.

fra denne side http://www.skat.dk/publikationer/udgivelser/1480/1486/

2 års-reglen er ikke gældende mere.

Jeg ville nu nok lige tale med en advokat, før jeg skrev papirerne under.

Du kan evt. kontakte advokatvagten http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-09-04 23:50

Ved dem her er der gratis formøde:
http://www.boligadvokaterne.dk/bestilmoede.html

og disse her er landsdækkende:
http://www.direkte-advokater.dk/index.php?pid=35

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 10-09-04 07:46

Vedr. udfærdigelse af skøde: Der er annoncer i Den Blå Avis med priser 2500.- til 3900.- inkl. moms. Men husk at det er slutsedlens betingelser som gælder parterne imellem og at vilkårene ikke kan laves om af den som skriver skødet.
Det med 1400 kvm har været gældende "altid" . Det er rigtigt at 2 års reglen formelt er ophævet men man skal sandsynliggøre at man har boet på ejendommen og at der er en seriøs årsag til at man sælger.
Når du har en grund mere ved siden af skal du være påpasselig med ikke at blive opfattet som spekulant og jeg ville være nervøs for at sælge efter kun 2 mdr. Men der er ikke faste regler og hvis du har en forklaring på at du alligevel ikke ville bo i huset kan det vel gå. Det kunne være at du blev uvenner med konen eller at der er jordstråler så du ikke kan tåle at bo i huset eller at du ikke kan enes med naboen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 08:18

ANS:
Tak for disse citater! Vores grund er på 1099 m2, så lige dét skulle ikke være udslagsgivende. Vi vil selvfølgelig under alle omstændigheder kontakte en (bolig)advokat når handlen skal "afsluttes".
TIKKER:
Jeg kan godt se pointen i det med den anden grund at det KAN se ud som spekulation. Fakta er at huset blev noget dyrere at opføre end planlagt (det gør så noget vel altid??!!), så provenuet vil hvis det bliver solgt til den udbudte pris ligge på godt 100.000,- Det er så selvfølgelig vores plan at de på sigt skal bruges som "startkapital" til det hus vi vil opføre på nabogrunden.
Jeg tror på dem som er interesserede at de først vil overtage det pr. 1/12 i år, så det giver da os et par måneder mere som "ejere"...måske det allerbedste ville være at de først overtog det i det nye år så der ikke stod det samme årstal på skødet/slutsedlen (men så er vi vel ude i teoriens overdrev?)

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 10-09-04 08:52

Hej!
Husk at det er slutsedlens dato som er afgørende. Så det hjælper ikke noget at skrive slutseddel nu med overtagelse til december.
Hvis det skal virke, skal I skrive en "intern aftale", som er gensidigt bindende og så skrive en officiel slutseddel kort før overtagelsesdagen.
Jeg er lidt nysgerrig efter hvor huset ligger, for i Nordsjælland kan man næsten ikke undgå at tjene penge ved nybyggeri.
En ejendom tæt ved vores blev handlet for 3 år siden for 275 000.-. Det gamle sommerhus er blevet shinet op, kun ejerens eget arbejde. Det blev solgt på få uger for 895 000.- og det er skattefrit. Plus vel at mærke har han udstykket og beholdt en grund til en værdi af ca. 500 000.- minus modningsomkostninger mm. på ca. 70 000.-
En anden ejendom blev købt for 2 år siden for 430 000.- og er nu til salg for 800 000.- der er stort set ikke gjort noget ved den men dog lavet udbedringer for ca. 10000.-
Jeg er selv igang med et byggeri som leveres nøglefærdigt. Der er fast pris og leveringsdato. Men katalogprisen for et hus er sat op 2 gange siden vi skrev under og er nu 70 000.- højere end det vi købte for.
Vi havde også en stor grund med et gammelt sommerhus.Grunden blev udstykket i 2, hvoraf vi solgte den med det gamle sommerhus (til nedrivning) for 400 000.- dvs. skattefrit, idet vi har haft det i over 10 år. Det blev købt for 135 000.- og vi har beholdt en grund til ca. 500 000.- så det har også været OK.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 09:20

Huset befinder sig på Østfyn. Du kan evt. se det her:
http://www.robinhus.dk
boligID: 23082
Det er rigtig hvad du siger og har erfaring med, at husene nærmest "stiger i pris mens man bygger det". Vi fik dog et "godt tilbud" fra det firma som leverede huset, da vi var færdige, at vi kunne købe et magen til med 20% rabat til den anden grund. Det er faktisk lidt derfor vi vil sælge (allerede) nu. Selvom vi ikke vil bygge lige med det samme er det dog også et betydeligt beløb at spare, selvom det skulle ligge et par år "på lager". Men som nævnt blev vi også KRAFTIGT tilrådet at sælge nu da (sælger)markedet er SÆRDELES gunstigt.
Jeg kan glimrende nikke genkendende til dine erfaringer/betragtninger fra Nordsjælland, idet min kones familie har sommerhus i Hønsinge, og vi har boet dér flere gange. Hver gang er priserne steget markant fra sidst var har været dér.
Det ser heller ikke det er så "skeløjet" sådan som du/I beskriver det for jeres situation.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-04 09:58

pallenoc

Uanset hvem, der kommer til at sælge sommerhuset, så tænk på at du kan blive nabo til køberen. Derfor er det en god ide, som du selv skriver, alt er nedskrevet. Det vil jo blive surt til næste sommer, at naboen kommer og klager over det ene eller andet.

>Tikker

Kigger du lige her http://www.kandu.dk/dk/spg/48997

Undskyld pallenoc, men jeg skylder Tikker point.

Held og lykke med salg.

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 11:00

ans:
Det er nemlig det som er "humlen" i lige netop denne handel, at køberen/den nye ejer bliver vores kommende nabo. Ikke fordi vi har NOGET SOM HELST at være "nervøs" for eller skamme os over i den forbindelse. Huset er opført efter ALLE forskrifter, love og paragrafer og ikke mindst i GOD håndværksmæssig kvalitet....selvom 95% er blevet udført af os selv. I mange tilfælde er der endda blevet gjort EKSTRA meget ud af kvaliteten. F.eks. er AL yderbeklædningen samt træterrassen samlet med rustfri skruer, istedet for de medfølgende gavl. søm.
Men trods dette er vi helt opmærksomme på at få ALT indføjet i slutsedlen.
Foreløbig MANGE TAK for dine kommentarer!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-04 11:28

pallenoc

En ting mere du skal være opmærksom på er "skellet" mellem de to grunde. Skal det være levende beplantning eller "hegn" af den ene elle anden art.
På nuværende tidspunkt kan du selv bestemme.
Du kan evt. selv forberede den kommende skelafmærkning eller du kan i slutsedlen gøre opmærksom på, at det skal være på den og den måde, samt at "naboen" køberen skal betale halvdelen.

Ja der er så mange ting, der skal tages højde for.

Har lige været inde på Robinhus for at lure lidt, det er da et dejligt hus. Jeg forstår da godt at det kan sælges så hurtigt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 10-09-04 11:45

Hej!
Det er en rigtig Hot Story.
Jeg er helt enig i det med nabo relationerne.
Der er ikke nogen som har svaret på dit spørgsmål indledningsvis om ejerskifte forsikring. - så vidt jeg har bemærket.
Jeg har i anden forbindelse talt med en ejendomsmægler om dette, nemlig i forbindelse med salg mellem to private uden ejendomsmægler. Her ville man også spare Tilstandsrapporten.
Det opfatter han som helt useriøst, især for sælgeren. I så fald hæfter sælgeren nemlig efter de gamle regler dvs. i 20 år, og også gældende fremtidige ejere. Så hvis der kommer en rigtig krakiler efter de flinke første købere (inden for 20 år), hæfter I for huset. Der kan heller ikke tegnes ejerskifteforsikring dvs. sælgerens ansvarsfraskrivelse uden tilstandsrapport. Den gælder i ½ år og koster kr. 4000.-
Mht. ejdmægler omkostninger: Du kender sikkert den reklame med 3 fugle fra TV ,som EDC kører,altså at der er 3 beløbstal afhængigt af hvor meget sælger selv gør.
Det har de også hos Nybolig og ham jeg talte med skal have 12000.-. hvis man selv har fundet køber og aftalt salget.
Dette er standard prisen, man kan jo ofte aftale en rabat.
Når der er tale om selvbyg/medbyg skal man være særlig påpasselig med ejeransvaret og man skal oplyse det i Tilstandsrapporten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-04 12:05

>Tikker

Se på seneste 25 http://www.kandu.dk/dk/spg/48997
Hvis du ikke vil have dine point, bliver forhøjet til 100, så sletter jeg spørgsmålet igen. Det bliver så 3. gang

Endnu en gang undskyld til pallenoc for mit sidespring.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 12:26

ans:
Det er helt OK med lidt "sidebemærkninger"...det gør jeg også selv af og til!!!
Mht til hegn/skel så fik vi netop ordnet dette for et par uger siden. Der løber en lille å/bæk ned mellem vores grunde og den har vi netop fået lavet til ("naturligt") skel.... hvilket den mærkeligt nok ikke var i forvejen???!!! Så blev den ene grund bare 206m2 større og den anden selvfølgelig det mindre.

Tikker:
Skal jeg forstå det sådan, at vi IKKE kan tegne en ejerskifteforsikring såfremt der ikke foreligger en tilstandsrapport? Jeg fik nemlig at vide igennem ROBINHUS-mægleren at der IKKE skulle/kunne? laves en sådan rapport når huset var nyt. Har jeg misforstået noget her?

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 10-09-04 12:33

Hej!
Det kan jeg ikke svare på. Det hus jeg var i berøring med var ikke nyt.
Jeg er sikker på at en ejendomsmægler kan/vil svare, hvis du giver udtryk for at du overvejer at sælge et hus og gerne vil vide noget om reglerne. Så kan du jo også spørge om de vil påtage sig at skrive papirerne, når køber og sælger er enige - uden at du behøver forpligte dig til at han skal gøre det.

Jeg håber sagen kommer i mål, men jeg slutter for i dag og er først tilbage mandag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-04 13:06

Her er så lidt om ejerskifte, ejerskifteforsikring og tilstandsrapport
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XDF830F546773AEA0C1256B800042C30E

men igen, der er ikke nævnt noget om et nyopført hus.

I forbindelse med annoncering hos Robinhus, har du da bundet dig til noget med evt. salg. Dem, der er interesseret i at købe huset, er jo nogle, som Robinhus har fundet.
Det er jo ikke til at vide om der et eller andet sted med småt står, at "de" skal have salær i forbindelse med salg af ejendommen, hvis det er en køber, som de har fundet.

Men det kommer jo an på den aftale, der er indgået.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 13:07

Foreløbig MANGE TAK for dine kommentarer, Tikker!!! Jeg prøver at kontakte en mægler.

Rigtig God weekend!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-09-04 13:16

ans:
Mht Robinhus, så koster det 995,- kr at oprette en prof-annonce på deres netportal, og STÅ PÅ DENNE INDTIL HUSET ER SOLGT! Jeg har ellers været "påpasselig" med at læse både det "med småt" og "mellem linierne", men der KAN da være at jeg har overset/misset noget?! Hvis jeg selv finder køberen KAN jeg hyre en mægler som er tilknyttet ROBINHUS, men så vidt jeg forstår er det IKKE noget man skal....men måske det til syvende og sidst er det BEDSTE?!... det er ligesom noget af det som jeg gerne vil have belyst her gennem andres erfaringer i lign. tilfælde.
Men ellers TAK for linket/vinket, ans!!

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-04 12:59

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-04 21:34

Selv tak pallenoc

Jeg håber på, at du udover fortjeneste på salget også får søde naboer.

Held og lykke med det.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-04 21:52

Vi fik faktisk et mundligt tilsagn fra et (tilsyneladende) RIGTIG sødt ægtepar her i weekenden (med overtagelse 1/11)...så nu skal vi "bare" have ordnet alle "formaliteterne".

Så det er ikke utænkeligt at jeg "beder" jer om flere råd og vejledninger hen ad vejen!

Mvh
Palle