/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
jeg har problemer med kabelnet(webspeed)
Fra : yesdetfar
Vist : 1694 gange
20 point
Dato : 09-09-04 16:44

jeg har webspeed 64/64 .. jeg ønsker at koble 2 computere til nettet samtidigt,
til det formål har jeg købt en switch.. (er det, det rigtige valg)?
kan godt logge på internetet på den ene men ikke på den anden.. Hvad skal jeg gøre?

håber nogen gider hjælpe...

mvh Jacob

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-09-04 17:12

først skal du ringe til tdc webspeed og fortælle du have en computer mere på nettet, derefter skal
du ind på denne side fra den nye computer
http://service.webspeed.dk/

så er du kørende...

Kommentar
Fra : mrm86

Dato : 09-09-04 18:10

Så kommer du selfølgelig også til at betale for det!..

Hvis du ikke vil betale for det er det noget mere indviklet og svært at forklare..

Men det kan lade sig gøre at komme på nettet uden at betale for begge computere!

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-09-04 21:33

Har selv 2 computere sat til...

Betaler 10 kr. ekstra om måneden for en ekstra IP.
I kabel modem'et er der 2 udgange...:
1 via usb og 1 via alm net-stik....

Det virker udmærket her...

Kommentar
Fra : olivergroth

Dato : 09-09-04 22:03

Få pengene tilbage for switchen, og køb en router i stedet! TDC Webspeed fører en udemærket router som jeg selv bruger uden problemer. Fordelen ved en router er, at den udefra ligner en enkelt pc. Man kan sige, at tdc ikke kan se hvad der er på den anden side af routeren, og derfor betaler du ikke ekstra lige meget hvor mange pcer du tilslutter. (mener dog der er et max på 64 computere.....)

TDC´s router har udgange til 4 pcer. Hvis du skal have flere på, kan du beholde din switch og tilslutte den til routeren...

-Oliver =)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-04 01:40

En ROUTER er det eneste rigtige. Jeg har selv installeret et netværk hos nogle venner på Østerbro, som havde den samme opkobling som dig.
En simpel router (her en topcom WBR611) kunne få deres fire maskiner på nettet uden problemer, dog skal det siges, at den skulle lige have registreret routerens MAC adresse i stedet for den PC's netkort som var koblet op i forvejen.
Det hele til 1's pris. - Så den muuuuuulighed har du også!

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 10-09-04 07:54

Jeg synes det er mange ting at gå igennem for at spare kr. 10,- pr. måned......
Hvad koster en router ikke? Kr. 300-400,-?

Kabelmodem'et skulle jo gerne have 2 udgange der er lige til at sætte det til.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-04 09:53

Ja ja Tobster!
Hvis han kun skal have 2 computere, så kan han da godt nøjes (måske) men han skal stadig have forbindelse til 2 maskiner på samme tid, og det kræver så vidt jeg ved, at begge maskiners netkorts MAC adresse bliver registreret.
Hvis hans opkobling kun har hul til een maskine, så er problemet der, indtil han får adgang med en ekstra.

Med en router, evt. med AP, så kan han udnytte sin opkobling langt bedre. - Han kan beskytte sig bedre med den firewall der er i de fleste routere. - Han kan kommunikere med den/de andre maskiner der måtte være opkoblet til routerens LAN porte og evt. WLAN.

Det er alt sammen et spørgsmål om behov og økonomi; så det er noget man skal gøre op med sig selv, hvad det er man vil!

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 10-09-04 11:19

"Hvis han kun skal have 2 computere, så kan han da godt nøjes (måske) men han skal stadig have forbindelse til 2 maskiner på samme tid, og det kræver så vidt jeg ved, at begge maskiners netkorts MAC adresse bliver registreret.
Hvis hans opkobling kun har hul til een maskine, så er problemet der, indtil han får adgang med en ekstra."

- Når han bestilelr den ekstra IP får han automatisk hul jo... Mac adressen fra begge netkort regitstreres i kabelmodem'et...

Men klart... Det er et spm. om behov.... Hvis ikke han har behov for at sætte mere end én maskine til, og han ikke har behov for at maskinerne "taler" sammen, så synes jeg det letteste løsning er at udnytte de 2 udgange der er i det kabelmodem han har.

Mht. firewall så skal man have lidt forstand på rourere og porte for at kunne bruge sim router som firewall optimal....

Jeg bruger selv softwareløsningen Norton Internet Security med firewall og antivirus...
Alt kører perfekt...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-04 11:55

Hvis man forudsætter, at han skal have begge maskiner til at kunne bruge nettet, og at disse er tilsluttet direkte til kabel modemet, også selv om han kun bruger en ad gangen, vil det kræve at han får en ekstra linie, for ellers har han kun det bøvl, at skulle gennem registreringen hver gang han skifter maskine.

Med en router (som ikke er så vanskelig som du lægger op til) skal det jo være routeren der skal have registreret sin MAC adresse. - Herefter er webspeed ligeglad med hvad du sætter i LAN portene på routeren, og så kan han nøjes med den ene linie.

Selv gæster kan få lov til at tilslutte sig med deres medbragte "spilledåse", eller han kan tilslutte f.eks. en IP-telefon eller noget helt andet, uden at skulle tænke på at det skal registreres i webspeed serveren.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 10-09-04 18:26

En ekstra linie = en ekstra IP til kr. 10,- om måneden....
Og de virker fint selvom begge maskiner er på nettet på samme tid.....
Benytter selv samme opsætning uden problemer....
Han skal ikke igennem registrering hver gang... De hopper begge på uden problemer...

Hvad bøvl er der i det? Det forstår jeg ikke helt....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-04 22:45

Ja men hvis dit virker, så må du give "yesdetfar" en superforklaring, så han kan komme på nettet med begge maskiner.
Så er han da også fri for at skulle læse vores konversation her i denne tråd. Han vil sikkert sætte pris på at få en god vejledning i stedet.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 11-09-04 09:26

Sagtens... Vi er på nettet med begge vores maskiner med denne opsætning....

Her er forklaringen sådan som vi her i huset har vores opsat:
Vi har pt. en 256/128 kb/s forbindelse...
Vi bestilte TDC WebSpeed og vik oplyst at der var 2 udgange på modem'et og således mulighed for at sætte 2 maskiner til. Der var en net- og en usb-udgang
Så har vi bestilt en ekstra IP hos TDC for 10 kr. om måneden. Her købte vi også kablerne med: Net- og usbkabel.
Begge computere blev sat til én efter én. De skulle selvfølgelig lige have registreret deres mac-adresser hos TDC først... Her skulel de lige tage sig sammen til at åbne den nye IP først ;)

Men den dag idag kører det bare fint.... Vi er på nettet uafhængig af hinanden og på samme tid uden problemer.

Dog vil 64/64 kb/s under alle omstændigheder være for lidt til 2 maskiner at deles om.... For det vil jo kun sige 32/32 til hver - det er ikke engang så hurtigt som et 56K modem.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 11-09-04 09:31

Jeg vil anbefale at du min. får 128/64 kbit/s

Har du spørgsmål er du velkommen til at spørge igen...

Kom gerne med feedback når du er færdig med projektet.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-09-04 11:37

Det er en fin forklaring "Tobster" - Det er der en del her på Kandu der kunne lære noget af.

Altså der skal en IP adresse til hver tilkoblet computer.
Enten: En tildelt IP adresse til hver fra udbyders server.
Eller: En IP adresse fra udbyder, som så forvaltes lokalt af egen Router.

Om der skal være 64/64 eller 256/128, er et spørgsmål om hvor stort behov man har for en hurtigere forbindelse, samt hvor tit har man begge maskiner koblet op samtidig.

Bare fordi begge maskiner er koblet op, er det ikke ensbetydende med, at de skal dele hastigheden. - Det er kun hvis man f.eks. downloader store data samtidig på begge maskiner, at hastigheden går ned.

Selv har jeg 512/128 ADSL hvor der er 4 maskiner koblet op, ofte køre de samtidig. Men normalt er det ikke problemet, da de sjældent henter data samtidig.

Men "Yesdetfar" du kan med fordel øge hastigheden, som Tobster forslår, især hvis du har brug for at hente mange data ned, og så hentes de da også noget hurtigere.
Mange hjemmesider indholder efterhånden mange tunge elementer som tager tid at få sluset igennem et nåleøje på 64.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-09-04 17:38

har du fået løst dit problem ? vil du så venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-11-04 15:59

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?