/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Skal jeg have fjernet mandler?
Fra : edlefsen
Vist : 2273 gange
120 point
Dato : 09-09-04 13:40

Hejsa.
Jeg er en 20 årig pige, som tit for lunge- eller halsbetændelse. Ca. 2 gange om året, men de sidste par år har det mest været halsbetændelse. Jeg er så træt af det...min læge har aldrig sagt noget, men det må da stå i deres journaler. Skal jeg have fjernet mandler eller fejler jeg måske noget andet??? Jeg har lige fået halsbetændelse igen (tror jeg), men da min læge ikke kunne tage mig i dag, vil jeg bare høre om der er nogen der har kendskab til at få fjernet mandler??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-09-04 13:48

Der er noget om det, at hvis man har haft halsbetændelse 4-5 gange om året, så fjerner man måske mandlerne.

Det er et relativt lille indgreb, og kan foretages ambulant i dag.

Tidligere tog man mandlerne, blot man åbnede munden, men det gør man ikke mere, men jeg fik taget mine som 6-årig, sådan ca. 42 år siden. Der var man i øvrigt indlagt en uge efter.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : edlefsen

Dato : 09-09-04 13:51

Så vidt jeg har hørt er det næsten altid børn der får taget mandler...er der ingen voksne der får gjort det??

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 09-09-04 13:56

Det at få taget mandlerne er et indgreb de nødigt gør i dag, da de har fundet ud af, at man derved svækker immunforsvaret. Hvis jeg havde halsbetændelse 4-5 gange årligt, ville jeg overveje, men ikke før.
Torben

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-09-04 13:58

Jo, der er voksne der får fjernet mandlerne, men problemerne bliver som regel opdaget i en tidlig alder, hvis man er disponeret, så derfor er det primært børn der får fjernet dem.

ellebye

Kommentar
Fra : edlefsen

Dato : 09-09-04 13:59

Jeg har haft lunge-/halsbetændelse 2 gange om året de sidste 6-7 år....er det ikke på tide at der bliver gjort noget?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-09-04 14:05

sdlefsen
Ikke ubetinget, som Torben skriver har man fundet ud af, at også mandlerne har en funktion. Få foretaget en undersøgelse, om det ikke skulle være andre årsager der udløser lunge/halsbetændelsen, før du får fjernet mandlerne.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 09-09-04 14:06

Hvis du er overbevist om, at det kun vil hjælpe at få mandlerne taget, så prøv om du kan få overtalt din læge. Når han ikke selv har nævnt det bliver det nok svært.
Torben

Kommentar
Fra : edlefsen

Dato : 09-09-04 14:12

Jeg ved ikke det kun kan hjælpe ved at få fjernet mandler. Jeg er bare træt af at være syg og på pencilin. Men jeg tror at jeg vil høre lægen om det. Men hvis jeg skal have fjernet mandlerne, hvor mage syge dage er det ca.? og hvor længe skal være på hospital?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 09-09-04 14:14

Jeg vil skyde på et døgn på hospitalet og derefter ca. 14 dage, hvor du skal tage den med ro.
Torben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-04 14:27

Nu kommer det an på hvilken virus der er skyld i at du ofte får halsbetændelse, om det hjælper at fjerne mandler eller ej.
Men som det rigtigt er nævnt, er man meget mere tilbageholdende idag med at fjerne mandlerne, af hensyn til immunforsvaret, da mandlerne har stor indflydelse på dannelse af hvide blodlegemer.
Men Hvis du fortsat døjer med halsbetændelse, så bed lægen om at få lavet en podning, for at fastslå hvilken virus/bakterie der forårsager det(hvis det ikke er blevet gjort). For det er ikke al halsbetændelse penicillin er virksomt mod.
mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-09-04 15:03

Nu er det jo sådan, at penicillin ikke virker overfor vira, så er det en virus du har, er der ikke andet at gøre end at lade den "rase ud".

I øvrigt skal man også passe på, ikke at blive ved med at tage penicillin, da man ofte ender med at få resistente bakterier, (og dem er der efterhånden mange af), så hjælper det simpelthen ikke mere at tage antibiotika.
Så set ud fra dem betragtning, kan det ikke afvises at det kunne komme på tale om at få fjernet dine mandler. Men drøft det med din læge, og operationen er som sagt ikke noget særligt stort indgreb.

ellebye

Kommentar
Fra : doktor_feelgood

Dato : 24-09-04 15:10

Kære Ellebye.
En god blanding af korrekte og knap så korrekte svar har du fået her!
Jeg forstår, du har haft halsbetændelse 2 gange om året de sidste mange år.
Har du feber? Poder din læge dig fra halsen hver gang for at afgøre, om det er bakterier eller virus? Og er du hver gang blevet behandlet med penicillin?
Det er rigtigt at penicillin kun er virksomt mod bakterier.
Tager du en penicillinkur 2 gange om året i forbindelse med de nævnte halsbetændelser, er der næppe risiko for resistensudvikling.
Det er også rigtigt, at man er blevet mere tilbageholdende med fjernelse af mandler. Tidligere var det en af de hyppigst udført operationer herhjemme.
Mandlerne er som skrevet en del af immunforsvaret. De danner ikke hvide blodceller, de bliver dannet i knoglemarven, men der er rigtig mange af dem i mandlerne.
Der er indikation for fjernelse af mandlerne, ved tilbagevendende betændelse i disse, mindst tre tilfælde årligt i to påfølgende år.
Egentlig opfylder du så ikke dette, men har du så hyppige tilfælde, som du skriver, og er du selv meget interesseret i at få fjernet mandlerne, vil din læge sikkert gerne henvise dig til en Øre-Næse-Hals afdeling.
Oftest udføres operationen ambulant, altså som sammedagskirurgi.
MVH Lene (læge)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-09-04 15:19

Nu er det nu ikke mig der har stillet spørgsmålet, og hvis du læser alt igennem, vil du se, at jeg allerede i en alder af 6 år fik fjernet mine mandler.

Du må hellere skrive til "edlefsen", det er hende der har problemerne.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : basse101

Dato : 01-10-04 13:47

hej..

Min søn som er 9 år har pencilin-krævende halsbetændelse ca 2-3 gange om året.. Lægerne begynder nu, at overveje at hans mandler skal fjernes, for han har ikke længere brug for dem.. Jeg fik selv fjernet mandler som 16 årig , og da var 2-3 halsbetændelser pr år ikke nok til at fjerne mandlerne.. Det afhænger også af hvor syg man er af helsbetændelserne.. Min søn er meget syg af det - 40 i feber, har 2 gange fået taget blodprøver, da lægerne troede det var kyssesyge, været indlagt 1 gang fordi lægerne var bange for at halsen lukkede helt til . Så næste gang han har halsbetændelse, skal mandlerne fjernes - uden tviv.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 03-10-04 23:26

Jeg blev syg i sommeren 2002-jeg fik et mærkeligt udslæt over hele kroppen-rødt og Meget kløene-tog til vagt lægen som gav mig penecilin-det hjalp ikk-tværdigmod.Jeg blev bange da jeg vågnede om natten,og havde det meget dårligt(jeg var 18år og lige flyttet hjemmefra)jeg fik min mor til at hente mig og køre mig på skadestuen hvor jeg blev indlagt-der sagde lægen at jeg skulle have fjernet mandler...jeg lå der i et par dage indtil udslættet var væk(de fandt i øvrigt aldrig ud af hvad udslættet kom af)
Men jeg kom hjem igen og har aldrig hørt fra dem siden ang det med mandlerne-underligt synes jeg.Jeg har tit ondt i halsen og mine mandler er heller ikk helt små-har selv overvejet at ta til lægen og høre om at få fjernet mandler men jeg tør sku ikk(er en pivskid)
Jeg ville gerne have det gjort for at slippe for ondt i halsen osv men på den anden side dør man jo ikk af ondt i halsen flere gange om året-jeg ved godt det er træls men at få fjernet mandler nu om dage så skal det virkelig være galt med halsen ellers vil de ikk.
Vile bare lige dele min historie om de underlige læger der aldrig fjernede mine mandler hehe :)

Men søg lægen sdlefsen hvis det er helt slemt-held og lykke

Kommentar
Fra : carsten27

Dato : 26-01-05 11:20

Hej.
Min kæreste har været i praktik som sygeplejerske på øre/næse/hals ambualtorie. Hun siger, at man får idag fjernet mandler i fuld narcose. Det er et lille indgreb som tager ca. 20 min. Herefter bliver man sendt op på en afdeling, hvor man skal blive i op til 3 døgn. Alt efter hvor godt det heler. Efterfølgende skal man holde sig i ro 14 dage. Dvs. ingen sport og ingen grov aktivitet.
Hun synes at du skal kontakte din læge og bede ham skrive en henvisning. Det er vigtigt at du fortæller ham hvor meget det går dig på.

Mvh Carsten27