/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Storkerede
Fra : gert_k
Vist : 710 gange
125 point
Dato : 09-09-04 10:20

er der nogen der ved hvor stor en sådan skal være? bare diameter og højde på kanten.....

mvh

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-04 11:39

Jeg har ledt, men kan ikke finde et mål på en storkerede.
Du kan evt. kontakte Dansk Ortinologisk Forening, de har en kampagne "Red storken"

http://www.redstorken.dk/

Her er en side om en storkerede, men der er ikke nogle mål. Reder er bygget op på et gammelt egetræshjul

http://www.dommerby.com/about2.html

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 125 point
Dato : 09-09-04 12:28

Underlaget skal have en pasende diameter. Kanten laver storkene selv. Et gammeldags vognhjul fra en arbejdsvogn eller en tilsvarende platform ca. 70 cm eller mere burde være nok. Bedre vil det være, hvis du kan sørge for nogen kvadratkilometere udrænet eng, så dyrene får lyst til at slå sig ned.
mvh
'pbp

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-09-04 17:25
Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-04 17:27

jej123

Dit link minder ret meget om mit link

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-09-04 17:29

undskyld ,det så jeg ikke
mvh

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 09-09-04 21:11

okay, havde selv fundet dommerby (google ) men jeg leder mere efter nøjagtige mål, 70 cm lyder ikke af meget til en hel familie, men har også hørt at de ikke skal være for store.....? lader det lige stå åbent, det kunne jo være der var en der lå inde med en tegning....... eller nogle mål

:d pdp, maden er ikke noget problem, der er både eng, å og sø.......

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 09-09-04 22:32

I Ungarn har jeg set en rede, hvor storkene selvfølgelig selv havde hentet grene. Men underlaget var lavet af rionet, af den slags man støber i gulvet på huse mm.

Jeg har gransket mine fotos og vil tro at reden har været omkring en meter i diameter (kan selvfølgelig også være 80 eller 70 cm). Men jeg vil tro - uden at vide det 100% - at det er vigtigt at redematerialet kan forankres i underlaget, så den ikke blæser ned.

Iøvrigt er et typisk vognhjul (fra en hestevogn) ofte ca. 75 cm i diameter, så måske har pbp_et ret i sine 70 cm.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-04 23:16

Som jeg tidligere har skrevet kontakt Dansk Ornitoligisk Forening

De kan fortælle dig en storkeredes mål.

Godkendelse af svar
Fra : gert_k

Dato : 10-09-04 11:35

Tak for svaret pbp_et.
      jeg prøver med de 70-75 cm

takker hygge