/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Nyt hjem søges
Fra : laam
Vist : 710 gange
120 point
Dato : 10-07-02 13:54

Vi har en sød kat, som vi holder meget af, men vi skal skilles og begge flytte i lejlighed. Katten er vant til at være meget ude, hvorfor vi ikke synes vi kan tage den med os. Den nye køber af huset vil ikke overtage katten og Ingers Kattehjem kan heller ikke tage i mod, fordi de p.t. har rigtig mange katte. Aflivning ser derfor ud til at være eneste udvej. Men jeg vil her gøre et sidste forsøg på at finde en mulighed for at vores kat kan overleve og få et nyt hjem. Det er en almindelig hunkat (steriliseret, vaccineret og øremærket) på ca. 2 år (fra maj-juni 2000) , sund og rask sød og kælende. Den kan godt være lidt sky over for fremmede i starten. Hjemsted: Nordsjælland. Er ikke vant til hunde eller børn, men kan nok vænne sig til meget.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-07-02 14:28

Kære laam.

Jeg ville (hvis det var mig) i første omgang prøve at beholde katten
i den nye lejlighed for at se hvordan den reagerer. For det er da set
før, at selv om katte har været meget ude, så kan det godt lade sig
gøre at vænne den til at være inde, hvis der da ikke ER en mulighed
for at den kan komme ud det nye sted. For en kat kan jo godt være
ude, selvom man bor i lejlighed. Med mindre, man selvfølgelig ikke må
have husdyr hvor i/du skal bo.

Jeg vil ønske for misser, at I/du vil give den en chance til selv at vælge
om den vil bo der eller ej. Det ville da være synd at aflive en så ung kat,
når den ikke fejler noget.

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-07-02 18:52

Hej laam

Jeg forstår godt din modvilje mod at spærre en sund udekat inde i en lejlighed. Samtidig er jeg enig med Mone i, at aflivning så vidt muligt bør undgås. Så jeg synes, du skal prioritere på flg. måde:

1. Finde et hjem til katten, hvor den kan komme ud.

2. Prøve om den kan trives i en lejlighed.

3. Aflivning.

Med hensyn til at finde et andet hjem til katten, så prøv fx med en annonce i lokalavisen. Selv kan jeg desværre ikke tage den, da jeg har to katte i forvejen - ellers havde jeg såmænd gerne gjort det.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : laam

Dato : 11-07-02 08:50

Kære Mone og Rellom
Mange tak for jeres kommentarer/råd. Jeg vil dog ikke byde min kat at spærre den inde i en meget varm lejlighed på 3. sal uden altan. Det er simpelthen for synd. Derfor håber jeg stadig at jeg ad denne vej inden længe kan finde et nyt hjem til den hvor den kan komme ud. Den vil sikkert også godt kunne trives som udekat, bare den kan komme ind et sted i tørvejr og at der er nogle, som kæler med den en gang i mellem.
Laam

Accepteret svar
Fra : Dif

Modtaget 120 point
Dato : 14-07-02 16:00

Sikke en kedelig situation.

Der er jo andet end Inges kattehjem. Der er Kattens Værn og Dyreværnet. Jeg går ikke udfra at du har noget imod at det koster lidt at komme af med hende, så prøv at ringe til Dyreværnet 44946695.

Held og lykke af hele mit hjerte

Kommentar
Fra : laam

Dato : 17-07-02 14:40

Tak for jeres råd og kommentarer. Det har desværre ikke hjulpet mig ret meget. Jeg har været i kontakt med Dyreværnet, Kattens Værn, Dyrenes beskyttelse og Dansk Dyreformidling. Ingen har kunne tage i mod min kat. Jeg kan blive skrevet op og vente. Det er dog lidt svært, når jeg meget snart skal af med min kære kat. Det er en dårlig årstid, der er alt for mange killinger (som "adoptionsforældre" hellere vil have) og så er det jo sommerferie.
Derfor endnu et sidste desperat forsøg af denne vej.
Laam

Kommentar
Fra : Mizchief

Dato : 18-07-02 17:48

Kære laam..

Jeg ville alligevel forsøge at flytte katten med til lejligheden..

Hvis valget står mellem at få den aflivet eller beholde den (det lader til, du ikke har kunne komme af med den), så behold den dog i din lejlighed. Jeg ser absolut ingen grund til, at den IKKE skulle kunne trives, selv om den har været meget ude før.
Og det er trods alt mere synd for katten at aflive den end at flytte den med til din nye lejlighed.

Jeg er også sikker på, at hvis Misser selv kunne vælge, ville den sige *Bare jeg er hos dig!* ;)

Mizchief

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-07-02 01:13

Kære Laam.

Det er Mone igen.

Som Mizchief siger, og som jeg selv sagde i min første kommentar,
så syntes jeg altså også stadig, at du/I skal give misser en chance
for selv at vælge. Og det kan altså sagtens lade sig gøre, for jeg
kender nogen som også er flyttet fra hus til lejlighed, UDEN problemer.

I mit første indlæg, snakkede jeg også om, at HVIS der er mulighed for
at komme ud det nye sted, så kan den jo sagtens det selvom du/i bor
i lejlighed. Her hvor jeg bor, er der mange katte som kommer ud. Er du
bange for at den måske ikke kan finde hjem igen??? for det behøver du
ikke være, den finder hurtigt ud af hvor den bor.

Jeg har selv to katte som er inde altid. Men jeg bliver lidt "ked" når du
kalder det "spærret inde", for det er jo ikke det samme som at "være inde".
Men jeg er godt klar over, at du måske syntes at du "spærre misser inde",
fordi den har været vant til at komme ud.

Jeg håber stadig for misser og dig, at du vil give den en chance for selv
at vælge hvad den vil. Og hvis du syntes at det overhovedet ikke kan gå,
så kan det jo være at vi er kommet så meget længere hen på året, så du
kan afleverer den på et af de steder du allerede har kontaktet.

Men jeg må indrømme, at aflivningen syntes jeg er en meeeget dårlig løsning.
Og jeg ved også at mange dyrlæger (i hvert fald min), har meget imod at aflive
en sund og rask kat.

Jeg krydser fingre for misser & dig

Venlige tanker
Mone

Kommentar
Fra : laam

Dato : 24-07-02 09:39

Hej Alle
Tak for jeres råd, vejledning og medfølende kommentarer. NU er det endelig lykkedes at få min kære kat "afsat". Jeg forsøgte al verdens ting uden held. Som tidligere nævnt var det umuligt at finde plads nogen steder grundet årstiden, ferieperioden og mange killinger. Jeg prøvede endnu en gang dem alle sammen. På Kattehjemmet i Hillerød var de så søde og mente til sidst at de "blev nødt til" at hjælpe mig. Så i går var jeg oppe og aflevere min kat hos dem. Det var hårdt, men dejligt med et håb om at den får et nyt godt hjem Tusind tak til Kattehjemmet. Hvor er det dejligt, at der findes mennesker som frivilligt vil hjælpe på den måde !! Det koster 500,- kr. at aflevere en kat, men de er givet rigtig godt ud !! Så nu er jeg MEGET lettet og glad på min kats vegne.
Laam

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 24-07-02 15:20

Kære laam.

Hvor er det dejligt at høre, at det hele endte godt.

Jeg kan godt forstå du syntes at det var hårdt, men tænk på
at det ville have været endnu værre hvis du skulle være gået
den tunge gang til dyrlægen. Nu ha MISSER da en fremtid hos
nogle forhåbentlig rigtig rare mennesker.

Venlig hilsen
En lige så glad
Mone

Kommentar
Fra : laam

Dato : 24-07-02 15:26

Kære Mone
Tusind tak for dine søde ord og din medfølelse !!
Laam

Godkendelse af svar
Fra : laam

Dato : 31-07-02 08:59

Tak for svaret Dif.
Du fik min opmærksomhed rettet mod andre muligheder end Ingers kattehjem. Jeg ringede adskillige gange til flere af dem, bl.a. Kattens Værn og Dyreværnet. Kattens Værn var utrolig søde og prøvede virkelig at hjælpe mig, men de havde desværre bare ikke lige plads,da jeg skulle bruge det. Det endte med at Kattehjemmet i Hillrød tog i mod min kat, selv om de var lidt betænkelige ved det, fordi de fik så mange killinger ind. Allerede dagen efter havde de fundet en ny familie til min kat, så det var bare dejligt og alle 500,- værd !!
Laam