/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Måge - opskrift
Fra : SEPPE
Vist : 4080 gange
196 point
Dato : 08-09-04 17:59

Er der nogle der har en opskrift på måger? Jeg har fundet frem til en 7 stykker på www.dk-kogebogen.dk, men er der mon ikke nogle af jer andre der ligger inde med en anden??

På forhånd tak....

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-09-04 18:20
Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-09-04 20:33

Nu har jeg ikke lige set de opskrifter du har linket til - men da jeg førhen lavede mågebryster lånte jeg en oldgammel bor på biblioteket med vildtopskrifter i. Engang ville man jo gerne spise det. (der var også opskrift på ræv...hmm...)

Bortset fra det, har jeg bare haft lavet dem ligesom edderfuglebryster. Og jeg kan varmt anbefale at du får røget nogle stykker - det smager ligesom edderfugl. Men husk for alt i verden at vande dem ud først ved alle opskrifter.

Jeg fik vores lokale Brugsmand til at smide dem i røgovnen når han alligevel skulle ryge og eller gør slagtere og fiskehandlere det som regel også.

Rosekamp

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 08-09-04 21:41

Hej Seppe

Måger skal tilberedes ligesom snepper, så hvis du finder en opskrift på sneppe, så kan du også bruge den til mågerne.
Det er forresten kun mågeungerne (de grå unger) der smager godt, når de bliver voksne er den trannede.

vh dorthe

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 09-09-04 22:08

Det ved jeg Dorthe. Men kan du beskrive hvordan det smager?? Er det ligesom edderfugl?? - For det er jeg ved at være træt af!!

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 09-09-04 22:10

- (jeg vidste det med at det kun var ungerne der var gode) ikke at man også kan bruge sneppe opskrifter. Det lyder da interressant, det giver da alt andet lige lidt flere opskrifter at vælge i mellem. Jeg har hørt at mågerne skulle smage henad mørbrad, er det sandt??

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 11-09-04 14:08

Nu har jeg ikke smagt sneppe men som sagt synes jeg at det smager hen ad edderfugl, men det kommer jo også an på, hvordan du tilbereder dem. Hvis du har de grundlæggende koge-/stegetider kan du jo tilsætte hvilke krydderurter, krydderier, grøntsager samt tilbehør man har lyst til.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 30-09-04 23:02

Kære Seppe. Her opskrift på ung-ældre måger.Unge måger pilles, rengøres og udtages.Ombind dem med tynd-
skåret bacon og steg dem gyldenbrune i lidt smør.Når fuglene er brune, kommes et bundt persille ved mågerne
samt en sjat vildtbouillon og en god sjat fløde.Lad det snurre under låg ca. 30-40 min. Tag fuglene op fjern
bomuldsgarnet.Smag til med salt og peber og sigt sausen over fuglene.Server løse ris til.Lige før risene er møre
kan der koges lidt havtang, som vendes i den færdigkogte ris sammen med lidt smør og reven skalotteløg.Husk
tangen skal stå natten over i koldt vand, inden den kan anvendes. Ældre måger sal flåes brystkødet er anven-deligt til frikadeller.Rør de hakkede brystfileter sammen med fløde,æg,lidt mel,løg og en sjat danskvand,steg dem i rigeligt smør.På groft hjemmebagt rugbrød med surt, er det en himmerigsmundfuld.
Hilsen og god fornøjelse fra Vaks.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-10-04 08:35

Du siger noget Vaks.

Jeg har faktisk lavet frikadeller af måge og så brugte jeg indmaden (kråse, hjerte, lever) til at lave vildt-paté af. Det smagte kanongodt, men jeg havde lige glemt det. - det skulle du prøve Seppe.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 02-10-04 18:19

Hej Itgrafen. Jeg har aldrig hørt, at man kan bruge samme opskrift til (måge-sneppe )
Sneppen er vores KONGELIGE fugl. Ifølge gammel tradition blev den først kudte sneppe sendt til hoffet og
jægeren fik en belønning. Hvis du mangler en opskrift på snepper , så kontakt mig.
Hilsen Vaks og ha en god dag.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 03-10-04 12:52

Hej Vaks, tak for indlægget.

Kan unge måger også bruges til frikadeller, eller er det bedst med de ældre?

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 03-10-04 22:02

Hej Seppe. Nyd de unge fugle som delikatesse. Lav frikadeller af de gamle (ældre)
Hej fra Vaks.