/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erhvervsvirksomhed i kælder / regler
Fra : jespersahner
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 08-09-04 14:23

Hvilke regler/love gælder for erhvervsvirksomhed etableret i kælder?

Så vidt jeg er orienteret, er beboelse generelt ikke tilladt i kælder, men hvilke regler gælder omkring erhvervsvirksomhed, herunder personales og kunders ophold i kælderen i åbningstiden? Er der særlige regler for brandsikkerhed, flugtveje, lys, adgang til toilet osv., der skal være opfyldt?

Eksempelvis kunne der være tale om en Internet-café eller en forening/klub etableret i en kælder.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-09-04 14:49

Umiddelbart, er der skrappere krav til erhvervslokaler end til privatbeboelse.
Men det er Kommunens Tekniske forvaltning og Lokalplanen der bestemmer om man i det hele taget må drive erhverv fra privat ejendom.
Der kan også være specielle krav m.h.t. Parkeringsforhold m.m.
Ligesom Grundejerforeninger kan have indsigelser.
Men prøv at finde noget her
http://ida.dk/Selvstaendig/R%C3%A5dgivning/Virksomhedsrelaterede+ber%C3B8ringsflader.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 14:50

Umiddelbart, er der skrappere krav til erhvervslokaler end til privatbeboelse.
Men det er Kommunens Tekniske forvaltning og Lokalplanen der bestemmer om man i det hele taget må drive erhverv fra privat ejendom.
Der kan også være specielle krav m.h.t. Parkeringsforhold m.m.
Ligesom Grundejerforeninger kan have indsigelser.
Men prøv at finde noget her
http://ida.dk/Selvstaendig/R%C3%A5dgivning/Virksomhedsrelaterede+ber%C3B8ringsflader.htm

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 08-09-04 15:47

-> dova: Tak for dit svar.

Vi taler om et kælderlokale, der i forvejen er godkendt til erhverv (lager/galleri), så der må som sådan gerne drives erhverv fra lokalet, dog kan virksomhedens art ændres ved overtagelse (f.eks. Internet-café), men det er formentlig stadig teknisk forvaltning, der skal godkende (?)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 15:56

Ja, det vil jeg mene at det er.
Jeg ved så ikke m.h.t. Internetcafe, om der er andre instanser der skal give tilladelse.
Men det ved de så sikkert på Teknisk Forvaltning.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 09-09-04 09:22

-> dova: Er du bekendt med, om der er helt overordnede regler/love, som man skal være opmærksom på; altså regler/ love, der ikke er specifikke for kommunen. Jeg tænker her f.eks. på arbejdsmiljøforhold (f.eks. "adgang" til lys udefra; det har man jo ikke i en kælder) osv.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 30-09-04 12:14

Tak for svaret dova.