/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af zink-tagrende
Fra : renekoch
Vist : 4005 gange
50 point
Dato : 08-09-04 10:29

Er der nogen som har erfaring med at male gamle zink-tagrender. Vores tagrender er ca. 40 år gamle og er mildest talt ikke særligt kønne. Jeg har fået anbefalet at male dem med noget special rustmaling i sølvfarve. Er det noget som du´r?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 10:42

ville vælge at skifte dem der er i bedstefald ved at være tid hvis de er 40 år
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10097

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 08-09-04 10:46

Næh.

Man mener nok galvafroid, også kendt som "kold galvanisering" eller zink maling. Det er ren camouflage. Du skal ikke regne med det holder specielt godt.

Som rotw skriver - hvis de har 40 år på bagen, så sæt nye op. Vil du have farver, kan du overveje Lindabs plastisolbelagte ståltagrender. Personligt ville jeg tage zink igen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-04 11:19

Galvafroid er glimrende til stål, men på gammel eroderet zink er der ikke meget der vil binde og de der metalbaserede malinger er ret kostbare og med 40 år på bagen kan det godt tænkes, at regnens syreindhold har "slidt" på zinken,
Udskift den til noget der passer i rendejernene og som ikke kræver lodning af samlinger.
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10097

Jeg har lige fået opsat galvaniseret ståltagrender og de er flotte og selv om de ikke holder tilnærmelsesvis så længe som zinktagrender så er prisen også meget lavere og så pynter det jo med nye når den tid kommer.

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-09-04 11:22

Hej BjarneD

Hvad koster sådanne ståltagrender til et hus på ca. 140 m2. Jeg regner med at kunne sætte dem op selv, hvis jeg altså dropper malingen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 11:26

hvor mange meter rende har du nu??

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 08-09-04 11:28

Der er ca. 40 meter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 11:32

Stål ca 35.00 /l.m
Plast ca. 22,00 /l.m
Spørg i det lokale byggemarked da der kan være stor forskel på pris og kvalitet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 11:34

Du kan også selv søge her: http://www.byggevarepriser.dk/

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 11:51
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 11:52
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 11:52
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-04 11:54

tag den der gik ged i den sorry!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 11:58

Ikke så utålmodig rotw

Kommentar
Fra : lally

Dato : 08-09-04 13:42

hej renekoch.

måske dette er noget du kan bruge:http://www.vvs-grossisten.dk/tagrender/

hilsen lally

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:47

så afslut venligst dette spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:14

Tak for svaret BjarneD.