/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strøm til bærbar i bil...
Fra : trd_johnnyb
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 10-07-02 11:46

Jeg har en bærbar computer der iflg. strømforsyningen kører på 19V DC. Spørgsmålet er hvad der sker hvis jeg slutter bilstrømmen direkte til istedet for strømforsyningen, dvs. kun giver maskinen 12-14V.

Specielt er jeg interesseret i at vide om nogen har en ide til hvor meget det betyder at spændingen varierer en hel del i en bil?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 12:34

Hej Johnny,

øh... jeg er ikke helt sikker... men jeg mener du ka' få en transformer eller adapter, til at putte i lighterdimsen i bilen... og derved få strøm til en bærbar computer...

hvilken bærbar computer er det? evt. mærke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 10-07-02 12:51

Det er en ældre ACER, Extensa. Som bruger 19V DC, max 2.3A ... Kender godt de der adaptere, men de er relativt dyre, og har relativt meget spild (varme) da de først laver DC til VC derefter transformerer, og så fra VC tilbage til DC

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-02 16:45

Jeg vil godt advare mod at tilslutte nogen som helst computer direkte til en bils el-anlæg. Det er normalt fyldt med
spændnings spidser (når motoren kører). Disse kan være den sikre død for enhver computer. Alle ting der indeholder en cpu, der er beregnet til auto brug, har indbygget en spændnings stabilator. Hvis man prøver at måle spændningen fra f.eks. cigarstikket, med et ocilliscop, kan man se spidser i op til flere gange normalspændningen (13,8 V).
Det du har brug for hedder en DC-DC converter (faktisk en inverter). Du har ret i disse er ikke helt billige, men desværre nødvendige.
Hvis du prøver alligevel, kan det koste en ny bærbar, du afgøre hvad der er billigst.

mvh viskinge

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 17:18

Hej Johnny,

Jeg vil sige det samme som viskinge... men du ka' da evt. se om du ka' få fat i en der brugt så den måske er lidt billigere...
idet at hvis computeren ryger er det jo noget dyrere... og vel også noget mere træls end lidt varme spild...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 10-07-02 22:06

Hmmmmm men hvad betyder nogle spidser på en 13-14 V, når den almindelige strømforsyning til maskinen leverer konstant 19V???

I mine øjne, og med min rimelige viden om elektrisitet, er det værste der kan ske at spændingen falder til under driftspænding for den bærbare, f.eks. når starteren kører... Men så sætter batteriet ind...

Noget jeg har overset?

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 10-07-02 22:09

Glemte lige:

Og da INTET inden i den bærbare kører med 19V (batteriet leverer rent faktisk kun 10.8V), må der alligevel sidde noget elektronik i maskinen der sænker spændingen længere ned... Hvilket vil sige der allerede er elektronik til at håndtere de større spændinger.... Således at de ikk når frem til CPU'en... Eller hvad?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-07-02 22:31

Du har ret i, at der sikkert sidder en spændnings stabelisering indbygget i computeren, men denne virker sandsynligvis kun når den får omkring de 19 volt, din strømforsyning leverer, og ikke ved 12-13 volt.
De spidser jeg nævnte, skal forståes på den måde, at normal spændningen er 13,8 volt + flere gange 13,8 volt.

Det er selvfølgelig også katastrofalt for f.eks en cpu hvis spændningen dykker for meget.

mvh viskinge

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 22:39

det er vist muligt at få nogle strøm kabler/ledninger med sikringer på... så hvis du absolut vil putte den direkte på batteriet... vil jeg foreslå dig at købe en sådan ledning... så det går ud over sikringen i ledningen istedet for den bærbare...

hvis du ikke ka' få en der passer, ka' man jo altid modificere den lidt... men jeg vil nu alligevel anbefale en adapter...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 10-07-02 23:06

Okay... Har nu sat maskinen direkte til... Uden problemer... Min elektronik lærdom siger mig at der ikk kan ske noget... Og med hensyn til sikringer osv. har jeg installeret massere af anlæg i biler... Så den del er der fuldt styr på....

Men den der med flere gange 13.8V ??? Hva så med alt det andet udstyr jeg har haft smidt direkte på bilens net? Lys/Dioder/DiscMans/MiniDisc/Forstærkere/o.lign? Hvorfor bliver INTET af dette påvirket af denne strøm? ... Har forresten også kørt med et simpelt voltmeter, der bestemt ikk har nogen former for sikring i sig, og det er da overlevet?

I skal nok få af vide hvis maskinen knalder en dag, og så tager jeg selvfølgelig hatten af for jeres svar

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 23:37

Hej Johnny,

oki doki...

elektronik ka' være noget spøjst noget... en del kabler er også begyndt at ha' sikringer i sig... bl.a. netværkskabler, jeg ved ikke lige hvad der nogle gange går galt eller ka' gøre det... Men det hænder at der sker et eller andet der får det til at kollapse, hvor sådan en sikring ka' være en redning for ens udstyr...

men held og lykke med det... håber det kommer til at funke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-07-02 06:21

Tillykke med at det virker uden alle andre dikkedare.
Vedr. dit spørgsmål:
Alm. pærer er nærmest ufølsom over for spidser.
De nævte ting har sandsynligvis spændnings stab.
et simpelt multimeter tager ikke skade før ved flere hundrede volt, men viser ikke disse spidser da de er meget korte. Der skal meget mere avanceret måleinstumenter til for at måle spidser.

Der kan også være den forklaring på at det virker: Din bil har en meget "ren" jævnstrøm, uden brum & spidser + batteriet i den bærbar er med til at stabilisere. Dette er helt umuligt at spå om på forhånd.

Håber du for fornøjelse af det.

MVH viskinge

Godkendelse af svar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 11-07-02 07:21

Jeg takker for alt input! og håber det kommer til at spille som tiltænkt!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 08:51

Hej Johnny,

jeg tog lige en kigger på min bærbar... en gammel oldsag fra Dell... men på dens strømforsyning sidder der også en sikring...

men jeg får besøg af en af mine venner i aften, og han er elektriker, så ka' jeg prøve at spørge hva' han vil foreslå, og så skrive det her...

forresten hvordan går det med dit SEAT project? og sku' jeg prøve at oversætte det hollandske indlæg fra seattuning?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 11-07-02 11:44

Hmmmm mit Seat projekt er i fuld gang... Og det er også der den bærbare skal indgå... Jeg har forsøgt at kigge på andre folks biler, Polo Classic og Cordoba '96, det ligner meget hinanden, men det er jo svært at sige med sikkerhed.

Hollandsk indlæg? er ikk helt sikker på jeg ved hvad det drejer sig om?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 11:48

Hej Johnny,

oki doki... eh... du har måske ikke fået læst mit sidste indlæg til dit spørgsmål omkring det med kofangeren?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trd_johnnyb

Dato : 11-07-02 12:09

Sorry... Nope havde ikk læst det! Det ville være helt kanon hvis du gad oversætte det... Er rimelig desperat efter at finde et bagskørt!!

Du kan maile det til mig hvis det ikk skal postes herinde: trd_johnnyb@hotmail.com

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-07-02 06:27

Hej igen.
Jeg har lige fundet en ny inverter, til overkommelig pris. (en inverter laver 12 VDC om til 230 VAC).
Det drejer sig om firmaet "Welleman" der er kommet med en sinus model. Den er beregnet til særligt følsomt udstyr så som TV, radio & PC. Findes i 2 størrelser: 150 W (Kr. 1098,00) og 300 W (1598,00) Hvilket må siges at være en attraktiv pris. De har en virkningsgrad på Ca. 90 %, hvilket = mindre varmeudvikling.

MVH viskinge

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:49

"trd_johnnyb" <trd_johnnyb.news@kandu.dk> pludrede i
news:WU349.5782$G3.786899@news010.worldonline.dk:

> Jeg har en bærbar computer der iflg. strømforsyningen kører på 19V
> DC. Spørgsmålet er hvad der sker hvis jeg slutter bilstrømmen
> direkte til istedet for strømforsyningen, dvs. kun giver maskinen
> 12-14V.
>
> Specielt er jeg interesseret i at vide om nogen har en ide til
> hvor meget det betyder at spændingen varierer en hel del i en bil?
>

Det kan ikke lade sig gøre uden en omformer, du kan købe en hos de
fleste computerforhandlere, bl.a. en Targa som virke ok. Jeg bruger
selv en fra IBM, da den passer til firmaet's bærbare. Du kan også
købe en 12 - 230V omformer, så har du jo også strøm til andre ting.
Men køb nu ikke en lille en, køb en der kan trække noget.

--
Kenneth Pedersen aka apollo14
Flower: 19262549 - apollo14dk@hotmail.com
*º¤., ¸¸,.¤º*¨¨¨*¤ Surfing Worldwide*º¤., ¸¸,.¤º*¨¨*¤
www.apollo14.dk - www.usenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 12:14

"trd_johnnyb" <trd_johnnyb.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:WU349.5782$G3.786899@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en bærbar computer der iflg. strømforsyningen kører på 19V DC.
> Spørgsmålet er hvad der sker hvis jeg slutter bilstrømmen direkte til
> istedet for strømforsyningen, dvs. kun giver maskinen 12-14V.
>
> Specielt er jeg interesseret i at vide om nogen har en ide til hvor
> meget det betyder at spændingen varierer en hel del i en bil?

Smut over i dk.teknik.elektronik der får du at vide at man kan købe (faktisk
få helt gratis) en lille "enhed" som kan lave 12-14V om til fx 18V. Om den
så kan trække de 2+Ampere der skal til for at lade, ved jeg ikke, men det er
nok bare et spørgsmål om at parallelkoble et par stykker