/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 306 1,9 TD startproblem?
Fra : Bagataljen
Vist : 2687 gange
20 point
Dato : 08-09-04 00:34

Hej, er desværre nyoprettet, så jeg har kun 20 point at fyre af på dette spørgsmål - Ville ellers gerne give 200 .

Jeg købte ved årsskiftet en Peugeot 306 1,9 TD. Bilen havde da kørt 206 kkm, men med ny motor ilagt. Den forrige ejer havde glemt at skifte tandrem...
Jeg har under 6 måneders 100% garanti fået monteret nye gløderør og startrelæ. Det gamle startrelæ 'døde' og blev erstattet. Gløderørerne idet den ikke var særlig startvillig. Den skulle køre 2-4 sek. på starter før den tøvende kom. Dette blev noget bedre efter montage af nye gløderør. Begge dele monteret inden for de sidste 3-4 måneder.
Nu er den desværre begyndt at være ret så ukonstant i startøjeblikket. Normalt er 3-7 sek. på starter efterfulgt af grå-hvid røg. Jeg har checket olie og vandforbrug løbende over de sidste 2-3 månder. Den bruger ingen af delene. Herudover har jeg prøvet at benytte brændstofpumpen for at se om det kunne være luft i dieselslanger. De første par gange virkede det som den kom med det samme, men jeg tror desværre kun dette har været et tilfælde. Her efter weekend, hvor bilen har stået stille fra torsdag til mandag morgen sprang den i gang efter 1 sek.. Senere da den havde stået stille i 3 timer skulle den igen bruge 5-6 sek på starter efterfulgt af grå-hvid røg.
Min egen mistanke går på vand i brændstof eller elektriske problemer ifbm. gløderør eller pumpe. Desværre har jeg ikke den største erfaring, når det gælder problemer på diesel-biler.
Håber nogen her inde kan komme med kvalificerede bud på fejlårsagen.

Mvh Bagataljen aka Jesper

P.S. Har brug for den bil. Kører 1000 km per uge ifbm arbejde....

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 30 point
Dato : 08-09-04 01:29

Du kan prøve at drene diesel filteret for vand.Eller skifte det.Det er let at gøre. Du kan også måle om gløderørene får strøm.
alimak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-09-04 08:11

Når den er så "uens" i sin måde at starte på KAN det være en ganske lille utæthed i dit brændstofsystem på "fødesiden". Som alimak er inde på bør/kan du prøve at skifte dit dieselfilter. Og hver påpasselig med at skrue det korrekt på. Bliver der bare den mindste mulighed for at den kan suge falsk luft herigennem har du problemet igen. Gør dette i første omgang...det er til at "overkomme" rent økonomisk...og her op til den kommende vinter er det under alle omstændigheder ingen skade at gøre det.
Det "værste" der kan være galt er din brændstofpumpe. Det er jo den "gamle" type på din model (altså ikke HDI-motorens commenrail-system). Det KUNNE da godt være den, idet det jo ser ud til at den tidligere ejer ikke har været så påpasselig med at få foretaget de (livs)nødvendige servicecheck på bilen. Ikke fordi den skal have nogen "speciel" opmærksomhed, men det kunne jo tyde på en form for "ligegyldighed" fra den tidl. ejers side.
Nå, prøv som nævnt det med filteret i første omgang...og kom med en melding igen!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 10:35

Det er meget normalt, at en dieselbil ryger lidt ved start såfremt den ikke slår igang med det samme.
Men jeg vil foreslå noget helt andet (egen erfaring med dieselbiler):
Nyt batteri.
Nogen gange kan der tilsyneladende være en masse strøm på "dyret", men der er bare ikke nok ampere til at få en ordentlig starteffekt.
Og dieselbiler kræver et noget mere effektivt batteri for at starte optimalt.
Og når din bil ikke bruger olie/vand tror jeg godt du kan udelukke ting som topstykke/pakning.
Men tjek dit batteri og evt generator (det kan være den der ikke holder batteriet med nok strøm) Også selv om starteren tilsyneladende kører hurtigt nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 10:49

Med grå/hvid røg er min første tanke, at indsprøjtningstidspunktet er for sent. Den skulle så også være lidt død i det, men hvis den aldrig har været helt god i din ejertid vil du jo nok ikke lægge mærke til det.
Uforbrændt brændstof laver mørkegrå/sort røg.

Kommentar
Fra : Bagataljen

Dato : 08-09-04 22:45

Tak for input alle. Der er noget at arbejde videre med. Jeg skal nok lige komme med en tilbagemelding i løbet af næste uge.
Dog vil jeg lige nævne til BjarneD, at bilen ikke er 'død i det'. Når først den er i gang går den fortrinelig og har alle nm . Ret mig lige hvis det er kun er 'død i det' i selv startøjeblikket du mener...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 22:54

Du forstod det rigtigt. Konklusionen må så være, at det er manglende brændstof der er årsag til dårlig start og grå røg og derfor kan du jo bare følge Pallenoc's råd.
Jeg ville bare have dig til at vurdere alle muligheder.
Held og lykke med fejlfindingen.

Kommentar
Fra : Blosom

Dato : 16-09-04 18:26

hvis jeg var dig ville jeg sende den på et autoværksted, de vil helt sikkert have den færdig i dag kl 17.15!
Godt så.................

Kommentar
Fra : Bagataljen

Dato : 16-09-04 19:59

Ja nemlig ja, Blosom, hvem du så end er, så er du godt nok velinformeret... Ses i morgen?

Det var ikke vand eller luft i brændstof, men derimod dårlig forbindelse til gløderør. Forbindelsen var ikke lige dårlig hver gang så derfor forekom problemet noget ukonstant. Grunden er sandsynligvis motorskiftet, hvor alle ledninger har været afmonteret den gamle motor og sat på den nye. Samlinger kan have lidt overlast her...

Point går til alimak, der var først med måling af strøm til gløderør. Iflg. værksted er der kun brugt lidt tid (har ikke set regning endnu) og en nyledning, så alt i alt en billig reparation.

... Og Blosom, ingen point til dig, nej nemlig nej ;OP

Godkendelse af svar
Fra : Bagataljen

Dato : 16-09-04 20:01

Tak for svaret alimak.