/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ip sikkerhed ?
Fra : Zambrotta
Vist : 516 gange
20 point
Dato : 07-09-04 19:28

Hey hvad er det der med IP adresser helt præcist? Hvis nu jeg ikke vil have nogen kan se min IP adr. eller skal kunne finde den, kan det så lade sig gøre at skjule den? Og hvordan finder folk ens adr?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 19:36

man kan søge efter en individuel IP ard. derfor ved man ike hvis det er, men kan gå ind på din pc. Hvis du modtager filer fra andre, kan de også via filer gå ind i din pc. Hvis du vil være hels sikker på at undgå alt dette, kan du få en dynamisk IP. hvordan ved jeg ikke lige.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 19:39

har du firewall ? Dette er ihvertfald en meget god ide :)

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-09-04 20:02

Hej Zambrotta;

IP adresser er et lidt langhåret område, at bevæge sig ind på.

Hvilken IP adresse du har er helt afhængig af, hvilken type forbindelse du har ud mod omverdenen - og hvordan dit udstyr er konfigureret hjemme.

Lad os for nemheds skyld tage 2 "klassikere".

A). Standard privat ADSL forbindelse fra TDC.
Her har du fået tildelt en dynamisk IP adresse. Grunden til dette er, at alle udbydere kun et vis mængde IP adresser
at bruge af; og typisk er privates PC aldrig tændt i døgndrift. Derfor kan man altså "genbruge" en IP adresse mange
gange i løbet af en given periode.
Den der giver dig din IP adresse har sat en udløbsdato og -tid på den; og den holder så øje med, om der er trafik
på det tidspunkt den udløber. Er der ikke går den tilbage i puljen; men er der forlænges udløbstiden.
IP Adresser fra bl.a. TDC ligger ikke skjult bag en pulje, og kan derfor aflæses direkte i den trafik du sender.

B). xDSL forbindelse via f.eks. en Antenneforeening.
Her har Antenneforeningen et antal overordnede IP adresser at bruge af. Under dette har de så lavet deres eget
net af IP adresser; og det er én af disse du får tildelt. Igen med udløbsdato og -tid.

Ser du på løsning B). så svarer det til, at man f.eks. har 2 PCer koblet på hjemme. De er begge koblet på én og samme xDSL forbindelse; og de bliver derfor håndteret af en router, som du har stående.

I dette tilfælde er det routeren, som har fået tildelt IP adressen; og hver PC får så en IP adresse tildelt af routeren.
På denne måde kan den enkelte PC's IP adresse ikke aflæses direkte fra Internettet - det kan kun routerens.
Der er der altså lidt mere sikkerhed at gøre med.

Vil man have høj sikkerhed på sin private PC, så er der kun én vej frem! En rigtig Firewall. Ikke noget software baseret; men en rigtig hardware firewall. En sådan kan konfigureres, så det er næsten umuligt at komme igennem til din PC - og du vil samtdig være skjult for andre med din ægte IP adresse.

Du skal i denne forbindelse ikke lade dig "snyde" af billige routere, som reklameres med Firewall faciliteter.
Der er typisk tale om, at de kan køre med NAT ( Network Address Translation ), hvor din egen IP adresse + routerens IP adresse bliver kodet sammen til en helt 3. IP adresse. Det giver sikkerhed; men ikke på samme niveau som en rigtig Firewall. Der er naturligvis også forskel i prisen! En router kan du få for ca. 500,- ; men en ægte firewall starter ved ca. 2.500,-

De fleste private kan sagtens klare sig med en router fra et anderkendt fabrikat som D-Link, Zyxel, mv.
Det er sjældent at de er koblet op 24 tm. i døgnet - og endnu mere usansynligt, at de har følsomme data liggende.

Håber det hjalp lidt på nogle ting. Et 100% klar svar kan du ikke få uden at vide mere om din forbindelse og udstyr.

MVH/ Smitty

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 20:02

Dog kan du aldri være helst sikker.
Men det er forholdsvis beværeligt at få fat i din IP hvis ikke du har fortalt den til nogle.
Du kan nok ike skjule den mere end den er.
Bare ikke modtage filer fra folk du ikke stoler på.
Hvis ikk du har fortalt din IP til nogle, er det meget svært at finde netop din. Så skal man gøre det via mail, og der skal man altså være god prof.... Og hvilken prof gider og sidde og bruge så meget tid på netop at komme ind i din PC ?

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 07-09-04 20:07

Okey mange tak skal du have - altså jeg har tdc bredbånd du ved - nok ret normalt, jeg vil helst ikke punge ud med 2.500, nogle steder kan man jo downloade freeware, nogle der ved om der er nogle steder der kan downloade en god firewall eller noget andet ip-slørrende ? hvor meget kan folk så egentlig spore på dig? hvor du bor, dit navn, dit pc nr. hvad lige præcist ? synes det virker ret ubehageligt folk kan det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 20:39

Du skal bare have en firewall så er det da bedøvende ligegyldigt at man kan se din adresse for det er kun det du tillader der slipper igennem.
Du kan læse mere om hemmelig IP her, men det har du kun brug for hvis du er ude på narrestreger
http://toonie.dk/spoof.asp

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 20:56

Hvis du hae WinXP så den CD der følger med til at starte Windows op med, den har et virus prog. der hedder PC-Cillen. og det fungere udmærket.
Tror ikke du skal være så nervøs med mindre du er indblandet i noget med Det Hvide Hus eller Area 51

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 07-09-04 21:29

Nej overhoved ikke, der bare en der har generet mig lidt, så jeg ville meget gerne have min ip hemmelig - for man kan jo finde frem til adresser, navn, og bosted via den har jeg fået fortalt - hvordan sporer folk ens ip ???

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 21:46

det gør de med hacker prg. såsom CIA eller Legion eller IP Sanckt.

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 07-09-04 22:01

okey kan man så garderer sig mod det? altså jeg har xp og northern antivirus, og noget spybot og spysweeper - noget der hjælper ? ved ikke om jeg har firewall faktisk - men man skal altså gøre et pænt stort nr ud af det, for at finde ens ip så ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 23:12

Har du noget at skjule siden du vil holde din IP hemmelig?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 08-09-04 07:03

Northon Antivirus Fungere godt. :) Hvis ikke du har slået Firewallen fra, er jeg helt sikker på den automatisk er tilkoblet.
Men ellers prøv og kig lidt på din Norton, et eller andet sedt, hvis du klikker dig ind på den, kan du se om firewallen er slået til.
Hvis den er tilkoblet, vil der være et flue-ben.

Men ja, det er et større protjekt at finde netop DIN IP. Man kan søge efter/finde en tilfældig, og ikke vide hvem ejeren er.
Men selv om Hackeren tilfældigvis, finder DIN IP, vil han havde svært ved at komme ind, Pga din Firewall. :)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 08-09-04 07:08

Og glemte lige...
Så længe du har Norton Antivirus, er det ikke nødvendigt at hente/downloade andre antivirus prg.
Når jeg mener dette, går jeg ud fra du har Norton Antivirus-Live opdate. Hvis det er forholdsvist nyt, er jeg sikker på det er live opdate.

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 12-09-04 17:07

okey tak, nej det har jeg ligesom skrevet - jeg har ikke noget decideret at skjule, men jeg vil godt skjule mig for en - jeg ikke bryder mig om mere - get it? Personen skulle helst ikke kunne finde min ip og derved min adr og nr og navn osv

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-09-04 00:11

Hvis han skal ha dit navn og adresse via dit ip, skal han have en dommerkendelse til din udbyder!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 13-09-04 00:40

Zambrotta

Yes. Ihh goot you
But did you get
Me and tedd ?

Kommentar
Fra : Zambrotta

Dato : 13-09-04 15:48

okey tak for det sidste svar, var lige det jeg sku bruge :)