/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
include og variabler ?
Fra : glenn007
Vist : 307 gange
50 point
Dato : 07-09-04 19:20

jeg ville mægtigt gerne have inkluderet et par filer i min html kode med asp
men er det overhovedet muligt at bruge variabler i en inklude linie

jeg har prøvet dette, men det vil den ikke

%>
<!--#include file="kategori_oversigt_<%=kategori&%>.asp"-->
<%

er der en løsning på problemet forude eller skal jeg virkeligt af den tunge tunge vej

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 07-09-04 19:26

Da include bliver afviklet på serveren før asp, kan det du prøver dér ikke lade sig gøre.

Tobias Hinnerup har dog lavet et eksperiment, der kan noget lignende http://www.hinnerup.net/2002/experiments/include/

Med venlig hilsen

sMorch

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 07-09-04 19:33

Nej, det er ikke muligt.
De inkluderede filer bliver inkluderet _inden_ asp'en fortolkes. Når du inkluderer filer fungerer det på nøjagtig samme måde som hvis du havde skrevet det hele i samme fil. Include bruges "bare" til at gøre koden mere overskueligt samt spare dig for en masse gentagelsesarbejde.

En knap så pæn måde at løse problemet på kunne være at inkludere alle relevante filer og dernæst vælge imellem dem;

<%
Select Case kategori
Case 1
%><!--#include file="kategori_oversigt_1.asp"--><%
Case 2
%><!--#include file="kategori_oversigt_2.asp"--><%
Case 3
%><!--#include file="kategori_oversigt_3.asp"--><%
Case Else
%><!--#include file="kategori_oversigt_0.asp"--><%
End Select
%>

Der er flere problemer med ovenstående løsning. Dels indlæser du alle filerne, mens du kun skal bruge en enkelt. Dels kan du løbe ind i nogle problemer med hensyn til redim af variable (du dim'er samme variabel flere gange), hvis du bruger Option Explicit.
Og så skal det vel også nævnes, at (VBScript-)fortolkeren stoppes og startes hver gang du går ud og ind af <% %>.

\Yude

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 08-09-04 08:13

Selvfølgelig kan man includer en variable i en include..
Ihvertfald kan man da se et eksempel herpå!!

check denne side??
http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp

Og køre lidt længere ned på siden.. der stå alt du skal vide omkring include siden

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 08-09-04 08:14

Hov glemt det.. ;-D

Hvis man læser det.. står der at dette ikke kan lade sig gøre...

Så det bare.. og troede at det så virkede...

Sorry.. kan ikke slette igen.. doh!!

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 08-09-04 08:15

Men jeg mener altså at have set at det kan lad sig gøre... jeg kan bare ikke lige huske hvor jeg har det fra... kigge lige igen!

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 08-09-04 08:20

men der er mange forum hvor dette er blivet talt om, og hvor der er en anderledes løsning på det.

http://www.frontpagewebmaster.com/m_213102/tm.htm