/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Budrunde/licitation af ejerbolig
Fra : gusmusen20
Vist : 669 gange
200 point
Dato : 07-09-04 18:54

Vi er i gang med at købe et rækkehus, men bedst som vi havde skrevet under på købsaftalen ringer mægleren og siger at der er et andet par der også er interesseret. Derfor ryger vi ind i en budrunde for huset.

Mit spørgsmål er derfor; Er der nogen af jer der kan komme med et godt bud på hvad en gennemsnitligt overbud på en ejendom normalt vil være.

Ejendommen koster hos mægler 1.7 millioner.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 18:56

Kan man i det hele taget gøre det, såfremt I har skrevet en købsaftale?
Det tror jeg ikke er helt efter bogen??

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 07-09-04 19:01

Ja, det er sælger der tager stilling til de forskellige underskrevne købsaftaler. Hvis der er flere kan sælger vælge at køber kan "ændre vilkår i købsaftale" - med andre ord give en højere pris.

Det er meget normalt - men nærmest Norske tilstande!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 07-09-04 19:35

Var I klar over det, da I skrev under på købsaftalen? Ja, jeg mener at andre også var interesserede.
Det er jo ikke kun sælger, men også mægler, der tjener penge på det.
Den pris, som mægleren har sat er vel den mest realististiske i dette tilfælde. Prisen er som regel sat højere end forventet salgspris. Nu ved jeg jo ikke hvad i har budt, men det mest almindelige er jo at byde lavere end det mægleren/sælgeren forlanger.
Hvis ikke det bliver Jer, der "får" huset denne gang, så husk til næste gang at få en klausul med i købsaftalen, der kan forhindre dette. Det er altid en god ide at have en advokat til at gennemse en købsaftale, før der bliver skrevet under. Mægleren er der kun for sælgers skyld (penge)

http://www.boligassistancen.dk/Licitation%20og%20udbud.htm

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 07-09-04 19:48

Vi vidste det først et kvarter efter vi havde skrevet under. I købsaftalen er det også mæglerens pris der står som prisen. Men denne pris vil blive ændret efter budrunden.

Det jeg syntes kunne være interessant, var om der er nogen der har et bud på hvor meget det er normalt at overbyde i den situation?

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 07-09-04 22:44

I en købsaftale er det køber der tilbyder at ville give x kr. for en ejendom (altså et tilbud), men det er sælger der vælger at acceptere aftalen/tilbuddet. Hvis der kommer et højere tilbud har sælger ret til at acceptere dette. Modsat en slutseddel i en bilhandel, hvor det er sælger der vil sælge en bil for x kr. og køber der ved sin underskrift accepterer vilkårene.
Det der er meget svært ved en budrunde at vurdere/gætte hvad andre er villige til at betale og afgive et bud der er lidt højere. Der vil derfor ikke være noget der hedder normalt her.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 08-09-04 09:19

Hej!
Jeg har været med til en budrunde, hvor vi valgte at lade flere "sammensvorne" give hver sit bud. De blev så fordelt lidt spredt. Ideen er at man så ser resultatet, og kun den som er lavest af de sammensvorne skal være gældende. de andre får så " pengeproblemer" så de er nødt til at frafalde buddet. Man kan formulere sit bud så det gælder den som underskriver "eller ordre" og dernæst lade den egentlige køber træde ind.

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 01-11-04 11:10

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 11:16

Selv tak gusmusen20

Var det Jer, der fik købt ejendommen?

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 01-11-04 11:36

Nej, desværre. De andre købere bød 100.000 over prisen. Men til gengæld har vi erhvervet os en anden ejendom (uden at komme i licitation)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 11:43

Det var godt, jeg har læst dit nye spørgsmål, jeg ville kontakte en VVS-mand.
Det er gratis at få et tilbud, samtidig ville han kunne fortælle om det er muligt.

Hilsen ans