/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nyt gulv og vægge - Mørtel på mursten?
Fra : ulf2
Vist : 1423 gange
40 point
Dato : 10-07-02 10:24

Jeg er i gang med at totalrenovere mit badeværelse.
Det er et lille 2x1½ m rum betongulv i en etageejendom, hvor hele rummet skal sikres som vådrum. Det var simpelthen ikke ansvarligt at bruge det gamle badeværelse som vådrum.

Ved nedtagning af de gamle fliser fandt jeg at pudsen simpelhen faldt af indtil murværket på to af væggene. Over de gamle fliser sidder pudsen fremdeles stadig fast.
Nu er jeg i tvivl om hvorledes jeg skal mure væggene op igen, og hvilken puds eller beton jeg skal bruge.Jeg har hørt et trick om at sætte kyllingenet op, kaste støbebeton på væggen, og siden glatte ud med pudsemørtel. Inden tætningsmasse, flisemørtel og fliser.
Er det noget i kan anbefale?

Det øverste lag af det gamle betongulv har jeg også revet op, da denne smuldrede. Nu er jeg lidt i tvivl om hvorledes jeg støber et nyt betongulv og hvilket materiale jeg skal bruge.
Skal jeg bruge støbebeton eller gulvspartel?
Er det en god metode at opsætte skinner med det rette fald (2% eller derover) og så trække et glat brædt mod afløbet?

Mvh.
Ulf Nilsen

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 40 point
Dato : 11-07-02 22:27

Hejsa
Bank pudset af på resten af væggene og gør det så rent som muligt, med en stiv kost. Vand derefter murstene, så de ikke suger så meget.
Når du pudser væggene, laver du en leder ( en stribe på 10 cm. i hver hjørne, fra gulv til loft) disse skal naturligvis være i lod, disse skal du bruge til at rette af efter, med et lige bræt.
Så tager du et stålbræt, til at trække mørtelen på med, og retter af med brættet, inden det tørrer, det tørrer ret hurtigt. Puds derefter af med pudsebræt til det er jævnt. Blandingsforholdet til væggene skal være 1 del cement og 10 dele strandsandsmørtel.
Når du lægger gulvet, laver du en blanding 1 del cement 4 dele bakkesand og bland det jordfugtigt. Her laver du igen en leder, ligesom du gjorde på væggene, med fald ned til risten. Når du skal rette af tager du et bræt der kan nå fra leder til leder, og og kontrollerer faldet ved risten med loddestok. Ved glitning skal du bruge enten en spandske eller glittebræt. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive, det kan være svært at få det hele med...
Venligst
Mango´s mand