/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fuge i gulvet på badeværelset
Fra : Ggaz
Vist : 4760 gange
200 point
Dato : 06-09-04 08:37

Har købt et hus, hvor fugen mellem fliserne på gulvet i badeværelset mildest talt ser ud som om de er kastet på med en kulskovl... det er temmelig skæmmende. Flere steder er der slet ikke fuget ordentligt op og dvs. at når vi har taget bad ligger der vand i revnerne. Kan man fuge ovenpå eller hvad/hvordan griber jeg det an?

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 06-09-04 09:02

Hej Ggaz, det er meget vanskeligt at svare på dit spørgsmål når man ikke kender dine forudsætninger "for at kunne lave noget selv" og ikke har set gulvet.
Løsningsforslag:
Inviter din fingernemme onkel på middag, og lad ham vurdere om fugerne kan repareres eller det måske var en idé at finde nogle nye klinker, der alt efter de gamle klinkers beskaffenhed mm. skal erstatte disse eller placeres ovenpå.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 06-09-04 09:26

Nå nej - det har du selvfølgelig ret. Jeg er temmelig fingernem (oss' mere end onklen, tror jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har masser af gå-på-mod men mangler "brugsanvisning)... Det mest ærgerlige ved det er at gulvet/hele badeværelset er temmelig nyt og selvfølgelig også klinkerne, så dem vil jeg jo gerne bevare. Der er bestemt heller ikke sparet på materialevalget, men den tidligere ejer har nok overvurderet sine evner som murer.

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 06-09-04 09:33

Er det bare fordi der mangler fuge ?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-09-04 10:03

Du kan godt fuge oven på, men der skal min. være plads til 5 mm. Det kræver imidlertid en grundig forberedelse m.h.t. afrensning for sæbe etc. og den gamle fugemasse. Hvor der ingen er, er det jo nemt nok, men hvor den er endnu, ville jeg nok bruge min lille vinkelsliber med en af de billige diamantskiver (50-60 kr.) og forsigtigt skære fugerne op, så der er plads til en holdbar masse.

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 06-09-04 10:32

Ja Wiking - det er som om at revnerne bare ikke er fyldt ordentligt op. Man kan selvfølgelig som anyway foreslår, fylde op så det bliver pænt jævnt over det hele og så krydse fingre for at det holder, men det er ikke alle steder der er 5 mm... hmmm, jeg er usikker!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-04 10:43

5 mm dybde. Fugebredden må du tage, som den er . Men sørg for god fjernelse af sæbe m.v. Først varmt sulfovand og moppe op, så varmt vand med eddike og endelig vand. Og mop så godt op. Så er der klar til den gode fugemørtel med gummiskraber og hele pivetøjet.

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 06-09-04 10:50

husk lige på at der er mange forskellige fugetyper, hvis du ikke skal have fuget hele gulvet så prøv at finde en fugemasse der (når den er tør) passer i farven. din fuge kan være en færdigkøbt eller en blandet (f.eks. strandsand og cement)

Kommentar
Fra : Ggaz

Dato : 06-09-04 10:58

Alfix Cerafill 10 har jeg stående - den fuge som er der nu er æhhh sådan lidt udefinerbar. Umiddelbart ligner det en ganske almindelig acrylfuge, hvor han er kommet op at slås med fugepatronen for dernæst at pynte på resultatet med en stjerneskruetrækker eller et stykke ståltråd , men hvis jeg kratter i det er det hårdt som beton, så hvis jeg skal noget er det over hele gulvet og så bliver jeg i tvivl for dybde er ikke alle steder 5 mm

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-09-04 11:45

Hej Ggaz. Hvis du skal efterfuge skal du ikke bruge et "almindeligt" fuge produkt. Du skal selvfølgelig sørge for at fugerne rene, til det skal du bruge grundrens. Til at fuge fugerne op skal du vælge et produkt fra fx. Sika der kan man få produkter der kan bruges ned til 2 mm. Disse ting er egentlig mest brugt til beton renovering, men jeg har selv brugt det med held til efterfugning. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men spørg i byggemarkedet. Mht. at gå fugerne efter med en vinkelsliber: Det vil jeg kraftigt fraråde man kommer nemt til at kører ud i klinkerne og så snakker vi jo om et nyt gulv.

Accepteret svar
Fra : poolmasn

Modtaget 200 point
Dato : 06-09-04 11:53

Hej igen. Jeg havde en rest til og stå af produktet fra Sika. Det hedder Sika MonoTop 620 og kan påføres i lagtykkelse fra 1,5 til 5 milimeter.

Godkendelse af svar
Fra : Ggaz

Dato : 06-09-04 12:29

Tak for svaret poolmasn. Det lyder umiddelbart som den mest simple løsning, så den vil jeg kaste mig over!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-09-04 13:56

Jeg ser at spørgsmålet er lukkket, har dog lidt at tilføje:
Jeg havde det samme problem, da jeg flyttede ind i en totalt nyrenoveret lejlighed med blandt andet et helt nyt badeværelse.
I byggemarkedet havde de mange forskellige slags, ved at læse på pakningerne fandt jeg endelig den rette, og derudover er en af de vigtige ting, (vil tror det er derfor der forslås at gå efter med vinkelsliber først), at noget af det gamle ca 5.mm fjernes, før, der selvfølgelig renses op for støv og skidt, det kan klares forholdsvis let med en kniv, en vinkelsliber er nok for "hidsigt" et valg. Grunden er at det gamle måske ikke sidder alt for godt fast, men især for at det nye kan komme til at sidde godt fast, det er lettere, hvis det ikke bliver et alt for tyndt lag, derfor fjern noget af det gamle først, for at få det bedst mulige resultat.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-09-04 14:06

Ok, jeg havde overset "at når du krater i det er det hårdt som sten", så glem mit tillæg.