/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Omregistrering/forsikringsbevis???
Fra : bassenborg
Vist : 9628 gange
50 point
Dato : 05-09-04 22:39

Jeg køber en anden bil i morgen, og skal så ha' den omregistreret.
Jeg skal ha' fat i et forsikringsbevis, hvordan får jeg det?
Jeg kan ikke finde min forsikringspolice på den bil jeg har nu, men skal jeg egentlig bruge den til noget ved omregistreringen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 22:44

Hvis det er samme forsikringsselskab, ringer du bare til dem.
Og hvis bilen skal forsikres i stedet for den du har nu(eller har solgt måske) siger du bare det, og så kan de finde policenummeret enten ved hjælp af din adresse eller lignende.
Policen skal du ikke bruge ved omregistrering, men du får en blanket fra forsikringsselskabet som bevis på, at der er lovpligtig forsikret, og den blanket skal du medbringe på motorkontoret, sammen med bilens originale registreringsattest og en omregistreringsblanket. Den kan du dog få og udfylde på motorkontoret.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 05-09-04 22:46

Du skal kun bruge police nummeret på nuværende hvis den går i bytte, men registreringsnummeret kan gøre det.
Bilforhandlere har forsikringsbeviser, men er det privat handel rekvireres det hos det forsikringsselskab du vil have forsikret hos.

Kommentar
Fra : arkibal

Dato : 05-09-04 22:57

Du skal ringe til dit forsikringsselskab og bede om et forsikringsbevis, der skal du oplyse din nye bil's mærke, chassisnummer, årgang og motorstørrelse. Dette og bilens registreringsattest skal du bruge ved omregistrering.
Dit forsikringsselskab kan finde dig på registreringsnummeret på den bil som du vil udskifte. Du må have 2. biler registreret på samme police en måned.

Kommentar
Fra : arkibal

Dato : 05-09-04 22:57

Du skal ringe til dit forsikringsselskab og bede om et forsikringsbevis, der skal du oplyse din nye bil's mærke, chassisnummer, årgang og motorstørrelse. Dette og bilens registreringsattest skal du bruge ved omregistrering.
Dit forsikringsselskab kan finde dig på registreringsnummeret på den bil som du vil udskifte. Du må have 2. biler registreret på samme police en måned.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 23:03

Glemte lige: I henhold til loven, har du ret til en tre ugers periode til at omregistrere den nye bil.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-09-04 07:57

Den med, at man har tre uger til omregistrering, skal man "lige spise brød til". I lov om registrering af motorkøretøjer, skal en bil omregistreres umiddelbart efter ejerskifte. Dog senest tre uger efter ejerskifte.
Dvs. hvis bilen skifter ejer kl. 11 i dag, skal den omregistreres i dag. De tre uger tager sigte på syn mv. i forhold til ejerskifte.

Det er en udpræget misforståelse den med de tre uger, men bl.a. autoforhandlere, har jo ofte brugte biler med plader på stående. Tænk på, at det er den registrerede ejer, der skal betale vægtafgift/grøn afgift og evt. forsikring!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-04 11:05

alka> Nu er det faktisk noget der står i forbindelse med ethvert dokument, synsindkaldelse og vægtafgiftsopkrævning, at hvis man køber en bil har man i følge loven ret og pligt til at omregistrere bilen inden for tre uger.
Og med hensyn til forsikring, er det sådan, at hvis du skifter bil, går forsikringen ind og "dobbeltdækker" den bil du sælger og den nye i den 3 ugers periode. Og det har ikke noget med at gøre, om bilen skal til syn eller ej.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-09-04 12:09

dova - dækker "din bilforsikring" også kaskodelen i tre elelr flere uger for en bil, som den nye ejer kører i?
Ansvarsforsikringen dækker i henhold til loven, så længe der er nummerpl. på bilen, så hæfter selskabet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 09:43

alka det ved jeg ikke m.h.t. kaskodelen, eller om det er den nye ejers egen risiko.
Men fra Centralregistret står der: CITAT:Vedrørende Ejerskifte: Ny ejer(bruger) skal anmelde ejerskifte(omregistrering), inden 3 uger, medmindre køretøjet afmeldes forinden.Citat slut.
Så det har altså ikke noget med en "udbredt misforståelse" at gøre, men er i henhold til gældende lov og regler
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 29-10-06 18:34

Tak for svaret BjarneD. Bedre sent end aldrig.