/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Problem med Samojede
Fra : dennisholdt
Vist : 2865 gange
140 point
Dato : 05-09-04 16:00

Hej

Vi er en familie på 4 prs., 2 voksne og 2 børn på 16 og 19 år.
Vi ejer en samojede-han som er 2½ år.
Cosmo er en dejlig familiehund og anvendes kun til dette. Vi bor på landet og han får rigelig med motion.
Faderen i huset er dens herre og han står for det meste for motionsdelen. Opdragelsen har vi alle deltaget i, men størsteparten er som sagt faderen i huset, hvilket også tydeligt ses/mærkes da Cosmo er mest knyttet til ham.
Problemet er langsomt sneget sig på, indenfor det sidste halve år, idet at Cosmo snerrer, knurrer og viser tænder mod dens herre, ved at løfte læberne. Han er meget vred og viser det tydeligt, men kun overfor dens herre. Situationerne han viser denne adfærd er, når herren tager af sted på arbejde og når han kommer hjem. Der går ca. 15 min. inden Cosmo nærmer sig dens herre igen. Han går hen til os andre i familien, ligesom for at beskytte os. Det er langsomt taget til indenfor det sidste halve år. Det sidste nye skete i morges, da vi sammen sidder og drikker/spiser morgenmad.
Cosmo har sin bestemte plads i køkkenet under dens herres stol. I morges viste den samme uhensigtsmæssige adfærd ved at true dens herre til at forlade bordet, og det lykkedes, da han blev bange for den og viste det tydeligt, ved straks at forlade bordet.
Vi er klar over at det handler om magt, men hvordan stopper vi denne adfærd?

Vi har prøvet at sige nej, prøvet at lukke den ud i vores stald hvor den går daglig når vi er på arbejde 7 timer, vi/herren har prøvet at ignorere den indtil den selv kommer og ber om venskab, vi har prøvet at aflede dens opmærksomhed så den ikke har opdaget at han kommer hjem men at han glider ind i rutinen.

Det skal dog siges at kommer herren hjem fra arbejde før resten af familien, er han meget velkommen idet Cosmo bliver meget glad og ligesom glemmer den dårlige adfærd.

Håber vi kan få hjælp, da den er begyndt at gøre det samme over for os alle i familien.
Vh. Karen Holdt
familienholdt@privat.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 16:22

Lyder som en kamp om hvem der skal være overhund i familien! Lad herren sætte sig i respekt over for hunden, og lad være med at inddrage resten af familiemedlemmerne i denne magtkamp. Når den truer så lad herren smide den over i stalden, straks den udviser denne adfærd, og lad herren hente den ind igen! Hvis han er bange for hunden, må I udnævne en anden i huset til overhund!

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 05-09-04 16:46

Problemet er bare at når den knurrer kan man ikke komme til den uden den bliver meget hidsig og den vil bide efter os så det er lidt svært ikke at være bange for den.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 16:52

Man bliver nødt til at tage slagsmålet, ellers overtager den snart hele styringen!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-09-04 16:52

Hvis I er medlem af DKK bør I søge kontakt til deres adfærdseksperter. Det handler her om at lære jer at agere rigtigt i forhold til en dominerende hund.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-09-04 17:03

Hej Karen
Det er 100% den mangler respekt og det her drejer sig om dominans. Dens herre er for blød over for den, der til skal der siges, at det er ikke med tæsk jeg mener, men kontrol og og nej ordet med lidt hård tone er det vigtigst og lad herren gå et par lange ture og lad hunden blive træt mens herren sætter hunden i respekt, med på plads, sitt og så vidre samtidig med han giver den en godbid hver gang hunden har været flink og god.
Skift plads til hunden ud i koridor (eller gang ) og lad den dække af og herren kalder på hunden efter 10 - 15 minutter og giver den en godbid og forlæng tiden med 10 minutter o.v.s han skal være meget konstant over for den, men samtig god og han skal rose den når den har fortjent det og give den godbidder.
Jeg ved det lyder meget mærkeligt men det hjælper i løbet af få dage, jeg har lige haft samme problemer m.m med venlig hilsen Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 17:49

Det her lyder helt bestemt ikke som en normal magtkamp hund og herre imellem.
Men der er helt sikkert et eller andet der er fejlet i familiens, og især herrens omgang med hunden, siden den reagerer på den måde.
Du skriver, at hunden er meget vred, og det er noget helt andet end manglende respekt fra hundens side.
Og det er heller ikke manglende respekt/led i en magtkamp, at hunden ikke nærmer sig sin herre i det første kvarters tid efter han er kommet hjem.
Og hvad var gået forud for situationen hvor hunden truede herren væk fra bordet?
Jeg ved godt, at det her sikkert bliver taget ilde op, og det er svært når man ikke kender de nærmere omstændigheder, men umiddelbart synes jeg mest det lyder som om hunden har følt sig så presset, og følt sig kørt "så stramt" at den siger fra over for herren ved mindste lejlighed: "Jeg finder mig ikke i din opførsel" eller lidt i den retning.
Men I bliver helt sikkert nødt til at søge råd og vejledning hos en kyndig der kan observere både jer og hunden, inden situationen løber helt af sporet.
mvh dova

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 05-09-04 18:05

Hej

Er I sikre på at den er overlegen?
En underlegen og bange hund kan også finde på at knurre af sin herre.

Prøv at læse om hundens signaler på denne side: www.kaeledyrskompagniet.dk kig under hunde og dernæst signaler.

Jeg har oplevet en hund knurre af mennesker, men dens mundvige var klart lange, og den sendte et hav af dæmpende signaler imens.
Den fik det fint, da den fik et nyt hjem, for den fungerede slet ikke hvor den befandt sig.

Så jeg vil sige undlad at sætte den på plads indtil I med sikkerhed ved hvorfor den reagerer som den gør.
På ovenstående link kan I også bede Gitte Westen Breaum om at komme ud, snak med hende om en pris.
Hun vil kunne se hvordan og hvorfor hunden reagerer som den gør, og det vil ikke blive en hovsa løsning som resulterer i en ulykkelig udgang for alle.

Det er meget sjældent at hunde slås med mennesker om magten på toppen, hvis først der er et sundt forhold hund og ejer imellem, så jeg syns klart I skal have noget professionel hjælp, så balancen og respekten kanblive genoprettet til gavn for hele familien.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 05-09-04 18:38

Hej

Ud fra hvad jeg læser er denne hund 2½ år og lige i den alder hvor hanhunde som regel prøver at vinde overpladsen i huset ( ikke dermed sagt at den ikke prøver før eller siden, men nu er den udvokset). Hvis familien første gang den prøvede har vist den mindste form angst overfor denne adfærd tja så ser hunden sig som vinder og dermed prøver den igen igen, med hårdere og hårdere midler (den skal jo se om den virkelig bestemmer) Med hensyn til at den ikke snakker med sin herre kan skyldes at den vil han skal komme til den - de nederste på rangstigen kommer jo og anerkende de øverste...

Men i DCH har vi hundekonsulenter der via telefon tilbyder råd (gratis udover opringningen) og mener konsulenten at dette må tages mere ad skal der kun betales kørselspenge.
www.dch-danmark.dk findes et tlf. nummer hvorpå man får fat på en konsulent. Man kan også ringe til sin lokalforening og snakke med dennes hundekonsulent.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Mika

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 140 point
Dato : 05-09-04 19:15

Ligesom Mika tror jeg også, at Cosmo synes, at han er overhund i familien. Og det må I vist hellere have ændret på i en fart.
I skal hele tiden, og med alle midler vise ham, at han står nederst på rangstigen. Og det kan I IKKE gører ved at isolere ham! For han skal så meget som muligt have signaler om, hvor mægtige I er. 1)Selvfølgelig må han IKKE komme op i møblerne! 2)Han skal have sit eget sted, SOM I BESTEMMER hvor er. Og I skal bestemme, hvornår og hvor længe han skal være der. 3) Det er JER!!! der bestemmer, hvornår der skal være kontakt. Det skal ikke være "når han kommer og ber om venskab". 4) Når han skal have mad, så spiser alle hjemmeværende medlemmer først af hans skål, f.eks ved at I lægger et antal kiks ned oven i hans mad og lader skålen gå rundt inden han får den. 5) Den 2 benede førerhund går først ud af døren, og først ud af havelågen eller hvorsomhelst man kan træne "gåsegang".

Hans adfærd er naturlig hvis I har vist svagt lederskab, og så er det til at rette op på. Men der kan altså også være noget fysisk eller psykisk galt med ham. Hunde kan, lige så vel som mennesker jo være syge på den ene eller anden måde.

Hvis I (far) er bange for at han bider i en bestemt situation, så giv ham snor på hvis I kan komme til det, og tag ham ud og lav noget intensiv lydighedstræning: Start meget gerne med krav og meget lidt ros. Gå på plads i kort snor, et ryk hvis han er uopmærksom eller for langsom. -Men det er MEGET VIGTIGT at I fortsætter og afslutter træningen på mere blid og normal vis, -at I får ham til at adlyde kommandoer og gøre ting som han er god til og det skal han så endelig have ros for.

Læs nogle bøger om hunde, "Hundelytteren" er god, men der findes masser af bøger skrevet af garvede hundefolk.

----Jeg håber og ber til, at I har gået til træning med Cosmo da han var yngre... ---Ellers må I nok se at komme i gang nu..

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 05-09-04 20:46

Vi har aldrig presset den eller været truende overfor den, så det er ikke fordi den er nervøs.

F.eks. når vi kommer hjem fra arbejde så gør den og logrer og er glad. Lige indtil man er 2 skridt fra den, så kan den finde på at knurre osv. Efter den har knurret vender den og går væk og lægger sig.

Det var efter ovenstående den jagede "far" væk fra bordet. Den er glad for at ligge henne i hjørnet ved bordet, og der sad "far" lige på sin stol.

Vi har aldrig slået den el. lign.!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-09-04 21:22

Et eller andet er gået galt i kommunikationen mellem jer , og I skal have hjælp til at få det på plads igen. Det kan være dyrt hos private hundeproblemløsere, men hvis I ikke er medlem af dansk kennel klub kan I melde jer ind for få hundrede kr. og bruge deres rådgivning gratis, undtagen vist lidt kørsel, hvis det er nødvendigt med besøg.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-09-04 22:05

Det er ikke sikkert, at det behøver at være så dyrt at få professionel hjælp. Da min hund var hvalp, kunne jeg ikke starte på hundeskole med det samme jeg fik ham, så derfor kontaktede jeg en hundeadfærdsterapeut (uddannet hos Roger Abrantes) til at komme ud og afæse hunden på adfærd, kropssprog, vores adfærd, måde at lege med ham på osv. Hun lavede et komplet træningsprogram til mig, som jeg kunne følge, og hun tog ca. 700 kr for 2 timers besøg. Så søg professionel hjælp - både for jeres og for hundens skyld - ingen af jer er jo glade og trygge, lader det til, og det er jo synd. Jeres hund skal nok studeres i vante omgivelser, så en dygtig adfærdsterapeut kan se, hvad der er galt.
Håber I finder en god løsning på problemet!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-09-04 23:30

Det er helt håbløst at give Jer nogle gode råd,som virkelig hjælper uden at den der gør det selv har oplevet hundens adfærd.Den med overhunden er god nok,men årsagen kan også være en hel anden. Beskrivelsen af 7 timer allene hjemme,kan jeg ikke lide og hvem er det i familien,der lige lukker hunden ud i stalden når I køre hjemme fra?
Mit bedste råd til Jer er derfor som det også er nævnt - søg prof. hjælp evt. i DKK.
I kan ganske sikkert få en glad og god hund igen - det skal blot gribes rigtig an....
mvh.
Bent Ballegaard jagthunde instrukrtør.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:09

Hej fortvivlede hundeejere.
Sikke en masse råd - I kan da kun være mere forvirrede nu...?

I bør søge professionel hjælp. Der kan være SÅ mange grunde til, at jeres hund udviser den adfærd som den gør. Der kan være tale om smerter, dårlig socialisering som ligger til grund for en generel usikkerhed, dårligt lederskab mm.
Der er ingen af os der egentlig kan udtale os om, hvad jeres specifikke problem handler om. Dertil er det enormt vigtigt, at man har set hunden. Set dens kropssprog, sender den dæmpende signaler, afstandsøgende signaler, er den angst, hvordan er dens bevægeapparat (måske har den smerter) etc. Rigtig mange adfærdsproblemer skyldes smerter - især smerter omkring nakke/skulder/ ryg, grundet trækkeri i linen/ halsbåndet. Vi kan kun gisne, og derfor synes jeg I skal få sagen undersøgt.
Der er en grund til at nogle professionelle adfærdsbehandlere tager sig godt betalt for deres kvalificerede service. De har brugt mange år, mange penge og meget tid på at uddanne sig. Jeg selv er igang med en sådan uddannelse, og jeg kan oplyse, at jeg om to år har investeret ialt 90.000 kroner på at uddanne mig i knap 4 år, indenfor hundeadfærd, kommunikation hund/menneske, kommunikation menneske/ menneske, kriseindsigt, ulveflokkens struktur, normaladfærd hos hunde og meget, meget mere.

Jeg vil på det varmeste anbefale jer at kontakte hundepsykolog Lone Greva på adressen www.hundecentret.dk

Venlig hilsen og held og lykke - vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:20

Til "DCH", undskyld min ligefremhed - men hvor er det da nogle forfærdeligt forældede principper du der får sat frem.

Lederskab handler om, at være tilfreds med sin plads i familien. Hvis en hund "prøver sin herre af", er det fordi han ikke magter lederskabsrollen ordentligt. Der ligger ikke nogen iboende trang hos hunde, til at "ville klatre op ad rangstigen". Derimod ligger der et stort behov for at blive anerkendt som den man er, og få at vide hvad man er god til og at man er god til at bestride ligenetop den post, som den kloge leder har uddelt. Det er lederskab; at være den kloge, den omsorgstagende, den beskyttende, den initiativrige og selvfølgelig den konsekvente (konsekvens.: at mene hvad man siger og sige hvad man mener). En god leder er stemningsangivende, tillidsvækkende, klogere end de ansatte, og ikke mindst, så giver han en god løn! Nøjagtigt som i menneskeverden - vi vil arbejde for ros og løn (= positiv forstærkning) og vi vil ikke arbejde for ris, skældud og slag (= positiv straf). En god leder mister ALDRIG besindelsen.
Vi kan ikke bestemme at vi vil være ledere, vi kan deimod udvise de færdigheder en god leder bør have, og derefter blive valgt som ledere!

Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 15-09-04 20:30

Hej Vilskud

Det er helt i orden det er et frit land vi lever i og alle har jo hver sin mening

Men jeg vil så sige at det vores hundekonsulent fortæller ny hundeførere er jo netop at hunden når den når en bestemt alder vil prøve at tage magten hvis den fornemmer en svaghed hos føren.. ligesom hos ulve - det er jo et flokdyr.

Lone Greva er også et rigtigt godt bud til at hjælpe dennisholdt - har hørt hende holde kursus i vores klub.

Undskyld vilskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 16-09-04 10:03

Hej DCH

Det er i orden - du skal da ikke sige undskyld

Vh. Vildskud

Godkendelse af svar
Fra : dennisholdt

Dato : 16-09-04 21:41

Tak for svaret Birgitta.

Vi er begyndt at træne med Cosmo. Gå ture og få den til at adlyde, og så rose den og give den godbidder bagefter.
Nu er den glad når vi kommer hjem fra arbejde, og har ikke knurret ad os i 14 dage. Lige nøjagtig fra den dag hvor jeg (sønnen i familien) begyndte træningen. Der var så lidt knas nogle dage efter, da de andre i familien ikke trænede så meget med den, men det er helt væk nu. Rart at få en glad hund tilbage.

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 16-09-04 21:42

Tak for hjælpen allesammen! I har alle været inde på noget af det samme som Birgitta. Så mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-04 19:50

Hvor er jeg glad for, at det er lykkedes for jer at få styr på problemet,
Jeg går ikke ind for "streng" opdragelse, men i lige netop jeres situation er det en genvej til at få styr på Cosmo, som heller ikke kan være tjent med, at I ikke var stærke nok som ledere.

Men prøv endelig at få fat på bogen "Hundelytteren"! -for i længden får I MEGET mere glæde af jeres Cosmo, hvis I kan træne ham fordi I er de selvfølgelige ledere, -ikke fordi han er bange for straf.

Og tak for accepten af mit svar.