/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Øvelser til Iskias nerve
Fra : ruder4
Vist : 48452 gange
200 point
Dato : 05-09-04 12:55

Hej.

Jeg ville høre, om der er nogle, der har nogle gode øvleser til at undgå smerter i Iskias nerven. Jeg har ondt lige på den ene side af halebenet og min fornemmelse er, at én forkert bevægelse... så sætter den sig fast. Det gør vildt ondt, så jeg håber at der er nogle der kan komme med nogle "her-og-nu" råd.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-09-04 13:13

sæt dig på en stol. løft det ene ben og bøj foden bagud. bøj nakken frem/kig ned
på den måde strækker du hele nervesystemet.

Junior

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 210 point
Dato : 05-09-04 13:21

Hej Ruder4

Her er råd og vejledning i øvelser mod lændesmerter.
http://www.kiropraktiskklinik.dk/?acc=113

For et par år siden havde jeg det selv ret slemt - og fik hos min læge anbefalet en øvelse, som gjorde en forskel for mig

Du skal ned på alle fire ( som når man leger hund )
Løft så skiftevis benene ( som en hanhund der tisser )
Du kan selv mærke, hvor højt du magter at presse benet op
Det er ikke fis, min læge var så sød, at han selv viste mig øvelsen - til stor
morskab for os begge

Pøj pøj, håber du får det bedre. Ved godt det kan gøre frygtelig nas

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 13:50

Creamy!!! Du ved godt vi mænd ikke kan tåle de associationer!!
Har lige prøvet din øvelse, og den er faktisk god

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-09-04 13:59

Hej.
Jeg har haft det for en måned siden.

Det hjalp at rulle på en massiv bold med pigge på siden af endeballen, det gør ondt, men det hjælper.
Jeg gik til en zoneterapeut bagefter, så gik det helt væk!

Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 14:00

Her er lidt om alternativ smertebehandling af Iskias
www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Iskias_%20og_salmiakspiritus.asp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-09-04 15:01

Du lægger dig på maven på gulvet, sætter hænderne i, ud for skulderne, ligesom når man tager armbøjninger.
Så løfter du overkroppen op, men lader hoften blive i gulvet. Din overkrop står så bagover i en bue.
Øvelsen laves med 10 armbøjninger med 1 1/2 times mellemrum. Det gør ikke noget at hoften lige slipper underlaget, du skal bare lige op og ned, og skal ikke blive der oppe. Du vil opleve at du kan komme højere og højere op med tiden.
Øvelsen anbefales til Iskiaspatienter, af Give sygehus der har rygproblemer som speciale.
Grunden er: at du skal give plads til at diskussen ikke skal trykke på nerven ved rygsøjlen, men komme tilbage på plads.
Selvom nogle problemer skyldes nerven/nervernes passage gennem forsnævrede "huller" i bækkenet, så er øvelsen den samme.
Udspænding:
I stedet for den gl. kendte udspænding med at sidde på gulvet med benene over kors, og hvor man skal sidde og trække i det ene knæ/underben, så bruger man nu en smartere metode:
Læg dit ben (Dårlige side)op på et højt skrivebord, med knæet vendende udad, læn nu kroppen indover, men til den modsatte side.
Når du er blevet rask, skal du lave ryg-styrkende øvelser resten af dit liv, for at det ikke skal komme igen, og yderligere tænke på at korrrigere din "hængende" holdning.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 07-09-04 17:02

Tak for svaret creamygirl.

Og tak til alle Jer andre også.

Håber at det kommer til at hjælpe.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 19:52

Det var sørme så lidt. God bedring