/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger i badebassin
Fra : CleverQ
Vist : 6937 gange
100 point
Dato : 09-07-02 23:49

Hejsa, min søn (og jeg) har et badebassin (250 cm. i diameter og 50 cm. højt). Mit problem er, at der kommer alger, når der har været vand i bassinet i et stykke tid. Det er både besværligt (og dyrt) at tømme og fylde, så har du et godt råd (helst kemikaliefrit) til, hvordan jeg undgår algerne, vil jeg meget gerne høre fra dig.
God sommer fra
CleverQ

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-02 00:49

Hej

Jeg vil anbefale dig at anvende "Sun Chok"..nærmere oplysning kan du finde på denne side hvor du kan bestille online,-eller sende en Mail for at forhøre dig hvor du kan købe produktet :
http://www.fjordblink.dk/kemifb/bestil.html

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 10-07-02 08:25

Kære CleverQ
Jeg kender ikke Fjordblink - men min erfaring (med badebassiner til 4 børn) at det er meget svært at undgå kemi.
Først kan det svare sig at kigge i kalenderen: skal vi noget imorgen? Og så evt. vente med at fylde op til du ved, at I har mulighed for at bruge vandet i de næste 3 dage.
Dernæst kan en balje med vand, som børnene lige træder op i, når de går op i bassinnet, holde vandet en del rent.
Er der kommet alger kan det evt. være godt hvis en voksen vasker bassinet indvendigt ex. med Rodalon eller lignende algefjerner - Klorin kan selvfølgelig også bruges, men det ser ikke så godt ud på tryk og lugter forfærdeligt (men man har med garanti ikke sure tæer, når man er færdig
Uden at tilsætte noget kemikalie vil du have svært ved at holde vandet algefrit, hvis ikke du nøjes med at bruge det i 48 timer pr. portion - det er jo en levende organisme som bruges af fugle og insekter i haven.
Men på den anden side går vi jo gladeligt i svømehaller som jo er fulde af klor.
Sod sommer

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 10-07-02 10:25

Uanset størrelsen på bassinet, er du nødt til at bruge samme fremgangsmåde: nemlig som hvis du har et bassin på 40.000 l. vand el. mere.
Råd og vejledning kan du hente i et af de gængse poolfirmaer. En del af disse sælger nemlig også meget små bassiner, - med med det udstyr, som skal til, for at man kan holde vandet en hel sommer eller mere, uden udskiftning.
Vil du ikke det, - er du nødt til at betale dig fra det, ved at skifte vandet ca. hver 2.-3. dag afhængig hvor varmt det er, og hvor ofte bassinet benyttes. Men husk alger kan være farlige, - så udsæt ikke dit barn/børn for dette, - bare fordi du vil spare eller vil undgå de kemikalier og måske et lille filter m. pumpe, - som kan holde det rent.
Vi startede selv med bassiner i de små størrelser, som skulle have nyt vand konstant, - men sluttede efter nogle år med at få et bassin på 40.000 liter, - og det er både nemt at holde og skønt for hele familien lige fra først i maj til sidst i september. Det kan varmt anbefales.
Ammitz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 16:53

"CleverQ" skrev d. 07-08-02 08:30 dette indlæg :
> Hejsa, min søn (og jeg) har et badebassin (250 cm. i diameter og 50
cm.
> højt). Mit problem er, at der kommer alger ...
> ... så har du et godt råd (helst kemikaliefrit)

Hej

Kemikaliefrit er det ikke men Matas har en serie produkter som ikke
indeholder klor og som ikke skulle være skadeligt for milijøet.
Vi har selv et tilsvarende bassin (1000L) som i starten af Juli blev
fyldt med regnvand fra en opsamlingstønde og et par 'sprøjt' 'Ren Pool'.

Birke'snadder' og druknede fluer fiskes dagligt op med et dafnienet og
en gang i mellem lægger jeg en lille billig springvandspumpe i, hvor jeg
med en elastik har sat en engangsvaskeklud ved indsugningen og lader
denne køre et par timer. Vaskekluden opsamler diverse urenheder.

for 14 dage siden fik den som skrevet i anvisningen et skvæt 'Ren Pool'
mere da det så lidt uklart ud.

Først nu efter en måned er der ved at lægge sig lidt grønt stads på
bunden som gerne skulle forsvinde når jeg i weekenden smider pumpen i
igen.

> God sommer fra
> CleverQ

Takker og i lige måde, held og lykke med det.

M.v.h K.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"