/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Path setting under dos i Win2k
Fra : janus141
Vist : 662 gange
200 point
Dato : 09-07-02 23:22

I WinNT og derunder kan man i en dos session skrive:
PATH=%PATH%;c:\add_me
Hermed bliver path'en til den tidligere path, plus, i dette tilfælde, c:\add_me
Men dette fungerer ikke under Win2000 !? Jeg har ikke prøvet under Windows XP, men jeg kunne forestille mig, at det heller ikke fungerede.

Men er der nogle herinde der kan fortælle mig, hvordan man tilføjer en folder til path'en under Win2000 ? Og ja, det SKAL foregå i en dos prompt, bla. fordi ændringer af path'en kun skal eksistere i den dos session.

Vh Janus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 10:10

Hej Janus,

er det en batch fil du er ved at lave? (hvis det er en batch fil, ka' det godt være du ska' omdøbe den til *.cmd istedet for *.bat)

umiddelbart sku' "PATH=%PATH%;c:\add_me" funke i Win 2000 også, det ka' jo også være et andet sted det er galt...

f.eks. når du ska' opsætte dit java miljø via en Dos batch fil på Win 2000 så bruger du også "PATH=%PATH%"
rem setJava.bat sætter environment til JAVA 1.3.1 på Windows maskiner
set path=%path%;C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\bin
set CLASSPATH=C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\lib;.

du tror ikke det er fordi du har glemt at sætte et --> "set" <-- foran Path... så det bliver til -->

set PATH=%PATH%;c:\add_me

idet at det sku' virke på Win 2000... det gør det i hvert fald på de PC'er jeg har arbejdet på...

håber det ka' bruges... ellers så skriv hele smøren ned... hvis det ikke er Top secret...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-07-02 11:15

Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]
(C) Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

C:\>PATH=.;%PATH%
A was unexpected at this time.

C:\>PATH=%PATH%;.
A was unexpected at this time.

C:\>SET PATH=%PATH%;.
A was unexpected at this time.

C:\>SET PATH=%PATH%;.
A was unexpected at this time.

Som I begge kan se, virker ingen af jeres forslag. Det med SET havde jeg bare glemt at skrive i mit spørgsmål
Ved at skrive path /? får jeg følgende:

C:\>path /?
Displays or sets a search path for executable files.

PATH [[drive:]path[;...][;%PATH%]
PATH ;

Type PATH ; to clear all search-path settings and direct cmd.exe to search
only in the current directory.
Type PATH without parameters to display the current path.
Including %PATH% in the new path setting causes the old path to be
appended to the new setting.

Dette indikerer også at det er muligt at bruge %path%... jeg er dybt mystificeret.
The hunt goes on...

Er der nogle andre med en Windows 2000 installation der gider prøve om de kan bruge %path%

strarup, der står ikke noget hemmeligt i min bat-fil, heller ikke noget spændende. Består mere eller mindre bare af:

set cp = blablabla
java %cp% com.xxx.myprogram.start

Path'en skal bruges til at tilføje . (current library), da mit program ellers ikke kan finde nogle nødvendige dll-filer.

Vh Janus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 12:12

Hej Janus,

du ka' også lave en batch fil der laver det samme... altså at sætte dit java miljø eller andet op

åben et text dokument og kald det evt. for setJava.bat og skriv følgende
-------------------------------------------------------------------------- ---------------
rem setJava.bat sætter environment til JAVA 1.3.1 på Windows maskiner
set path=%path%;C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\bin
set CLASSPATH=C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\lib;.
-------------------------------------------------------------------------- ---------------

det her er bare et eksempel på hvordan det ka' se ud... det der skal ændres er at
C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\bin og
C:\Programmer\JavaSoft\JRE\1.3.1\lib;.

skal pege derhen hvor det drev og den mappe som bin & lib ligger i på din computer.
og hvis du kører XP eller W2k ka' det være at du ska' ændre *.bat til *.cmd.
Aktiveringen af denne bat fil vil så sætte dit Java environment op...

og hvis du putter denne bat fil f.eks. i den mappe hvor dit java program ligger, ka' du efter aktiveringen af bat filen, bare skrive...

java *.class til dit program... og så sku' det gerne køre... fra den mappe af...

hvis det ikke funker... så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 02:29

Hej Janus,

har du fået det til at funke?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 13-07-02 22:20

strarup,
Det _er_ en batchfil jeg bruger til eksekvering af mit program, og det er det, der ikke virker.
Jeg har dog fundet fejlen, og fejlen ligger i .. tatadaaaa: Windows selv. Ihvertfald i min Windows installation. Så nu skal jeg "bare lige" ha' taget backup af en masse ting, og så ellers få overført et image...

ps. man skal altså ikke bruge .class file-extension, når man skal eksekvere sine java-programmer *ss*

vh janus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-07-02 22:37

hej Janus,

det kommer an på hvordan man har lavet sit program, og hvor mange filer den består af...

class filen er den kompileret fil af Java source coden, og kan godt eksekveres...

f.eks. hvis man har puttet alle sine filer

f.eks. du har lavet et program der hedder test, og som består af 4 kompilerede java filer, Test_main.class, Test_stump1.class, Test_stump2.class og Test_stump3.class... Så aktivere du Test_main.class som er "Hoved"-stenen i selve programmet, og som så evt. ka' hente de data'er den skal bruge fra stumperne... afhængig af hvordan den er bygget op...

En anden mulighed er at putte alle programmets Class-filer ind i en JAR fil... Og så eksekvere JAR filen... men i den sidste ende så aktivere JAR filen så også Test_main.class filen...

så hvordan du end vender og drejer det er det altså en fil med .class extensionen der bliver eksekveret før du ka' køre et java program...

men jeg ka' nu ikke forstå du ikke ka' få den ovestående bat-fil til at virke... Hvad er selve problemet... det andet lyder noget voldsomt...

er det fordi du ikke ka' linke til Java's Bin og Lib mappe?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-07-02 04:43

Hej Janus,

er du kommet videre med det?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 22-07-02 13:31

hej strarup...
du er rimelig påståelig, når du siger man skal skrive java MyMainClass.class for at eksekvere sit program det virker altså ikke, man skal ikke bruge den extension. hvis man skriver java MyMainClass, ja så virker det.. nå, men det er i og for sig også totalt ligemeget, da det ud over at være pernittengryn også er off-topic.
nej, jeg har ikke fået det til at virke endnu, men jeg som skrev tidligere har jeg lokaliseret fejlen til at være min installation af windows. eller min version af windows, da jeg har en speciel udgave af den grundet mit arbejde. det skal dog lige siges, at set path=%path% virker fint nok på mine kollegers maskiner.

vh janus.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 14:27

Korrekt syntax er SET PATH= ikke kun PATH=.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Wed, 07 Aug 2002 07:30:13 GMT, "janus141" <janus141.news@kandu.dk>
wrote:

>I WinNT og derunder kan man i en dos session skrive:
>PATH=%PATH%;c:\add_me
>Hermed bliver path'en til den tidligere path, plus, i dette tilfælde,
>c:\add_me

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 01-10-03 15:14

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey