/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Wall street - sammenbrud
Fra : invisible
Vist : 391 gange
140 point
Dato : 04-09-04 11:11

Hvad var årsagen til at Wall street brød sammen i 1929. ?

Hvad end årsagen er, kunne det så ske igen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-04 11:43

Det kan sagtens ske igen.

Kommentar
Fra : ib2650

Dato : 04-09-04 12:14

tedd det er muligt det ku ske igen men spørgsmålet ik på hvorfor dette kan slås op på google (wallstreet.1929 der fåes hele orklaringen

kan i alle have a nice week end.

ib.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 140 point
Dato : 04-09-04 13:15

Synes det var Teil der kom med en kommentar?
Der var nok mere end en årsag til krakket, men den vigtigste var nok tilliden til markedet! Hvis den er væk styrtdykker aktiepriserne, og der er kun udbud af aktier og ingen efterspørgsel!
Om det kan ske igen? Ja men i dag er der langt mere kontrol over markedet, og bl.a USA's nationalbank har langt større beføjelser i dag end den havde i 1929, men det er et markedet styret af "af nervøse kællinger", så alt kan ske!
Faktisk har man set større kurstab på aktier end i 1929, så investorer i dag må stole mere på markedet, eller osse bliver det ikke til en global depression, som man blandet andet så da tiger økonomierne i asien brød sammen!

Kommentar
Fra : ib2650

Dato : 04-09-04 13:24

sorry tedd::

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 04-09-04 15:54

Det er den fundementale tillid til markedet. Denne tillid svigtede i 1929, og alt "raslede ned" på ganske få timer.

Der har været flere lignende situationer. Den seneste kaldes "black tuesday" .. men panikken blev afværget i sidste øjeblik. Dette primært på grund af den nyeste informations teknologi.

Havde man haft samme informations-niveau i 1929, kunne situationen måske have udviklet sig anderledes .. men som skrevet, der gik "kællinge politik / nervøsitet" i markedet.

/ PG

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 01-10-04 10:41

Tak for svaret tedd.