/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
For meget strøm på ledningsnettet
Fra : vapsen
Vist : 3333 gange
200 point
Dato : 03-09-04 22:20

Jeg har et problem med min yamaha FS1.
Den kan sagtens stå i tomgang med lys, men så snart jeg gir en smule gas brænder den sikringen ved batteriet af og springer for -og bagpære.

Spolerne er helt nye.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 22:40

Har du haft pillet ved lysspolen, eller udskiftet den ???.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 22:40

jeg har skiftet både lysspole og fødespole

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 22:42

Ok Du har sandsynligvis byttet rundt på den lille og den store spole på lysspolen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 22:43

Der er kun en lysspole.
men den er jo faktisk delt i to, mener du at jeg har vendt den på hovedet?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 22:47

Det faktis de 2 jeg mener.

Men om den vender den på hoved eller ej giver ikke det problem, men hvis du bytter rundt på de 2 ledninger så har du problemet.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 22:48

de to ledninger var monteret på et multistik i forvejen, den eneste ledning jeg har pillet ved er den til fødespolen.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 22:51

Ok Kan det tænkes at du har købt en 12 volts spole ved en fejltagelse ???.
Hvor har du købt dem og evt. hvilken vare nr..

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 22:53

jeg har købt dem hos Thansen
Varenr.: 10130510

Jeg har ikke fået fortalt at jeg kører med en svinghjulsmagnet der er en smule for stor (2 gears)
men det burde jo faktisk forringe præstationen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-04 23:08

Der er noget der ikke hænger sammen, hvis sikringen sprænger, kan pærerene jo ikke springe, da de ikke får strøm.
Hvis en pære springer, belastes den anden pære lidt mere og har så ikke så lang levetid, men hvis en er sprunget, løber der jo ikke så meget strøm at sikringen sprænger?
Men det er jo normalt at en tunet knallert sprænger sine pærer let, og derfor skal du sætte 6Volt pærere i med lille watt, eller 12 volt pærer (Med samme fatning) med mange watt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 23:14

På en yamaha FS1 er sikringe kun forbundet til den ledning der lader batteriet, og den kan sagtens køre og lyse uden.
og det der med pærerne er jo rigtigt nok, men ham der havde den før mig (knallerten altså) kørte omkring 80 km/t med den forpære jeg lige har sprunget lidt over tomgang. og sikringen burde heller ikke springe ved den smule gas/omdrejninger.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 23:18

Jeg har set på den illustration der er hos Thansen jeg kan se der er 3 ledninger ført til spolen. Normalt på den gammel model benyttes der kun 2. Det er den grønne der driller mig lidt. Det ser ud til at de to spoler måske er i serie med hinanden og på den måde bliver til 12 Volt.

Kan du på en måde forklar mig hvorledes disse ledninger er monteret på spolen ??.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 23:24

Du kan se hvordan de er monteret på det her billed
http://www.thansen.dk/product.asp?c=297787239&n=282497261&pn=282497288
de to ledning er en del af spoletråden, mens den tredje(sort) er forbundet med fødespole, platiner, og kondensator via en lodning.

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 23:26

hæver lige pointantallet med 150 på grund af problemets indviklede karakter.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 23:32

Det er det billede jeg har studeret. Men jeg kan ikke tydeligt se hvorledes den grønne og orange er monteret.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 23:43

Så vidt jeg husker (det er trods alt aften og jeg gider ikke at gå ud og kigge ) er hver ledning nærmest som en forlængelse af spoletråden. På samme måde som den gule.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 23:46

Jamen det har Jeg. Nå nu har jeg set ind i min søns F1. Det er godt nok ved at være et stykke tid siden jeg renoverede den.
Men af en eller anden grund har jeg valgt at afmontere den Grønne ledning. (Jeg har taget den ud af stikket uden at klippe noget i stykker ).

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 03-09-04 23:50

Ja, det lyder jo en smule underligt, jeg må lige ha kigget en extra gang på min egen, jeg vender til bage en gang i morgen, når jeg har fået set lidt nærmere på det hele, og så kan jeg også gi dig en mere præcis beskrivelse af hvordan den grønne ledning sidder.

tak for hjælpen ind til videre

det er dejligt at der er folk som dig der gider at bruge tid på at hjælpe.

MVH. Rolf Kjærlund.

Kommentar
Fra : misserpels

Dato : 04-09-04 00:37

ellers hvis det ikke virker, sæt en strøm regulator evt fra en suzuki rmx eller en yamaha passola på der kun giver 6 v

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 05-09-04 18:41

Jeg har set forkert det var ikke den grønne men den blå jeg har afmonteret. Jeg må undskylde, håber ikke det har givet dig meget ekstra arbejde.

MV
Peter Jensen.

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 05-09-04 18:52

nej ,ikke stort.

jeg har selv afmonteret den blå, den er kun til frigearskontakten, og min virker alligevel ikke.

men jeg har til gengæld kigget på spolens montering, det er som jeg tidligere sagde, de sidder nærmest som en forlængelse af spoletråden.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 05-09-04 19:00

Efter min mening bliver der produceret 12 volt ved en fejl. Der er to sektioner i spoler den ene er til alm. Lys og den anden til produktion af jævnstrøm for bremselys, blinklus og horn. Af en eller anden grund er de to sektioner endt op I at være serie forbundet. Men hvor pokker de skulle være ??? har du også arbejdet på selve lednings netværket. ????

Noget andet har du et måle instrument. ??? til brug ved det videre forløb.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 05-09-04 21:04

Jeg har skiftet hele ledningsnettet, men det kom jo nærmest i et samlesæt.
Det underlige er at mit bremselys fortsat virker, og det forstår jeg ikke.
jeg har tænkt på at smide en ensretter imellem, det kan måske løse mit problem, hvad tror du?
og nej, jeg har ikke noget voltmeter, men jeg kan nok låne et multimeter på min skole.

jeg har også tænkt på, om det måske kan være minn svinghjulsmagnet, for den er en smule for stor, da den er fra en 2 gears model. selvfølgelig, hvis man følger reglerne om induktion, så skulle det forringe præstationen, men det kan jo være at det er en stærkere magnet. køber snarest en ny.

MVH. Rolk Kjærlund

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 05-09-04 21:14

ups, jeg havde vist lidt travlt,

* MVH. Rolf Kjærlund

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 06-09-04 01:28

Hvis du ikke har et batteri og lidelses ikke et blinkanlæg og kan leve med et vekselstrøm så er det ikke nødvendigt med en ensretter, men f1 lednings net er nu engang konstrueret til en ensretter så man skal holde tungen lige, Den sikring du nævnte føre er jo ned til batteriet, og hvis du har sådan et i, vil det gå galt hvis du ikke har en ensretter.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 06-09-04 13:44

jeg har en ensretter i der hvor den skal være.
jeg tænkte på at montere nogle på ledningerne der fører op fra spolen, de halverer jo strømmen.

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-04 10:55

Tja: Umiddelbar lyder det som en effektiv løsning. Men det er vel det samme som at indtage en pille for at lindre smerten uden dog at få stillet den rigtige diagnose.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : buitenhuis

Dato : 11-09-04 09:38

Du har forkerte sikringer i

Godkendelse af svar
Fra : vapsen

Dato : 11-09-04 11:56

Jeg vil selv arbejde lidt videre med problemet,
og se om jeg kan få det løst.
mange tak for hjælpen Peter Jensen.

MVH. Rolf Kjærlund