/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Antipiratgruppen....er de populære rundt~
Fra : Judleman
Vist : 675 gange
1 point
Dato : 03-09-04 15:21

Antipiratgruppen. En gruppe der jager de ulovlige pirater, der hvert år koster musik industrien milliarder.

Et lys i mørket? En retfærdighedens hær?

Eller er det en gruppe idiotiske pengegrådige advokater og andre af den slags, der nærmest gør det omvendte af Robin Hood? -Straffer de fattige, og hjælper de rige?

Jeg vil gerne høre jeres mening...........hvor mange bakker egentlig op omkring gruppen, og hvor mange er imod den?

mange point gives ikke, der er jo ikke noget "rigtigt svar"

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 15:28

synes også det er noget fis... i vore dage er jo nærmest den halve befolkning pirater. så industriens indtægter burde findes ad en anden vej (f.eks. støtte fra staten elll. lign.)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:30

De er vel nogenlunde ligeså populære som politiet, forstået således at dem der holder mindst af dem, er dem der laver mest af det man ikke må.

Umiddelbart synes deres misson god, idet det faktuelt er forbudt at stjæle. Klart nok at argumentationen for at kopiere programmer, musik, film og se film vha piratkort at tingene er for dyre. Den duer bare ikke. At henholde sig til at man må stjæle fordi man er fattig duer heller ikke. Vores samfund er opbygget således at du ikke må rende rundt og stjæle andres sager. Derfor er antipirat-gruppen såmænd bare en flot "politifolk" der håndhæver gældende love. Klart at det føles træls hvis man bliver snuppet, men det er nu engang spillets regler.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 15:35

I princippet er de jo en slags ridefogeder for godsejerne! Hvis musikindustrien satte prisen på deres produkter ned til et rimeligt leje, ville pirateri hurtigt ophøre! Eller de kunne jo osse satse på kvalitetsmusik istedet for det konsummusik vi har i dag! Gennem reklamer og hitlister skaber de et marked, som specielt unge mennesker hopper på, og har de ikke råd til at købe produkterne bliver de jo nødt til at downloade det ulovligt ellers står de jo uden for gruppen!
APG straffer så disse ulovligheder, hvis de støder på dem, og de går ikke af vejen for at bruge ufine metoder til at skaffe sig disse oplysninger! Så samtidig med at de får folk hooked på deres produkter, straffer de dem der køber udenfor den legale musikbutik!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:37

->mcmikkelcjo og hvor skal pengene komme fra? Den med at tro alt kan fikses vha stattilskud holder ikke en meter. Hvordan er det lige vores skattetryk er? Hvor skal jeg betale for lille Brians pc spil og musik? Det kommer jeg til, hvis alt gøres til statens opgave. Hvad nu hvis jeg og masse andre begyndte at stjæle smøger, med henvisning til de er så dyre. Skal det så også være noget staten køber til os, sådan vi kan lade være med at stjæle?

Hvis du er musiker, hvem skal betale din løn, hvis ikke du får Coda & Gramex penge? Og ligeledes får skillinger til koncerten og penge for pladerne? Ville du arbejde gratis? Nej, vel?

Ligeledes programmører og spiludviklere. Hvor skal deres løn komme fra?

At ansætte samtlige kunstnere og folk i underholdningsbranchen i staten er det mest lamme jeg længe har læst. Hvad vil du have? En stat ligesom det gamle USSR? Hvordan var det lige det kørte?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:39

->Tedd man har prøvet. Folk køber ikke flere plader fordi de bliver en tier eller tyver billigere. Jeg vil gi' dig ret i, at "man" er vel grådig i branchen.

Men måske man skulle kigge lidt på afgifterne også. De er ligeledes ret fede.

Måske skulle vi til at stjæle benzin. Det er simpelthen så dyrt!

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 15:44

->3773: Hvad nu hvis jeg og masse andre begyndte at stjæle smøger, med henvisning til de er så dyre. Skal det så også være noget staten køber til os, sådan vi kan lade være med at stjæle?
Det er jo også direkt fysisk tyveri, synes ikke det kan sammenlignes med piratkopi... Det ville nok være ligeså realistisk at sige "Hvad nu hvis jeg og masse andre begyndte at KOPIERE smøger, med henvisning til de er så dyre?"
Men det med statstilskud er nok en dårlig ide... Der gik det nok for stærkt fra min side hehe...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:45

Jeg synes også vi skal kalde færdselspolitiet noget grimt, idet jeg lige har fået en fartbøde. Det er også for dårligt jeg ikke kan få lov til at tilsidesætte gældende dansk straffelov, uden at jeg får en bøde.

Ligeledes bør man ansætte de 68, der var omtalt i radioen i morges. De var i årets løb blevet tiltalt for rimelig slemme ting. Hvis vi nu lovliggjorde vold, tyveri og narkohandel, ikke at forglemme drab - jamen så skulle de jo slet ikke for en dommer - og de havde ikke gjort noget galt.

Velkommen til anarkiet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:48

Om du stjæler en fysisk ting, et program, eller en masse nuller og ettaller på en CD plade, går det under nøjagtig samme betegnelse: Tyveri.

Man kan jo heller ikke gradbøje drab, vel?

At påstå tyveri af f. eks et program (vha piratkopiering) ikke er tyveri, hva' fa'en er det så? Du tilegner dig en vare, men du betaler ikke for den.

Vil du arbejde gratis?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-09-04 15:50

mcmikkelcjo

Du kan da sagtens kopiere cigaretter og spare penge, det handler om at smugle tobak ind i landet, og producere dem selv, på den måde undgår du punktafgift til staten, og du har samtidig produceret piratkopier.

Der er INGEN forskel på om du fysisk flytter en vare fra en forretning, eller om du kopierer musik eller film fra nettet, der er stadig en person eller en gruppe personer der bliver franarret en indtægt.

Og er det egentlig ikke ok at kunstnere bliver betalr for deres musik?

Argumentet om at de kan sætte prisen ned til noget mere rimeligt holder jo heller ikke, der blev aldrig talt om prisen før i tiden da det ikke var muligt i samme udstrækning at kopiere, og hvis prisen er for høj er det vel det samme som at sige musikken er for dårlig, og hvem har lyst til at kopiere dårlig musik??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:53

Gradbøjningsøvelser:

Jeg slår dig kun LIDT ihjel!

Jeg slår dig MEGET ihjel.

Jeg stjæler kun tingen en lille smule! Jeg stjæler tingen meget!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:54

Yes BP Yes.

..og Mikkel vil du arbejde uden løn?

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 15:55

->3773: At påstå tyveri af f. eks et program (vha piratkopiering) ikke er tyveri, hva' fa'en er det så? Du tilegner dig en vare, men du betaler ikke for den.
Jeg vil da give dig helt ret i at det er kriminelt, men lige præcis tyveri er det jo ikke. indehaveren af programmet mister jo ikke programmet, fordi man kopierer det. var det tyveri, skulle han jo miste det!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 15:55

Vi kan da godt blive enige om at det er tyveri! Men at sætte det i bås med drab og lignende er da helt ude af propertion!
Og at APG rent faktisk bryder privatlivets fred ved at trænge ind på folks computere, synes jeg faktisk er langt mere alvorligt end at folk downloader ulovligt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:56

Antipiratgruppen har en mission - om vi kan lide det eller ej. De håndhæver gældende love og bruger deres energi på at knalde tyveknægte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 15:59

Mikkel.

Du tager en vare uden at betale for det = tyveri. Om varen er et program eller en ting er flintrende underordnet. Som BP skriver: Manden der har fundet på det/udøveren eller hvad du vil, får ingen penge for produktet. DET ER TYVERI.

Svar mig nu på om du vil arbejde gratis?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 16:01

At opbygge et kunstigt behov og så indkræve penge for det via "muskelmænd" er i mine øjne lige så kriminelt! Det vburde straffes på linje med narko!

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 03-09-04 16:04

Hej Judle
Du tager helt og aldeles fejl, der er et korrekt svar - det er drønhamrende uretfærdigt overfor de kunstnere / musikkere, som har knoklet for at få deres navn ud til
offentligheden - bare fordi det er smart at gøre noget sort skal det ikke være lovligt, for det er ikke et spørgsmål om penge blandt forbrugerne - næh det er smart og det er in, men amoralsk overfor de som har gjort et godt stykke arbejde andre gerne vil eje.
Altså svaret er.: De som downloader / piratkopierer skal have et smæk over fingrene og muldvarpen skal frem i lyset - det manglede da bare ~ tyveri er forsat strafbart her i landet

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 16:05

Nej vil sgu ikke... men synes bare det er meningsløst at kriminalisere hele den danske befolkning. Du har ret i at det etisk forkert, men sådan er det, og du får ikke mig til at mene, det er helt at sammenligne med tyveri, drab, vold, og anden grov kriminalitet, så længe man ikke tjener penge på at sælge ud af det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 16:13

Aner ikke en disse om at downloade, men finder det forkert hvis en "antipirat-gruppe" drøner rundt og "håndhæver" lovene. (Er antipiratgruppen politifolk??)
Den slags har vi politiet til, og ethvert andet forsøg på at "lege politi" kaldes selvtægt.
Men på den anden side, kan det vel nærmest sidestilles med Kommunerenes "dyneløfter-korps" der afslører socialbedrageri.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-09-04 16:29

dova->

AntiPiratGruppen er en sammenslutning af film og musikbranchen, bekæmper ulovlig kopiering og distribution af film og musikværker.

Dermed er det en kontrolinstans med om ikke beføjelser så i hvert fald interesser i at minimere tyveriet gennem kopiering, og dermed udfører de et job som politiet ikke har ressourcer til.

mcmikkelcjo-> Du skriver at der ikke er tale om tyveri da ophavsmanden jo ikke mister varen. Du glemmer en ting.

Eksempel: Du stjæler en pakke cigaretter, den pakke har kostet et beløb at producere, dertil kommer en afgift til staten, transport, lagerdage mm, og udsalgsprisen på den enkelte pakke er sat i forhol til omkostningerne.

Prisen på software/musik/film er udregnet i forhold til et forventet salg, og altså ikke på den enkelte vares reelle produktionspris, når du dermed stjæler en sådan vare går kunstneren glip af en indtægt, og hvis tilpas mange stjæler istedet for at købe, vil produktionen give underskud, og sker det et par gange (fordi det er en meget populær kunstner som mange kopierer) så er der ingen der vil producere noget med pågældende mere, og så er du medvirkende til at der ikke kommer mere musik fra den side... Er det stadig ikke tyveri eller på anden måde alvorlig kriminalitet??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 16:39

Mikkel du vil ikke arbejde gratis, hvorfor skal musikeren/kunstneren/programmøren?

Mikkel. Over 50% kører for stærkt, skal vi så ophæve hastighedsgrænserne?

Der er iflg politiet mange der kører spritkørsel, ok, vi ophæver loven om spritkørsel.

At bruge argumentet: Jamen det er jo alle der stjæler programmer og musik, ska' vi så ikk' ta' og gøre det lovligt, ellers er vi jo allesammen tyveknægte.

JA GU' ER I TYVEKNÆGTE. ALLE DEM SOM TAGER EN VARE, ET PRODUKT ELLER ANDET, UDEN AT ERLÆGGE DEN AF UDBYDEREN FORLANGTE BETALING, ER EN TYV.

om produktet er is, smøger, EDB programmer, eller pornofilm fra sat'en, du tager noget du ikke betaler for, hvor udbyder ellers forlanger betaling - det er tyveri.

Vil du arbejde gratis? Det er også ligemeget, jeg ansætter dig til at lave noget, men undlader at betale, idet der jo er så mange der laver det du kan, så det behøver jeg ikke give noget for. Jeg har jo heller ikke hugget din t-shirt. Jeg har "kun" hugget din arbejdsindsats.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 16:45

...og piraterne er dem der er med til at holde prisen OPPE for de stakler der lovlydigt betaler for en ydelse, når de får den, idet skillingerne jo skal komme et eller andet sted fra.

Argumentationen fra Mikkel ligner: Det er ok at stjæle fra Bilka, for det gør alle. Desuden er Mærsk en rig mand!

Bvadr. Fupsocialisme. Vi skal dele Mercedes'erne (fordi sådan en har jeg ikke). Men jeg vil ikke være med til at dele skjorter (fordi jeg har selv to).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 16:58

Lad so nu antage, at Judleman'en og Mikkel, opfinder et nyt smart program. I lever af at være programmører - dvs købmandregningen, smøgerne og huslejen kommer fra jeres indtægt som programmører. I har virkelig hit'tet og beregner at hveranden husstand i DK vil behøve jeres program indenfor de næste to år. OK, i ansætter en pris på xxxs kr, som efter fradrag af moms, afgifter, print, cover, manual og bla bla bla giver jer en nettoavance på 100 kr pr program (det er et meget fint program). I beregner at 100 000 husstande skal bruge programmet og har derfor ansat 4 mand ekstra for at gøre produktet fint fint. Alt er jo OK, idet i forventer en nettoavance på 10 mill inden for de næste to år. De fire mand koster "kun" 2 år af 2 mill, dvs 4 mill, så i skal jo dele kagen på de 6 mill (tre til hver fordelt på to år). Det er jo en årsløn på 1,5 mill, hvilket nok skulle holde kreditorerne fra døren og give lidt smør på brødet.

Beklageligvis er der en hacker, der knækker jeres program og lægger det til fri afbenyttelse på nettet. 80000 husstande når at downloade det inden i får fogeden til at stoppe festen. Kun 20000 køber programmet.

..og UPS. Indtjening 2mill inden for to år. Udgifter 4 mill. Fortjeneste til Mikkel og Judlemanden = minus 2 millioner fordelt på et par år.

Sjovt ikk'?

...og så ringer i til antipiratgruppen og skælder ud over hvorfor de ikke kan gøre mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-04 17:02

Ligeledes har i startet en ny tv-kanal og lejet jer ind på en sattellit. I har købt en masse fede filmrettigheder og alle er vilde med kanaler. Der er bare ingen der køber kort, idet en pirat sælger dem til en tredjedel. Den dag i med fogedens hjælp får ham standset, lyder hans argumentation: Jeg har jo ikke stjålet noget fra jer. JO DU HAR, DU HAR TAGET VORES LEVEBRØD. VI RYGER PÅ RØVEN NÅR VI INGEN PENGE TJENER. VI KAN IKKE KØBE MÆLK TIL VORES BØRN OG BETALE VORES HUSLEJE.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 17:58

B_P
Nu er det ikke fordi jeg ligefrem sympatiserer med dem der laver en fed forretning ud af at lave ulovlig piratkopiering.
Men nu har vi en gang politiet som udøvende magt, og jeg bryder mig ikke om tanken, at et antipiratkorps mere eller mindre lovligt kan tiltvinge sig adgang til folks anlæg under henvisning til, at det er for at fange lovovertrædere.
Og hvis den tendens bredte sig i alle mulige andre sammenhænge, tror jeg det ville skabe uoverskuelige konsekvenser.
Det er i orden at afsløre lovovertrædere, men det er ikke i orden hvis det er efter Stasimetoden hvor nogen skal hacke sig ind på en PC fordi dem der har penge i klemme har hyret et korps til at agere stikkere.
Hvis de derimod fra Justitsministeriets side blev bemyndiget til at udføre funktionen som udøvende magt, er det en helt anden snak.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 03-09-04 18:11

Bøsserøve er de..

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-09-04 18:21

dova

Nu kender jeg ikke de nkonkret fremgangsmåde, men jeg er ret overbevist om at de arbejder udfra en lovhjemmel, de har jo i sagens natur ikke bemyndigelse til at tiltvinge sig adgang til hverken dit hjem eller din computer uden forudgående indhentelse af en dommer kendelse, så skal vi ikke bare gå ud fra at retssamfundet er intakt og der ikke er noget at frygte for dem der IKKE kopierer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 18:32

http://piratgruppen.org Her kan man finde anti antipiratgruppe!

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 04-09-04 11:28

Lad os antage at der findes et billedbehandlingsprogram, som koster 5000,- kr. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lege med det, men kunne ALDRIG drømme om at give så mange penge for et program. Derfor køber jeg det ikke. Er der så nogen der har mistet noget?

Hvis jeg så finder en hacket version jeg kan lege med ganske gratis, og gør det, er der så nogen der har mistet noget?

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-09-04 15:08

Jeg må lige tilføje:

Hvis nogen har tolket, at jeg sympatiserer med pirater, så må jeg pakke dem med mug. Kan i så forstå det

Ok, generelt er folk på antipiraternes side.

Sådan ser det i hvert fald ud på kandu.dk

tak fordi i deltog i dette lille indlæg.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-09-04 15:09

point til nogen?

giver point til den første der skriver: giv mig det skide poæng.

Jeg vil ikke beslutte hvem der skal ha' det. Basta.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-04 16:22

Jeg sympatiserer heller ikke med pirater, men slet ikke med APG, pga. de metoder de bruger! I mine øjne krænker de grundloven!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-09-04 18:29

giv mig det skide poæng.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-04 20:17

Iøvrigt har antipiratgruppen for ikke så længe siden knaldet en eller anden der sad i toppen i en antenneforening (der også formidlede internet). Når man sløser rundt med sin IP og efterlader sig fingeraftryk alle steder når man er på tyvetogt, er man ikke så snu. Ved hjælp af en dommerkendelse fik man adgang til hans PC, som åbenbart var fyldt med lækkerier han ikke rigtig kunne gøre rede for. Ham knalder de antagelig, men lad os nu se hvad dommeren siger.

Alle de der skrækhistorier med antipiratgruppens fremgangsmåder, spredes vist mestendels af folk der er blevet bøffet med en dælens masse på harddisken. Som før nævnt synes jeg også færdselpolitiet er nogle klaphatte, at de gider og lægge sig på lur under motorvejsbroerne. Det er dræbende for ethvert initiativ. Men sådan er reglerne nu engang. Dummer du dig, må du betale. Og stridserne har ikke tid til at jagte internet-tyve, de har travlt med at fange fartsyndere, derfor er det OK at nogle andre stikker en kæp i hjulet på de mest forhærdede kriminelle. Læg ligeledes mærke til, at det ikke er lille Benny med en enkelt piratkopi af et Madonna nummer og en piratkopi af Doom de fanger. Det er tyve/hælere med programmer for sommetider flere hundrede tusind kr.

..og giv mig så det skide poæng, judlemand (ligemeget hvor uenige vi måtte være).

Accepteret svar
Fra : FarleHamse

Modtaget 1 point
Dato : 23-09-04 19:06

Yep du.

Skal du have.

ingen grund, giver dem bare til dig. Om sp du svrede på dette indlæg for måneder siden.

Kommentar
Fra : FarleHamse

Dato : 23-09-04 19:06

shit, tastefejl.

Godkendelse af svar
Fra : Judleman

Dato : 23-09-04 19:12

tak for svaret, du.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-09-04 19:46

judleman, du lyver jo, jeg skulle have haft pointet

Du skrev:

point til nogen?

giver point til den første der skriver: giv mig det skide poæng.

Jeg vil ikke beslutte hvem der skal ha' det. Basta.

Og jeg var den første der skrev:

giv mig det skide poæng.