/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
40 lt kompressor i Jem og Fix
Fra : henrikg
Vist : 4994 gange
20 point
Dato : 03-09-04 01:47

Hej.

Jem og fix kører et tilbud på en 2hk kompressor m. 40 liter tank.

Er det en fordel med 40 lt i stedet for 24 lt (som den slags hobby kompressorer normalt har )

Min logik siger mig at der ikke er stor forskel på 40 og 24 lt når motoren kun er 2hk og trykket for begge kompressorer er max 8 bar.

Så egentlig tror jeg at 40 lt udgaven blot skal bruge mere tid på at opbygge trykket, men slutter man feks en maler pistol til vil den alligevel skulle pumpe trykket op konstant, ligesom 24 lt udgaven.

Så hvad skal man vælge ?

Mvh

Henrik

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 30 point
Dato : 03-09-04 02:41

Du skal vælge det som den konkrete opgave kræver. Det vil sige, det redskab/værktøj du skal bruge har et ofrbrug af luft. Den mængde luft skal du kunne producere med din kompressor (måles i liter/sekund).

Skal du have en kompressor til at pumpe cyklen og puste plæneklipperen fri for snavs. Og ikke en som skal bruges til store værktøjer, så skal du bare vælge den billigste og mest handy model du kan finde.

Om kompressoreren pumper ofte eller sjældent, afhænger af den indstilling for minimumstryk du bestemmer dig for. Men vælger du en kompressor der yder for lidt, vil den naturligvis køre hele tiden (og det tror jeg ikkr de billige kan holde til).

Vær opmærksom på at du (især hvis du skal male) monteret en vandudskiller før dine redskaber. Og så skal du vide at det sviner afsindigt at male med trykluft! En elpumpe er at foretrække.

Jeg har monteren min kompressor med rør rundt i mit værksted og luftudtag på strategiske steder plus en udendørs til cykel/kanllert/bil dæk. For at undgå kondens i redskaberne har jeg monteret et T-stykke for hver luftudtag. Altså den ene ben tilfører luft, det andet ben er monteret med lynkobling og det tredie er til aftapning af kondens.

Du kan også købe to kompressorer og indstille trykket i hver af dem, så de supplerer hinanden. Altså en kompressor der kører som slave på den anden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-04 10:18

Beholderens størrelse er en fordel når du skal bruge større luftmængder på een gang.
Hvis man vil sprøjtelakere større emner er en 24 l. tank alt for lille kompressoren kører konstant og trykket falder under de nødvendige 4 bar. Det samme gælder når man bruger luftværktøjer hvor det skal køre i længere tid ad gangen. Den større tank giver lidt mere tid før trykket bliver for lavt. Det skulle jo gerne være sådan, at de naturlige pauser i arbejdet vil give kompressoren tid til at genopbygge trykket.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 03-09-04 22:00

Det burde det kompetendte personale jo nok kunne svare på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-04 22:04

Slemmert var det en joke?
Jem & Fix personale er da normalt venlige, men viden om varerne har de sjældent der hvor jeg kommer. Butikkerne er baseret på lave omkostninger og hurtig omsætning

Godkendelse af svar
Fra : henrikg

Dato : 04-09-04 00:31

Tak for svaret Splitcane.

Kommentar
Fra : henrikg

Dato : 04-09-04 00:33

Ja undskyld, men jeg skal også lige selv lære det her system som man bruger på kandu.

Selv om jeg nu har markere svaret som besvaret, så vil jeg da gerne vide om der er andre der har prøvet den før omtalte kompressor ?

Kommentar
Fra : henrikg

Dato : 04-09-04 16:58

Til alle der evt. læser det her, så valgte jeg at købe en billig kompressor i Harald Nyborg, da motoren så ud til at være mere robust end, den i Jem og fix.

Mvh

Henrik