/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motoren kører stadig efter at have dreje~
Fra : home2
Vist : 643 gange
30 point
Dato : 09-07-02 14:01

hej alle,

Motoren i min bil begynder sommetider stadig at køre efter at jeg har slukket bilen med nøglen. Den kører IKKE jævn herefter tværdimod brummer den ujævn og motoren ryster helt vildt og stopper lidt senere (ca. 5 sek).

1. Hvad kan årsagen være?
2. Er det farligt at ignorere det og tag det som den er eller skal det ordnes?
3. Hvad kan jeg gøre med problemet?

mvh.
home2
toyota corolla ´89 1.3 xl

Accepteret svar
Fra : azazazAZAZ999

Modtaget 30 point
Dato : 09-07-02 18:50

Hej home2.:
Dit problem er "Eftertænding" et fenomen, som opstår i bilens cylindre uafhængigt af tændingssystemet. Det opstår, når et forkert blandingsforhold (Luft/Brændstof) gennem længere tid opbygger en slagge i cylinderne. Glødetemperaturen i denne er årsag til eftertændingen, derfor den urytmiske gang. Kur: Få justeret din kaburator, ny tændrør skader ikke, men kør din motor godt op i omdrejninger efter justeringen så plejer det at løse sig selv i løbet af kort tid. Eftertænding var en helt normal ting i gamle dages motorer, hvor såvel Volvo som Ford og særdeles 2-taktsmotorer eftertændte, uden at det gav anledning til bekymring. Så jeg tror næppe, at din bil tager nævneværdig skade af at have eftertændt, selvom det jo er en lidt hård medfart rent visuelt.
Hilsen Az...

Godkendelse af svar
Fra : home2