/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Insektproblem!
Fra : paratech1
Vist : 505 gange
100 point
Dato : 02-09-04 19:51

Hej!
Vi har et vindfang som vi er temmelig glade for. Desværre er vi hvert år ved denne tid plaget af enorme mængder af insekter (specielt hvepse) som søger ind i vindfanget så vi nogel dage ikke kan bruge det. det erspecielt når solen skinner.
Børnene bliver slet og ret overfaldet af hvepse flere gange om dagen!
Kan man sætte noget op som insekterne ikke kan lide eller noget som tiltrækker dem?
Eller kan vi ikke gøre noget?
Håber I har et svar! (vi har prøvet med sukkervand)

Med venlig hilsen

Thomas

Accepteret svar
Fra : lally

Modtaget 110 point
Dato : 02-09-04 19:58

hej paratech1.

prøv at dele en citron i to

i frugtside sættes nelliker( krydderi ) dette skulle holde hvepse og bier væk.

hilsen lally.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-04 20:01

I kunne også sætte et fluenet på en ramme, som så sættes op umiddelbart inden for døren.

Ligesom de har i f.eks. Amerika eller Australien.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-09-04 20:08

I kan finde ud af hvor hvepseboet er og fjerne det, se link for udførlig beskrivelse:http://www.dpil.dk/HTML/gedehamse2004.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-09-04 20:17

nu er det heldivis snart overstået "det vi sige de er extra glade for alt lige for tiden" så fluenet et godt alternativ eller en insektfanget på 230v: og den sidste mulighed tag et glas med syltetøj Et godt stykke væk fra huset

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-09-04 23:10

I kan også sætte nogle syltetøjsglas eller lign. med vand og syltetøj eller saft et stykke væk fra vindfanget. Så vil hvepsene overfalde det i stedet, og en hel del af dem drukne, især hvis de får lidt hjælp til det sidste.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-04 00:26

Hvepse eller gedehamse kan være meget generende - specielt om eftersommeren, hvor de kaster sig over blommer, æbler o.a. søde frugter.
Men hvordan fjernes et hvepsebo uden risiko for at blive overfaldet?
Man kan sprøjte et pyrethrummiddel direkte på boet ind gennem hullet, så dør de øjeblikkeligt.
Kan man ikke lide at bruge kemiske midler, kan man i stedet sprøjte lidt vand på boet med en forstøversprøjte. Så tror hvepsene det regner og søger indenfor i boet, der derefter let kan skæres af og puttes i en pose og brændes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-04 01:24

Min erfaring med dyr inklusive insekter og deres forhold til os mennesker er; at vi KAN godt leve sammen blot vi har forståelse for hinandens behov. Nu kan vi selvfølgeligt ikke kræve at insekterne forstår Vore behov, derfor er VI nødt til at forstå DERES. Nogle at de, der har svaret har lagt vægt på Bier & Hvepse, men så vidt jeg læser dit spørgsmål, er der også tale om mange andre arter. Jeg tror at jeres Vindfang har nogle karakteristika der simpelt ER "dødlækre" for alle insekter. Altså: Istedet for at myrde Insekterne, skal I sørge for at ændre jeres Vindfang så det IKKE længere er lækkert for insekter. Nok er jeg Naturvejleder, men jeg ved ikke alt. Du skal tale med Entomologisk Institut. Et sådant findes såvel i Aarhus som i København. De kan enten direkte hjælpe dig, eller henvise til dygtige amatør-entomologer i dit område. Det er faktisk ofte kun ganske små ting der skal laves om for at samlivet mellem mennesker og "Kryb", igen fungerer 100% perfekt. Synes du ikke du har fået tilstrækkelige oplysninger her, må du gerne ta' kontakt til mig på min Email: svamp@inet.dk

Naturligvis Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-09-04 19:31

Hej paratech1. Nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 01-10-04 02:35

Tak for svaret lally.