/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Købeloven - vare udstillet men kan ej le~
Fra : arkibald
Vist : 1271 gange
200 point
Dato : 02-09-04 17:39

Hjææælp

Jeg har lige besøgt El-giganten, og fandt en vare udstillet i et montre med pris på. Efterfølgende kontakter jeg personalet og gør dem opmærksom på at jeg gerne vil købe varen (en pda, håndholdt computer).
Ekspedienten undersøger begynder at lede efter varen på lageret men konstaterer hurtigt at varen ikke er hjemme. Derefter kontaktes hovedkontoret hvor det gøres klart at varen ikke er på lager og heller ikke vil komme det igen.
De tilbyder mig til samme pris, en defekt pda, indleveret af en tidligere kunde, som de vil sende til reparation så den igen vil virke.... dog kunne de ikke fortælle hvor lang til en sådanne reparation ville tage.

Har man som kunde nogle rettigheder, i form af at kræve varen til levering eller lign?

mvh
Peter

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 02-09-04 17:57

Ikke hvis varen meldes udsolgt.
Men hvad så, der findes jo masser at vælge på.

Kommentar
Fra : Luke2000


Dato : 02-09-04 19:07

Du har ingen rettigheder på en vare du ikke har købt.. At de tilbyder dig en anden vare er jo bare god service, vær glad for at de oplyser om at varen er en brugt og defekt. Om du vælger at købe eller ej kan det de gør kun ses som god kundeservice.


Kommentar
Fra : dova


Dato : 02-09-04 19:45

Kunne du ikke bare have fået udstillingsmodellen, hvis det altså ikke var den der var defekt/tilbageleveret.
Og når det er en vare der tilsyneladende ikke skal på lager igen, er det jo ikke så let at levere når de ikke har andre.
mvh dova

Kommentar
Fra : Better_Performance


Dato : 02-09-04 20:52

Udstillingsmodellen KAN ojo være en "dummy" altså et kabinet uden indhold.
Typisk er udstillingsmodellen den sidste man sælger, og enkelte gange endda til nedsat pris

Kommentar
Fra : arkibald


Dato : 03-09-04 10:56

Udstillingsmodellen var en dummy.
Jeg mener at kunne huske fra min handelsskoletid, at når en vare er udstillet med pris i en butik, kan det betragtes som et tilbud. Når kunden så accepterer dette tilbud så skal sælger leverer... hvis ikke dette ikke sker, så kan køber bl.a. kræve erstatning...

Er det helt forkert?

Kommentar
Fra : Better_Performance


Dato : 03-09-04 11:01

Det er helt forkert, alle tilbud afgives med forbehold for udsolgte varer, og i virkeligheden er den ikke længere end som så.

Forestil dig en forretning med et tilbud der er så godt at kunderne står i kø, de får udsolgt af varen, men har ikke fået fjernet skiltet fra vinduet, hvad skal de gøre?

Forestil dig en restaurant der får udsolgt af dagens ret, skal de rette alle menukort?

Kommentar
Fra : arkibald


Dato : 03-09-04 11:50

Det var ikke et tilbud i den forstand.... Ikke annonceret i blad/annonce, ej heller i butikken. Ordet tilbud skal forstås i den forstand at sælger giver tilbud (ligesom når du kontakter en håndværker og han givet et skriftligt tilbud). Det har intet at gøre med nedsatte priser!
Jeg tror det har noget at gøre med aftaleloven...

Kommentar
Fra : arkibald


Dato : 03-09-04 11:50

Det var ikke et tilbud i den forstand.... Ikke annonceret i blad/annonce, ej heller i butikken. Ordet tilbud skal forstås i den forstand at sælger giver tilbud (ligesom når du kontakter en håndværker og han givet et skriftligt tilbud). Det har intet at gøre med nedsatte priser!
Jeg tror det har noget at gøre med aftaleloven...

Kommentar
Fra : Better_Performance


Dato : 03-09-04 12:27

Uanset hvad så er alle tilbud afgivet med et forbehold for udsolgte varer, den vare du ville have var udsolgt, så hvad vil du gøre ved det?

De har ikke varen og får den ikke, så selvom de gerne vil kan du altså ikke få den.

Hvis der er tale om normalprisen må du jo kunne finde samme årodukt andre steder til nogenlunde samme pris

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-04 09:16

Har du fået besvaret dit spørgsmål?

Godkendelse af svar
Fra : arkibald


Dato : 15-09-04 16:30

Tak for svaret Better_Performance.
                        

Kommentar
Fra : RyeJensen


Dato : 26-10-04 18:24

Selvom du har lukket dit spørgsmål, vil jeg dog lige blande mig, især fordi det svar du har fået er forkert. Det fremgår utvetydigt af Højesterets dom offentliggjort i UfR 1985 side 877, at udstilling af varer i en butik er et aftaleretligt tilbud, der, jf. Aftaleloven § 1, 1. pkt., er bindende for afgiveren. I dit tilfælde er El-giganten altså forpligtet til at sælge en PDA, som de har udstillet i butikken. Får de den ikke på lager igen, skal de betale prisdifferencen til den pris, en anden butik sælger PDA'en.

Fsv. angår B_P’s kommentar om at der altid er et underforstået forbehold for udsolgte varer, er dette ikke korrekt. Må en butik melde en bestemt vare udsolgt, skal de fjerne prisskiltet/varen fra udstillingslokalet.

mvh
Jensen

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste