/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
ADSL på 2 PC'er
Fra : Spirillen
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 02-09-04 16:39

Hej!
Hvordan kan jeg dele en ADSL forbindelse ud på to computere, der er netkort i begge to og jeg har en switch (Begge computere har Win98) Det er noget jeg skal se om jeg kan lave ude på arbejdet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-04 17:03

Det er såmænd bare at forbinde switchen til modemet, og forbinde de 2 computere til switchen.
Ellers følger der vel en vejledning med ADSL forbindelsen, eller den findes på nettet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-09-04 17:07

Vi har det her i privaten og de kører samtidigt i netværk, men:

Forudsætningen er begge PC'ere ér sat op til at være på nettet.

2 PC'er
En router
En switch 10/100 5 ports.
3 x netværkskabel. (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19800)

ADSL væg-stikket går i Routeren
Der går et netværkskabel fra hver af PC'erne (den alm. ADSL udgang - netkortet) til Swicth'en.
Og et netværkskabel fra routeren til Swicth'en.

Så kører det.

Hvis de så skal være i netværk, skal det så oprettes efterfølgende. Men der kender jeg ikke Win98.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-09-04 17:09

Hej Palle Hansen

Det har jeg gjort og det er kun den ene computer der kan komme på nettet.
Om det har noget at sige ved jeg ikke, men det er ADSL Erhverv.

Mvh.
Per

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-09-04 17:11

Ok nu har de ingen Router, men jeg har nu godtnok en, og det er en Zyxel, kan den bare kobles på?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-09-04 17:15

Jeg bruger en Zyxel fra Cybercity...

Vær iøvrigt sikker på Swicth'en ikke er en "Stand alone". Er den det, dur den IKKE til formålet. Kig i brugsforvirringen. Og så er det kun den ene der vil på nettet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-04 17:27

Jeg tror ikke det har noget med erhverv eller swicthen at gøre, men nærmere at IP adressen er forkert, men det er kun et gæt.
Men hvis du kun er tildelt en IP-adresse er det der problemet ligger, men så kan en router klare problemet, da den skal overtage IP adressen og så bare modtager ip adresser fra de tilsluttede computere.
Men du kan frigive ip adressen på den "defekte" computer sådan:
http://compnetworking.about.com/cs/win9xnetworking/ht/renewipaddrw9x.htm
Så vil den efeter en genstart selv generere en ny.
Se også:
http://www.riversen.dk/?id=artikler&kategori=netværk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-09-04 18:57

Hvis det er en erhvervsopkobling kunne det jo tænkes, at der kun er en IP adresse da man normalt opkobler med router til firmaer og derfor er du nødt til at bruge router i stedet for switch (og evt. clone mac adressen så den optræder som en opkobling).

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-09-04 20:09

Her skal lige indskydes at der kun er to computere og de skal bare køre internet hver for sig. Der skal ikke laves netværk imellem dem og da det er et lille firma skal der ikke ofres en masse på det

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-09-04 20:20

evt. i aldi havde dem på tilbud i sidste uge hvist nok eller www.datatel.dk (switch) husk 2 pathskabler

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-09-04 20:25

HUSK nu at når man anvender switch til at forbinde flere computere til et ADSL modem så skal der være lige så mange IP adresser som der er computere.
Jeg kan ikke umiddelbart se om det fremgår hvor mange IP'er der er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-09-04 20:26

Palle, jeg har set at du har skrevet det, men det kører lidt i ring.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-04 23:22

Hvis det kører i ring, så er den god nok, for så er det jo en ringforbindelse, eller hva?
Spirillen: Du må vist have fat i dine papirer, og se hvad de har tildelt dig, for vi ved jo ikke hvilken udbyder, TeleDanmark eller?
Og når du har sammenkoblet og startet dine putere, så er det nok lettest at ringe til den gratis support, hvis du kan komme igennem?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 05-09-04 21:12

Ja jeg må jo lige kigge på det imorgen (Har forøvrigt købt den switchbox i Aldi)

Kommentar
Fra : holmerz

Dato : 12-11-04 09:42

Hej

Jeg står i samme situation som spirillen, og kunne godt tænke mig at vide om du fik det op at køre. Og evt. hvordan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-04 11:28

holmerz, det her ser kaotisk ud og siden spørgeren ikk ehar givet lyd fra sig siden 5 september skal du ikke regne med ham.
Stil dit eget spørgsmål og du behøver ikke at have mange point for at få et svar.