/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Dårlig økonomi
Fra : kipumi
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 02-09-04 16:16

Min datter og hendes kæreste. Et barn på 1 år og et nyt på vej. Gammelt hus. Ikke sat i stand på loftet. Vinkelstue, sovevær. lille køkken med fyr, 1 m2 badevær.
Købt for 2½ år siden. Min datter er blevet arbejdsløs efter grqaviditeten og er på ½ dagpengesats, kæresten tjener meget lidt, de kan ikke betale deres terminer. De spiser meget "fattigt", har solgt det, der var noget værd. Arbejdsformidlingen kan ikke skaffe hende i job, med et lille barn og et nyt på vej. Hvis hun komme på heldagsarb ville hun jo kunne få hel sats,når hun går på barsel.
De har nogenlunde gode lån i huset, men et pantebrev over 30 år på 9%. Vil det kunne betale sig, at få lavet det om - måske kan de få 6%. `Banken vil ikke give dem afdragsfrie lån, p.g. af økonomien, så de er låst fast, og de græder. Kan de gøre noget for at banken vil hjælpe dem ? eller kan de søge hjælp i kommunen, eller hvad i al verden skal de gøre, det er jo ikke til nogen hjælp at de skal på gaden og genhuses i en dyr lejlighed. Huset kostede ca. 800.000. (mellem Holbæk og Roskilde) på landet.
Håber meget, der er nogle kloge hoveder, der kan give mig et godt råd, hvordan de kan komme videre, de er meget sparsommelige, går aldrig i biografen eller noget som helst, for de har ikke pengene, så der er ikke så meget de kan spare på.
Håber på nogle GODE RÅD til den lille familie.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-09-04 16:30

Ved ikke om det er et brugeligt råd, men måske var det en ide, at prøve at sælge huset før det går helt galt. Hvis det kan sælges kan de jo uden tvivl leje en lejlighed og med deres indtægt og snart to børn også være berettiget til boligtilskud. Har lige solgt mit eget pga dårlig økonomi efter en skilsmisse og selv om det kan være hårdt at rejse og selv om udgifter til lejebolig er penge smidt lige ud i luften, så kan det måske give dem lidt luft i økonomien. Det lyder som om de kan bruge det - og som om de har fortjent det.
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 02-09-04 16:37

Syndes de skulle kikke ind på http://gæld.net ... Der kan de mødes med andre med samme forhold.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-09-04 18:18

Umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor ikke en konvertering af lån burde kunne lade sig gøre. Som det er lige pt, tilbyder man både 4 og 5%'s lån over 30år. Der er i det mindste klart bedre en sådan en væmmelig 9'er.

Meeen, som du beskriver lugter det lidt af at der skal gøres mere end bare at sænke huslejen en anelse. Om kommunen hjælper i sådanne tilfælde tror jeg ikke. Der skal man helst være røget på røven, inden de åbner kassen. At det så er dobbelt så dyrt at hjæpe bagefter er sekundært.

Slæber de unge mennesker rundt med en masse klatgæld?

Man kan jo sætte sig ned med alle papirerne og gå alt kritisk igennem med en tættekam. Hvor bruger man penge. Er der noget der kan undværes. Kan man holde med at ryge. Kan man få en bette ekstra tjans et sted (måske endda swot, som det hedder i jylland - fyeeh). Jeg ved det lyder nemt, men det er vel ikke sådan at din datter hænger sig i hvad hun vil lave. Hvis det er tilfældet, kan det være nødvendigt at æde en kamel, altså tage et andet arbejde, end det man er uddannet til.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 02-09-04 20:06

Hej!
Har I overvejet om du og/eller noget andet familie kunne købe huset? Så kan din datter og svigersøn bo til leje. I dette tilfælde har kommunen pligt til at hjælpe dem med huslejen hvis de ikke kan klare det. Eller de skal skaffe en anden bolig. Men hvis lejen er sat rimeligt kan de sikkert ikke finde noget billigere.
Hvis den som køber huset har en rimelig økonomi skulle det være muligt at få byttet 9% lånet ud til noget billigere. I skal ikke fortælle banken eller real kredit firmaet at I ikke vil bo i huset.
Desuden skulle svigersønnen finde et bedre job. Med den beliggenhed som huset har kan han jo arbejde i Storkøbenhavn eller i hvert fald i Roskilde området og der er det ikke så vanskeligt at finde ordentligt arbejde og evt. en ekstra tjans i fritiden.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-04 21:15

Hvem har ydet lånet til 9%?
Nej afdragsfri lån, ydes normalt kun, hvis lånsøger har en god økonomi, ligesom med FlexLån.

Iøvrigt, hvis du kan, så fortæl mig lige hvordan huset er belånt? Og hvor?

mvh
Frank
Kunderådgiver i et pengeinstitut

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 04-09-04 13:10

Tak for svaret Franksp.

Jeg svarer lige på dit spørgsmål, når jeg får fat i min datter - hun er ikke hjemme i dag.
Men forhåbentlig svarer du mig så lige igen??

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 04-09-04 19:44

Hej Franksp
Lånt 640.000 kr hos BRF Kredit til 6%
Pantebrev kr. 160.000 kr hos Almindelig Brand Bank 9%
Kan du bruge det til noget, og har du en ide nu du kender tallene.
??

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 04-09-04 19:51

Til Ripley
Ja, de vil da nødigt af med huset, men kommunen kan overhovedet ikke skaffe dem en lejelejlighed de første 5 år, så det er helt udelukket.
Til 3773
Nej, de har sådan set ingen klatgæld.Hestene er solgt, også hestevognen. De lever for 3000 pr. måned til alt kost/vask m.m. så... nej.Min datter er villig til at tage hvad som helst. Dog skal hun jo kunne nå af aflevere og hente sin søn. Der er ingen busforbindelser, kun morgen og aften. Dem benytter manden sig af. Men han kan ikke hente drengen med offentlige transportmidler.
Til Penelope
Jeg synes din ide er fin, men vi har ingen penge overhovedet til at hjælpe med, eller købe huset. Min svigersøn kigger efter andet arbejde, men det er ikke så nemt at få, heller ikke i det område. Så havde han skiftet.Han står op kl. 5. går kl. 5.45 (skal møde 7.00) og er hjemme igen kl. 16.30 og der er han træt.
Så fik alle vist et svar. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-09-04 21:44

Til kipumi

Hvornår er lånet optaget? (årstal)
I hvilken bank, er din datter og hendes kæreste kunde?
Hvad er deres samlede årsindtægt?
Har de børn? Hvis ja, hvor mange?
Hvad er sluttallet på deres årsopgørelse?

Jeg ved godt, det er mange spørgsmål, men det behøver jeg, hvis jeg skal prøve at hjælpe videre.

Har du msn? Det håber jeg, da det vil være meget nemmere at kommunikere. Hvis ikke klarer vi det alligevel.

Hvis du ikke ønsker at besvare alle disse spørgsmål her, kan du skrive til min på franksp@pingpost.dk

De venligste hilsener
Kunderådgiver i bank og realkreditinstitut

Frank

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 09-09-04 20:29

Kære Frank
Jeg har skrevet til dig i mandags på @ adresse du har nævnt ovenfor , håber du svarer.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 10-09-04 20:21

Kære Frank
Hvor mon du er blevet af, læser du hverken på kandu.dk eller privat. Min datte rog jeg venter på, om du har et savr, med hensyn til 'økonomien.Håber du læser dette.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 19-09-04 19:48

Kære Frank
Jeg forstår ikke helt, hvorfor vi ikke hører noget fra dig. Jeg mente, du ville se på de tal, jeg sendte dig, og så vende tilbage.
Håber du lige får denne lille "påmindelse" om, at vi er nogen ,der ser efter hver eneste dag, om du skulle have fået en ide om,hvordan min datter kan hjælpes.

Kommentar
Fra : luggi85

Dato : 22-09-04 15:15

på denne side www.gaeld-penge.webbyen.dk, er der hjælp hvis hun gerne vil arbejde hjemmefra, der er mange muligheder og om hvordan de kan få bedre økonomi, håber det hjælper.