/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Myrer i massevis!!
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 728 gange
20 point
Dato : 09-07-02 10:06

Vi bor i et hus omgivet af fyrreskov, og der er overalt trillioner af disse store skovmyrer, som ikke viger tilbage for noget som helst. Det er for så vidt også i orden. Der er bare det problem, at der hvor jeg hænger tøj til tørre, DER er de også, med det resultat at jeg må stå og steppe/hoppe/stampe i jorden for ikke at have et dusin myrer kravlende op af benene, og DET synes jeg er irriterende. Hvad kan man gøre for at blive myrerne kvit????? Vi har prøvet en masse forskelligt, men de ser ud til at kunne overleve lidt af hvert. Der er desuden ca. 20 meter fra mine tørresnore en meget stor myretue, så den må vi jo nok få elimineret først, men vi aner simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Noget råd at finde her????? Ingen af os har lyst til at begynde med skovl og spade i myretuen. Vi ville simpelthen blive overfaldet!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-07-02 12:49

Hej Kirsten,

du ka' bl.a. sætte nogle små skåle ud med sirup, idet når det så kravler op i den bliver de der i...
det er en noget brutal måde, plus skålene ska' nok skiftes tit...

ellers ka' du prøve med de små grønne Myre lokke boxe/dåse, jeg ka' ikke lige huske hvad de hedder, men de er yderst effektive...

de funker på den måde at de har et eller andet stof der lokker myrene til sig... de får så den her gift på sig så de enten dør ved boxen... eller senere... ydermere hvis de kommer ned i myreturen ta'r de noget af giften med sig, så den bliver lidt extra fordelt der også...
så der bliver lidt færre myre der også...

du ska' bare stille den på en af deres stier/ gågange... og så sku' der i løbet af kort tid være en del færre myre...

jo flere boxe... des færre myrer...

go' jagt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-07-02 13:30

kogende vand med salt i.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 20 point
Dato : 09-07-02 13:45

Hej

Ja,--selve myreboet skal nok bekæmpes først. Prøv nogle af disse myregifte direkte på myretuen. Behandlingen skal sikkert gentages nogle gange indtil du forhåbentlig ser at myretuen bliver mindre og mindre beboet:
http://www.garta.dk/Maanedsudsendelser/parkoglandskab_august_2001.htm
En mere økologisk udrydning af myrene kan du læse om her :
http://ljohans.com/planteleksikon/plbe04.html

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 09-07-02 21:01

Tak for svaret PARKENSS.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 12:33

Jeg har haft et tilsvarende problem i et sommerhus, der var omgivet af
fyrretræer. Min erfaring er, at få man bugt med en tue, kommer der kort tid
efter en tue et andet sted. Vi havde dog en tue i haven, som generede os
meget. Det var først da vi fik gravet en gammel rod op, som myrerne havde bo
i, at vi fik bugt med tuen. Kemikalier reducerer kun myrernes antal i en
kortere periode. Det bedste tidspunkt at grave i tuen er når det er koldt,
så er myrerne væsentligt mindre aktive, og er det koldt nok kan kulden også
slå dem ihjel, så alt i alt er min erfaring at I ikke kommer uden om at
grave tuen op.

Med venlig hilsen

Jens-Christian

"Kirsten_Larsen" <Kirsten_Larsen.news@kandu.dk> wrote in message
news:cU349.5756$G3.786749@news010.worldonline.dk...
> Vi bor i et hus omgivet af fyrreskov, og der er overalt trillioner af
> disse store skovmyrer, som ikke viger tilbage for noget som helst. Det
> er for så vidt også i orden. Der er bare det problem, at der hvor jeg
> hænger tøj til tørre, DER er de også, med det resultat at jeg må stå og
> steppe/hoppe/stampe i jorden for ikke at have et dusin myrer kravlende
> op af benene, og DET synes jeg er irriterende. Hvad kan man gøre for at
> blive myrerne kvit????? Vi har prøvet en masse forskelligt, men de ser
> ud til at kunne overleve lidt af hvert. Der er desuden ca. 20 meter fra
> mine tørresnore en meget stor myretue, så den må vi jo nok få elimineret
> først, men vi aner simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Noget råd at
> finde her????? Ingen af os har lyst til at begynde med skovl og spade i
> myretuen. Vi ville simpelthen blive overfaldet!!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>