/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Små turbiner der skal være vanddrevet
Fra : Nipothebest
Vist : 1006 gange
80 point
Dato : 02-09-04 13:21

Vi ledder efter en lille turbine omkring 2-7 cm i diameter, til vores projekt, der omhander udnyttelse af bølgekraft.
Håber i kan hjælpe ... ved sq ikke lige hvor jeg skal lede :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-09-04 13:34
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-04 02:48

Tag propellen fra en PC-blæser og klem på en almindelig legetøjsmotor med permanentmagnet. Pak derefter motoren ind, så den kan tåle vandet så længe som det varer inden du skal bedømmes. Sådan en motor virker begge veje: Hvis du sætter spænding på, vil den dreje akslen, og hvis du drejer akslen, vil den afgive en spænding. Nu er der jo frygtelig mange parametre i sådan en opgave, og det kan også være, du bliver nødt til at save skørtet af propellen og bore et centerhul i resten, så det passer med akseldiameteren. Hvis du ikke har noget længst opgivet lehetøj liggende, må du ud i byen og købe dig fra det eller også må du finde en god affaldscontainet og hitte et kasseret CD-drev - der er to motorer i, som dur plus én, som ikker dur. I kassettespillere er der også motorer, men der skal man skrælle hastighedsregulatoren af for at komme til børsterne. Hvis du/I kan bruge vekselspænding, så brug bare hele PC-blæseren og gå ind til viklingerne - eller brug ovenstående opskrift og brug den 3. motor.
mvh
pbp
PS. Præciser eventuelt opgaven nærmere!