/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny tank på Granadaen
Fra : luxenburger
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 02-09-04 09:46

Nå, så gik Granadaen alligevel lidt for lidt på literen - der var nemlig hul i tanken. Og nu har jeg jo lige en reservetank som skulle passe, men på den ny tank er der to studser i stedet for én - hvorfor nu det? Og er det lige meget hvilken en man vælger? Det kunne jo være rart at gøre det rigtigt første gang.

Hilsner fra ham med benzinpytten i indkørslen...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-09-04 09:56

Nej det er ikke ligemeget hvilken du vælger! Den ene studs er til fremløb (altså fødestrengen) og den anden er enten til udlufning eller til returløb. Fremløbet er typisk større i dimensionerne. Men ellers er det bedste du kan gøre, at afmontere den flange som studsene sidder på, så kan du helt konkret se hvilken én det drejer sig om.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 02-09-04 10:51

Hej Palle og tak for oplysningen - men kan man så bare klemme den retur/udluftningsstudsen af? Der er nemlig en særskilt udluftningsstuds + slange som ender oppe ved påfyldningsrøret?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-04 11:11

Muligt at den anden er fra en dieselmodel, der har den ekstra studs du snakker om.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-04 11:33

Ja du kan bare "blænde" den af....sæt evt. et lille stykke slange på og bøj det 180 grader og en strips på.
Som dove siger KAN det være en tank fra en dieselmodel, so jo HELT afgjort er udstyret med en returstreng.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 02-09-04 12:22

Tak for svaret - det må jeg hjem og rode med! Bare for interessens skyld - hvilken funktion har sådan en returstreng på en dieseltank?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-09-04 12:28

Det er jo sådan at en dieselpumpe/motor på INGEN måder få "falsk luft" i brændstofsystemet. Derfor er det typisk at den forpumpe som føder højtrykspumpen leverer 3-5 gange så meget diesel som den skal bruge, og dette skal tilbage i tanken igen: derfor returstreng på en dieselmotor.

Fortsat Held og Lykke med GRANADAEN...pas på den...det er en SKØN bil!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 03-09-04 13:44

Okay, jamen det var da rart nok at vide. Faktisk fandt jeg ud af at der er mulighed for at sætte returledning på karburatoren på min motor (en 2.8 fra perioden 1977 - 1985), men da der ingen rørføring er, har jeg droppet det.

Ja, en skøn bil, det er det. Jeg har lige fået en "ny", nemlig en Consul Coupe fra 1973 med ovennævnte motor + automatgear og servo. Den kører rigtig lækkert! Men dermed er den gamle stationcar til salg - så hvis du lige står og mangler én....