/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Anonymt mobilnummer??
Fra : Falsled
Vist : 1155 gange
220 point
Dato : 01-09-04 21:43

Hvordan sporer jeg et mobilnummer, der er blevet brugt til oprettelse af bankkonto og mailadresse i mit navn? Jeg har et nummer bagved hvilket bedrageren skjuler sig, men det er åbenbart et taletidskort og er ikke registreret. Er det virkelig muligt at man bare anskaffer sig en telefon helt anonymt og bruger den i forbryderisk øjemed? Eller er navnet noteret et sted? Sagen er meldt til politiet.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 01-09-04 21:56

Ja med taletid kan være helt væk fra dem der vil fange en

du kunne jo prøve at ringe til vedkommende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 21:56

Ja, umiddelbart kan det ikke lade sig gøre at finde ud af hvem det er. Der bliver jo ikke registreret noget navn. Alle og enhver kan jo købe sådan et abonnement og bare stoppe det i en telefon.
Politiet kan få en kendelse til at spore hvilke sendemaster der bliver brugt når telefonen er i brug, men det er noget med et areal omkring masten der er så stort, at man ikke lige umiddelbart kan sige nøjagtigt hvor vedkommende befinder sig.
Og det er som regel kun i sager om forsvundne personer og grov kriminalitet.

dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 22:00

Men en anden ting er, normalvis kan man ikke oprette konto og andre ting uden at opgive et cpr-nummer.
Og jeg kan da heller ikke rigtigt se formålet med at oprette en konto i dit navn.
Der går jo da ingen penge ind på sådan en.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-04 23:24

Det er fuldt lovligt at have en mobiltelefon med taletidskort, der ikke er registreret nogen steder.
Det er jo heller ikke på grund af telefonen, at den pågældende har kunnet oprette en bankkonto i dit navn.

Det forbryderiske i det du nævner er, at en anden person har oprettet en bankkonto i dit navn. Den pågældende må have kendskab til dine personlige data. Man kan ikke bare gå ind fra gaden og oprette en bankkonto, medmindre man kan fremvise ID.

Da du har meldt det til politiet, undersøger de vel sagen. Den bankkonto, der er blevet oprettet er vel også blevet spærret?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-09-04 03:51

hmm det kan faktisk godt lade sig gøre,,, hvis det er en stor sag eller hvis bare du overbeviser teleselskabet om at de lige skal hjælpe lidt(i samerbejde med politiet) de kan jo gå ind og se hvem der er ringet til fra kortet. og hvis brugeren af tlf. har ringet til venner/familie mv er der jo en mulighed der.

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 02-09-04 08:26

Hmm, det er altså muligt at lokalisere hvor en given mobil befnder sig, vha. 3 master :)

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 08:43

Jeg har naturligvis forsøgt mange gange at ringe nummeret op. Som regel er der telefonsvarer, men et par gange er forbindelsen blevet afbrudt.
Den mig ubekendte kvinde har af uforståelige årsager også mit PERSONNUMMER!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 09:15

Du kan jo heller ikke være sikker på at den person, der har oprettet en bankkonto i dit navn, ejer den telefon, som der er opgivet.
Når man kan snyde med det ene, kan der jo også snydes med det andet.

Hvad siger politiet til sagen?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-09-04 10:25

Tricket ved at oprette kontoer i andre folks navne, er at man (hvis de er solvente) kan oprette lån og slippe afsted med pengene uden at skulle betale en flad femmer da lånet jo er oprettet i en andens navn.....

I gamle dage før der kom GPS på skibene, kunne de finde deres egen position ved at pejle tre kystradioer(triangulering) og finde krydspunktet på et kort. Det fungerer på præcis samme måde med mobil telefoner, så at finde telefonens position med 1 meters fejlmargin, er ligeså nemt som at klø sig i nakken.....Det kræver dog at politiet får en kendelse som de kan præsentere for telefon selskabet..
vh fluffy

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 12:16

Tak til ans, fluffyclaus m. fl. Jo, det er hendes telefon! Banken har netop talt med hende på det pågældende nummer! Politiet har registreret anmeldelsen. Andet vil de jo nok ikke gøre.
Men er der nogen der kan forklare, hvordan hun er kommet i besiddelse af mit personnummer??? Medmindre hun er ansat i en bank, HK, forsikringsselskab, kommune osv. Men hvorfor skulle hun så genere mig?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 12:29

Jeg tror nu nok at politiet vil følge sagen op.

I den bank, hvor hun har oprettet kontoen, har de ikke en forklaring? Hvor mange data har hun givet, som passer på dig?

Du kan have en uven, som vil hævne sig eller handlet på nettet, hvor en så har opsnappet oplysninger.

Har du ikke selv en ide om, hvem det kan være.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 12:46

Tak til ans. Tror nu ikke Politiet har ressourcer til at forfølge sagen. Er også blevet fortalt at berigelse ikke ville være muligt med en tom konto. Ved ikke om det passer? Hun har opgivet korrekt navn, adresse, tlf.nummer(barnemad!) men som sagt også personnummer!!! Det samme hos mailboksen, hvor hun godt nok har sat min indtjening lige højt nok! Men hvad siger I til at hun har valgt et mobilnummer hvor 6 af 8 cifre står på samme plads som mit!!!
Jeg har faktisk ingen uvenner, har aldrig ligget i nabostrid og har ejheller nogen hævnede fraskilte eller eks'er! Så mystik, mystik...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 12:59

Har du slet ikke givet nogle af oplysningerne på nettet?
Politiet kan spore hvor mailadressen er oprettet. Er den meget anderledes end din egen mailadresse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 13:02

Glemte lige at sige at jeg også ville føle det ubehageligt, at en fremmed person misbrugte mine personlige data. Du kan jo ikke være sikker på at, der ikke vil ske mere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 13:16

For at blive bruger på kandu, skal man opgive personlige data. Er du bruger andre steder?
Hvis du har haft hjælp i din bolig (rengøring eller håndværkere) som har haft adgang, når du ikke har været hjemme.
Så har det været nemt at rode lidt. Du kan have mistet din pung på et tidspunkt.
Eller det kan være en fra din omgangskreds, der har lavet denne joke, for at vise hvor nemt det er?

Ja, der kan være mange muligheder.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 13:18

Tak til ans for indlevelse. Jeg opgiver nok dagligt mit personnummer til div. off. institutioner i telefonen, men det er vist da sjældent, man bliver bedt om det på nettet? I hvert fald ikke ved nethandel og lign.
Ja, politiet kan godt spore hende den 30/7, hvor hun har oprettet mailboks og rettet henvendelse til banken! Men det vil kræve dommerkendelse og min søn, som er ansat i politiet, fortæller at det vil de aldrig gøre i så lille en sag.
Mailadressen er simpelt hen første bogstav i mit fornavn efterfulgt af mit efternavn! Pas på! Enhver kan oprette en mailboks i dit navn!! Og har de personnummer, kan de flytte en hvorhen i landet de vil! Og nyt personnummer kan man ikke få!
Ja, det kan ske igen. Og derfor er det også at jeg har meldt det til Politiet. Ikke i håb om at de vil gøre noget.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 13:23

Så først nu anden kommentar fra ans. Har kandu fået mit personnummer? Jeg tvivler lidt!? Har ikke haft håndværkere eller rengøringsfolk. Rigtigt nok mistede jeg mit sygesikringsbevis(pesonnummer!) og dankort ved lommetyveri for 3 1/2 år siden. Men jeg spærrede kortet og oplevede aldrig nogen gener. Skulle man vente så længe med at slå til?
Men er formålet ikke chikane fremfor forsøg på berigelse?
Min omgangskreds kender jo netop ikke mit personnummer!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 13:36

Jeg tog fejl mht. kandu og personnummer.

Det må være chikane på nuværende tidspunkt. Så længe ingen kender til hende, er det jo ikke til at vide, om der vil ske mere. Håber da at politiet vil forsøge at finde hende.
Det kan jo være at det nummer er lavet med flere.

Var det fra banken du fik besked om din "nye" konto?

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 14:01

Ja, banken skrev og ønskede tillykke med min nye konto! Kontrakten følger om et par dage! Men hun har jo allerede skrevet under på min flytteanmeldelse! Hun har flyttet mig til en ubebygget grund, som godt nok bliver besøgt af ejeren af og til. Fik at vide, der var kommet post til mig der!
Banken havde også først addresseret brevet til grunden, men har måske i sidste øjeblik tjekket med cpr-registret? Hvis dankortet var ankommet til grunden og opsnappet af hende, ville hun så kunne hæve på det, skønt der ingen dækning var?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 14:15

Hvis hun havde fået det nye dankort og pinkode kunne hun have brugt det der, hvor der bruges "fluesmækker"
Hvis hun havde fået en kassekredit samtidig med hun oprettede kontoen kunne hun have brugt kortet indtil grænsen var nået i div. forretninger. Med lidt hurtighed kunne det blive til mange penge i løbet af kort tid.

Det lyder da lidt utroligt, at hun har kunne flytte din adresse.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 17:24

Ja, man kan godt flytte en person, hvis man har vedkommendes personnummer. Jeg har talt med Folkeregistret for at forhindre, at det sker igen. Men det kan jeg ikke, da flytteanmeldelsen tilgår den kommune, man flytter til!
Godt jeg fik lukket den nye konto. Har også varskoet min egen bank. Man kan nemlig godt møde op, sige man har glemt sit kort og få penge udbetalt på personnummer alene!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 18:20

Det må jo være chikane, hvorfor dog flytte dig til en ubebygget grund. Har du været der?
Er flytningen meldt til folkeregistret eller kun banken.

Det var så ikke i din egen bank at den nye konto blev oprettet. Var det i samme landsdel?

En lidt besynderlig sag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-04 18:54

Ja nu synes jeg godt nok, at dette er lidt besynderligt.

Hvordan kan en kvinde bruge dit personnummer, du har selv oplyst i en anden tråd, at du er hankøn.

Citat
Falsled Hilsen fra ham

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 02-09-04 20:13

Her er ingen mystik. Hun har meldt flytning til folkeregistret og oprettet konto i ny bank. Banken ringede tilbage og gik ud fra at hun var min kone!
Jeg har ikke været på grunden, men er blevet ringet op af ejeren.
Troede at det hele tiden var fremgået, at jeg var af hankøn og blev chikaneret af en kvinde, der hovedsagelig agerer ved blanketter og e-mails, hvor man jo ikke kan konstatere kønnet!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-04 22:02

Altså hør nu lige:
Hun kan som hunkøn i hvert fald ikke oprette en bankkonto i dit cpr. nummer, for der er den forskel, at alle kvinders personnummer ender på et lige tal, og mænds på et ulige.
Det lyder meget underligt.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-09-04 07:56

Kære dova. Prøv nu lige at læse hvad der står! Hun lykkedes fint med at oprette bankkonto i mit navn og med personnummer! Da det foregik på nettet kunne de jo ikke se, at der var tale om en kvinde! Da de ringede tilbage på det opgivne nummer, talte de med en kvinde, som de gik ud fra var min kone! OK?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 12:16

Okay så.
Undrer mig bare stadig over, at det kan lade sig gøre.
Det havde været mere indlysende hvis det var en mand der havde så at sige stjålet din identitet.
Og underligt, at nogen ikke har fattet mistanke til, at en kvinde både melder flytning m.m. i en mands navn.
Jeg tror nu på, at det er en der kender dig, og af en eller anden årsag vil gøre livet surt for dig.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-09-04 12:34

Man kan sagtens melde flytning i en andens navn når man kan personnummer og skriver falsk underskrift. Ingen kan jo se på blanketten, at den er udfyldt af en kvinde!
Jeg tror stadig det er en ukendt forbryder.
Hun har skabt sig en base med
1. falsk adresse(ubebygget grund! hvor man måske kan komme til posten?)
2. falsk e-mail adresse.
3. Usporbar mobiltelefon!
Hun var på nippet til at få tilsendt gratis visa-dankort! Og kan jo godt have medsammensvorne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-04 12:43

Jeg synes nu at du skal kontakte politiet for at høre om de har gjort noget ved sagen. Jeg ved godt at din søn er ansat hos politiet, men han kan jo ikke svare på det konkrete tilfælde.
Politiet kan, hvis de vil, spore sig frem til hvor hun har oprettet e-mail adressen.
At have en mobiltelefon med taletidskort er der mange, der har. Men hun har åbenbart haft en hensigt med det.
Hvad har den bank, som hun havde oprettet kontoen i, sagt til dig.
Bliver du generet af den mail-adresse, som hun har oprettet?

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-09-04 15:55

Har netop modtaget kontrakten fra banken. Den var først sendt til den ubebyggede grund og returneret "ubekendt på adressen". Mærkeligt at de så uden videre sender den igen med ny adresse!
Mailadressen er kendt og bliver pt ikke benyttet. Jeg har selv dirket mig derind!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 16:42

Falsled

Har du kontaktet folkeregistret angående flytning. Det kan jo være, at hun har fået tilsendt et nyt sygesikringsbevis i dit navn. Det kan hun så ikke selv bruge, men en mandtlig bekendt kan bruge det.

Hvordan kan du dirke dig ind på en anden mail-adresse og se om den er aktiv?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-04 21:39

Falsled

Er der sket noget i sagen og er din dobbeltgænger på papiret fundet?