/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan løsner man bremsetromlen på en R~
Fra : turbofox
Vist : 375 gange
120 point
Dato : 01-09-04 17:59

Jeg har tænkt mig at sende mine bremsetromler og bakker til renovering, men jeg kan desværre ikke løsne dem fra "navet"?
Har nogen et godt råd, skal der evt benyttes specialværktøj, aftrækker eller lignende?

Kommentar
Fra : tonnyno

Dato : 01-09-04 18:12

har du løsnet "justeren" ved håndbremsen og undersøgt om kablet ikke hænger??? det kan også være lejet der har brændt sig fast på spindlet og så vil det side fast.

Kommentar
Fra : turbofox

Dato : 01-09-04 18:18

Ps! det er en renault 19 fra 1990, hvis det hjælper...

Kommentar
Fra : tonnyno

Dato : 01-09-04 18:21

somregel sidder der en "hammel" (til håndbremsekablet) under bilen som skal løsnes hvis ikke sidder der 2 justeringsskruger inde ved selve håndbremsearmen (inde i bilen)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 130 point
Dato : 01-09-04 18:30

Der kan have dannet sig en "kant" af rust rundt i "bagkanten" af tromlen, så den kan være svær at trække ud fordi bakkerne går imod.
Du kan muligvis slå noget af det af, hvis du forsigtigt banker på tromlen hele vejen rundt ,helt inde ved "navpladen".
Men ikke slå for hårdt, for så kan du slå tromlen skæv.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-04 18:47

Hvis du ikke får løsnet tromlene ved at banke på dem.(prøv at banke dem ud) så må du få fat i en aftrækker.De plejer at løsne ved at give dem et par hammer slag. Du kan eventuelt prøve med et par skrutrækkere og bende dem af. Men vær forsiktig med ankerpladen hvis de er meget rustne.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : turbofox

Dato : 01-09-04 20:04

Tak for svaret dova. Det var bare "rust" eller støv osv. med et par slag gik de løs TOPKLASSE...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 20:18

Selv tak turbofox
Det var dejligt at høre, at du fik løst det problem
hilsen dova