/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pandekager - traditionel opskrift
Fra : invisible
Vist : 773 gange
10 point
Dato : 01-09-04 17:40

Er der nogen som ligger inde med en opskrift på pandekager ?
Det skal være en helt traditionel opskrift, alle opskrifter man kan finde på nettet er med det ene aller det andet mærkelige i.

Så bare helt alm. pandekager.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 01-09-04 17:50

Til en almindelig protion tager du 3-4 æg og pisker med mel og mælk i sådanne mængder, at det ser fornuftigt ud. Så tilsætter du lidt salt og lader dejen stå i 25 min. That's it

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-09-04 17:51

Her er et bud :
20 stk GODE pandekager fra 'Den store danske kogebog'
200 g mel
2 dl mælk
1½ dl øl
3 æg
1 spsk sukker
smør / margarine til bagning
mel, mælk og øl piskes sammen, tilsættes de sammenpiskede æg og sukker.
Dejen hviler ca 30 minutter.
Bages i smør/margarine - ca 2 spsk dej pr pandekage.
Serveres med syltetøj.
Velbekomme.

Mere traditionelt kan det vist ikke blive !

Accepteret svar
Fra : kaptajnkaber

Modtaget 20 point
Dato : 01-09-04 17:51

her er noget fra www.opskrifter.dk:

Citat
Type: Dessert
Tilberedningstid ialt: 50 min
Arbejds tid: 50 min

Ingredienser: 4---12345678910 pers.
150 g hvedemel
1 1/2 dl letmælk
3 æg
4 tsk sukker
2 spsk smør

Fremgangsmåde:
-Kom melet over i en skål, pisk mælk, æg og sukker i lidt efter lidt. Dejen må ikke klumpe, men skal være sejtflydende og glat. Lad den hvile i 20 min.

-Kom ganske lidt fedtstof på en pande og lad det blive varmt. Skru ned til middel varme. Hæld en lille portion dej på panden, drej panden i alle retninger, så dejen fordeles i et tyndt lag.

-Når undersiden er bagt ruskes panden let, så pandekagen løsner sig. Så vendes pandekagen med paletkniven og bages færdig.

-Kom igen lidt fedtstof på panden, hæld den næste portion dej på og bag pandekagen præcis som den første. Det tager altid kun et par minutter pr. pandekage, men når den sidste er bagt, er den første alligevel blevet blød og kold på tallerkenen. Altså: Alle pandekager skal spises frisk fra panden - eller holdes varme ved 160°C i en forvarmet ovn.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 01-09-04 17:53

PS. Opskriften er til 4 personer og ikke til hele jorden og de nærmest liggende planeter som jeg vist fik kopieret...

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 01-09-04 18:11

Tak for svaret kaptajnkaber.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-09-04 18:27

Du skal nu også lige ha min personlige familieopskrift

Pandekager

250 g mel

½ tsk salt

1 tsk sukker

3 dl mælk

2 æg

3 dl fløde

Frieda

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 01-09-04 19:51

Tilsætning af revet appelsinskal og lidt vanilie- kan apsolut ikke undværes.