/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Højtvandslukke
Fra : sm7sgb
Vist : 2456 gange
200 point
Dato : 01-09-04 13:32

Hej!!
Jeg har som så mange andre med kælder (i sidste uge) fået opstigenede vand fra gulvafløbet på badværelset FØJ FOR .....

Jeg har hørt at man kan få noget som kaldes en "højtvandslukke" en bold/kugle, som bliver monteret i gulvafløbet og som gør at vandet ikke kan løbe den "forkerte" vej.

Er det nogen der har et link, eller som ved noget om det, evt. pris???

MVH

/sgb

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 13:36

Det er rigtigt, at en sådan fås. Du kan se den på
www.olt.dk/Katalog/Kloak/PVC%20kloakrør.htm

Du skal bare rulle ned på siden, så finder du den
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 13:37
Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 01-09-04 13:52

dova> Tak for hurtigt svar, men har lidt svært ved at forestille mig hvordan du monterer den i et gulvafløb, jeg tror nærmest den model bruges til toilet.

mvh

/sgb

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 13:59

Der er så en anden udgave her
www.napan.dk/napan.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : lally

Dato : 01-09-04 14:08
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 14:23

Her er nogen anvisninger på hvor en højvandslukker kan monteres
www.selandia.dk-ceu.dk/afdelinger/mmk-afd/tup67/e-kloak/dokumenter/kloak_html/4_DS432/4_6_t.html

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 01-09-04 14:24

lally> linket virker ej

mvh

/sgb

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 14:27
Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 01-09-04 14:39

Jeg begyder snart at tvivle på om det det jeg søger virkeligen heder højtvandslukke, det jeg søger er en "dims", som monteres i selve gulvafløbet, det er efter vad jeg hørt, en meget simpel annordning som består af en expanderende gummi-ring og en kugle/bold.

mvh

/sgb

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 01-09-04 14:52

Ja det med kuglen kan jeg kun finde på det link fra napan jeg gav dig tidligere.

Men du kan købe et blad der hedder Byg-erfa-bladet "Kælderoversvømmelser", hvor der skulle stå alle de løsningsmuligheder der er.
Det kan bestilles hos Byggecentrums Boghandel og bladet har nr. 881218

Telefon nr. er 70120600

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-09-04 14:57

Det du leder efter er også på Napan hjemmesiden. Du skal bare lige klikke på produkter.

Der sidder en lille "bold" i bunden som kommer op og lukker hvis der kommer vand. Den kan også "låses" med en gummiprop. Så har man et bryggers hvor man sjældent bruger afløbet, er afløbet selvfølgelig altid lukket, og kun åbent når man evt. vasker gulv o.lign.

gå ind på www.napan.dk og klik på G.C. afløbsskål

Det er den du skal bruge. De andre er jo lidt vilde at installere, og det vil sikkert koste 5000 at få gravet op, installeret og lukket.
Den anden her kan du selv installere.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 01-09-04 18:12

hej sm7sgb.

håber den virker: http://www.lauridsen-hi.dk/acatalog/Lauridsen_HI_A_S__Kessel_61.html

hilsen lally

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-09-04 18:50

kontakt din lokale kloakmester/vvs

Godkendelse af svar
Fra : sm7sgb

Dato : 03-09-04 07:46

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 10:52

Selv tak sm7sgb
hilsen dova

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 07-09-04 10:38

Spørgsmålet er jo godt nok lukket, men til orientering har jeg nu fundet ud af det. Jeg har af en vvs mand købt en højvandslukker til sølle 300 kr, som monteres i det existerende gulvafløb (kan hvad jeg forstået, kun lade sig gøre hvis man har et afløb på ca. 10cm i diameter), den er meget simpel at montere, den fastgøres med tre skruer (som gør at højtvandslukkern expanderer og slutter helt tæt).

MVH

/sgb