/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sov lille harddisk !!
Fra : blomsterfreaken
Vist : 473 gange
100 point
Dato : 08-07-02 20:36

Et eller andet program læser og skriver til min harddisk hele tiden (uden at fortælle mig det), hvordan jeg så ved det ? - det er møgirriterende at høre på!!
Og jeg kan ikke køre Scandisk, da der kommer meddelelse om at der er blevet læst/skrevet på harddisken og nu er scandisk genstartet 10 gange.
Hvis jeg trykker ctr/alt/del viser den at følgende programmer kører: ctfmon (det er ikke den, for jeg har prøvet at lukke den og der bliver stadig skrevet), Em_exec, Cpunumber, Systray, Mdm og Explorer. Det er Windows 98. Jeg har en mistanke til Office XP, da jeg synes, at det startede efter installation af denne.
Jeg kan heller ikke defrag'e, fordi der er en fejl på harddisken, som jeg skal bruge scandisk til at udbedre iflg. Windows Help.
Jeg vil gerne komme med flere oplysninger, hvis I fortæller mig, hvor jeg kan finde dem.

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 08-07-02 20:56

Hej

Der er flere muligheder.
- Der kan godt køre flere programmer i baggrunden, end dem du ser på joblisten ved Crtl+Alt+Del. se på Start -> programmer -> tilbehør -> systemværktøjer -> systemoplysninger ->softwaremiljø -> kørende programmer.

Freewareprogrammet Ad-aware fra www.lavasoft.de er godt til at undersøge, om der er "Spyware" eller "Addware" på computeren, men der er desværre også den mulighed, som Caine nævner, at der er tale om en virus.

held og lykke
GTZ

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 08-07-02 21:02

Jeg har søgt på bestemte tidsrum, hvor jeg ikke har foretaget mig noget og kan se at de filer der bliver skrevet er i følgende mappe:
C\Windows\All Users\Programdata\Microsoft\Office Search Services\Indexing Service\Projects\System\Build\Indexer\Cifiles navn eks. 00010006.ci

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-02 21:05

Hej BlomsterFreak,

Jeg plejer at have slået job-oversigten/sceduleren fra.

tryk på Start --> tryk på kør og tast msconfig, så fremkommer der nogle Tabs/fane blade, her går du hen til den hvorpå der står "Start"
så kan du se hvilke programmer Windows starter op, jeg vil foreslå dig at slå disse 2 fra hvis du ikke bruger dem.
"planlægnings agenten" mstask.exe og "Job oversigt" taskmon.exe, jeg bruger dem aldrig og kan dårligt nok huske hvordan iconet i system tray til den ser ud. Hvis du bruger denne utility, kan du også slå den fra ved at højreklikke på den nede i system tray, når du ska' køre Scandisk.

det ka' måske også være programmet "Fast find" eller noget i den stil, som jeg mener office benytter sig af...

hvis uheldet er ude, ka' det også være at du måske har en Virus som Caine skriver. Har du et antivirus program?

Der kan nogle gange også være nogle ”usynlige” programmer der kører, som Ctrl+alt+delete ikke viser, der er her et program til at se alle processer der kører, der hedder Filemon fra Sysinternals -->
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml
det er et gratis program.

Og et andet er dette -->
http://www.webattack.com/get/procmon.shtml
der er flere gratis system monitoring/overvågnings programmer her -->
http://www.webattack.com/Freeware/system/fwmonitor.shtml

desuden er der også Spyware eller ADDware som GTZ snakker om...
du kan prøve at gå igennem denne list og se om du skulle have nogle af de programmer der bliver nævnt her, samt de fif og tips der bliver nævnt til at fjerne dem -->
http://www.cexx.org/adware.htm
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html --> har en database til søgning

her er der også et program der ka’ fjerne spyware -->
http://grc.com/optout.htm

hvis du har et Antivirus program, ka' det også være en go' ide at slå den fra når du skal køre scandisk, jeg har ikke selv døjet med at mit AntiVirus program (Norton) har indvirket på at køre scandisk, de fleste gange jeg har døjet med dette problem har været pga. job-oversigten/sceduleren, som jeg derfor også har slået totalt fra, eller det har været nogle skjulte processer/programmer der ikke fremkom vha. at trykke på Crtl-Alt-Delete, men prøv lidt af hvert.

Hvis ingen af disse ting i selve Windows fungere, så er der jo også Dos, der er en der i indlægget her -->
http://computing.net/windowsme/wwwboard/forum/13355.html
foreslår denne sætning
c:> scandisk/all/autofix/nosave/surface forklaringen er i indlægget.

Problemmet kan i værste fald være bad clusters/sectors på din harddisk, på et tidpunkt kørte jeg næsten scandisk uafbrudt i Dos pga. en Harddisk med mange dårlige/kaputte sectors, hvis det er det der viser sig at være problemet, er der dømt sur r… og så håber jeg at du ka’ få byttet din harddisk.

Men umiddelbart vil jeg ikke tro at det er det der er problemet med din harddisk, for så ville scandisk i dos formodentlig havde fundet ud af det.

Håber det ka’ bruges…

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 08-07-02 21:23

Tak til Strarup for den omfattende og konstruktive kommentar, nu vil jeg lige prøve om noget af det virker.

Jeg har aldrig før fundet de faneblade du omtaler under msconfig, selv om jeg har læst i Windows Help og ledt efter hvordan man slår programmer fra i starten mange gange, er det virkelig så nemt at slå startprogrammer fra/til - jubii!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-07-02 22:31

Hej blomsterfreak,

yup det er... du ska' bare klikke på fanebladet helt ude til højre hvor der står start/startup, når MSconfig er poppet op...
så kommer listen med de programmer der startes med Windows... (men visse af programmerne er ikke tilrådeligt at slå fra...)

der er også en mulighed for hvis du vil ha' et program til at starte med windows... at putte det i mappen "Start" i --> start --> programmer --> Start...

hvor lang tid har du forresten døjet med det her problem?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 08-07-02 22:55

Præcis siden jeg installere Office XP engang i vinter, nu har jeg prøvet først at slå planlægningsagent og job oversigt fra, men det blev samme resultat.

Derefter fandt jeg i Microsoft Word - ud af hvordan man slår hurtigsøgning fra (=indeksering).

Så startede jeg scandisk igen, og denne gang holdt den ud i 14 minutter, så satte pauseskærmen ind ! Nåh, væk med den og på den igen, men så havde jeg lige glemt at informere min søn, så kom han til at stoppe den.

Men jeg er næsten sikker på problemet er løst, for som du kan se på stien til de irriterende filskriverier, så er det nok den der hurtigsøgning/indeksering, der har givet problemet.

Det er så fedt, hvis det virker - så kan vi endelig sove til middag på kontoret uden at slukke PC'en - men jeg vil nu lige være heeelt sikker......

For et par måneder siden fik jeg et par dage til at gå med at læse om ctfmon på nettet, som åbenbart også kan volde problemer og troede lige jeg havde fundet de vises sten, men det var det jo ikke for mit vedkommende.

Foreløbig tak fra Blomsterfreaken.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-07-02 23:21

Hej Blomsterfreak,

De pauseskærme ka' være ret iriterende... jeg har slået min pauseskærm fra... reelt set er der ikke brug for en pauseskærm længere som der var for nogle år siden... ellers er det en go' ide at vente med at sætte den til at starte noget senere afhængigt af hvad man ska'...

f.eks. ved diskfragmentering ka' det være en go' ide at slå pauseskærmen fra hvis man har en stor harddisk, da den også ka' risikere at næsten starte forfra... Men hvis man bare laver en standard scandisk, vil jeg mene at efter en 45-60 minutter tid er nok... hvis man gerne vil benytte pauseskærmen...

og så har jeg sat min skærm til først at gå i standby efter en 4-5 timer...

ctfmon, ser nu også ud til at være et noget træls program...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q282599
men det ser ud til at den ka' slåes fra hvis "Alternative User Input" bliver afinstalleret

men der ser ud til at være kommet en opdatering til "Alternative User Input" her...
http://office.microsoft.com/downloads/2002/oxpauiu.aspx

jeg håber da at det kun har været "fast find" der har været årsagen til drillerierne... så det kommer til at kører derud af igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 09-07-02 13:09

Ja, det var fejlen, altså ikke en virus, blot en facilitet ved et program, der er aktiveret som standard, altså indekseringstjeneste i Office XP under Windows 98, der skulle give en hurtigere søgning.

Hvis jeg havde slettet alt, formatteret harddisken og lagt mit Office XP ind igen, ville det altså højst sandsynlig ikke have hjulpet en pind !!!

Nu har jeg lavet den store Scandisk og en defrag (2,5 time og 2 timer) og jeg har en dejlig musestille computer, så alt er fryd og gammen.

Hvis du vil slette hurtigsøgning i din Office XP skal du gøre som følger:

Start Word
Klik på ikonen for søg (Lup over dokument og windowslogo), så dukker et vindue frem der hedder almindelig søgning.
Tryk på "søgekriterier"
Flyt afmærkning til "Nej, aktiver ikke indekseringstjenesten".

Mange tak til Strarup

Godkendelse af svar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 09-07-02 13:13

Ja, jeg skrev en kommentar, jeg ved ikke om den forsvandt, nu jeg har godkendt svaret, men det var Office XP, der lavede balladen, med sin indekseringstjeneste, nu er der lavet scandisk og defrag og computeren sover sødt !!!

Godt jeg ikke formatterede og startede forfra - spild af tid.

Mange tak til Strarup.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-07-02 13:19

Hej Blomsterfreak,

det var da så lidt... det vigtigste er da at du har fået det til at funke igen...

kom scandisk så med nogen fejl, der kunne tyde på hvorfor den havde larmet?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 09-07-02 13:31

Nej, larmen var jo den uendelige læsning/skrivning på harddisken. Nu har jeg fundet et indlæg om det, det er ikke bare mig der har haft problemt!!

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q282106

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-07-02 13:46

Hej Blomsterfreak,

oki doki...

forresten hvad med at lave et Tip om det du har fundet ud af, samt det overstående link du har fundet...
så hvis der er andre der løber ind i samme problem, så ka' de så læse dit Tip, om hvad de ka' gøre m.m.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 09-07-02 15:17

Nu har jeg skrevet tip i hele tre kategorier (MS Office, harddisk og her MS Windows), for når man har det problem, ved man jo ikke nødvendigvis, hvor man skal lede !!!

Blomsterfreaken ..... \¤/

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 14:53

Hej Blomsterfreak,

yup... jeg har læst dem...

men der vist nogen der har undret sig over hvorfor du har postet dem 3 steder...
http://www.kandu.dk/dk/spg/4856
det er vist ikke faldet i go' jord... Men jeg synes personligt det er en go ide... idet at når dit tip ikke længere ligger i listen med de sidste 25 tips, at det så ka' være svært at finde dit tip, eller vide at det eksistere...

jeg beklager at jeg ikke fik det sagt, da jeg anbefalede dig at skrive tippet... men en af de trælse ting ved at kandu er opbygget på den måde det er... er at der er nogen der måske opfatter det at skrive det samme tip 3 gange, for at være for at få flere point...

men personligt synes jeg også det var en go' ide at ligge indlægget i 3 grupper... Idet det faktisk berører alle 3 grupper...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 10-07-02 15:13

Ja, det var nu ikke for at få point, jeg har ikke så mange points, at jeg kan konkurrere med de "seje" alligevel, det eneste jeg kan svare på spørgsmål om er bogføring, og dem er der jo ikke så mange af.

Jeg blev bare så glad, fordi et halvt års problem var løst, at jeg tænkte jo flere, jeg kunne hjælpe, jo bedre.

\¤/ Blomsterfreaken \¤/

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 15:50

Hej blomsterfreak,

det forstår jeg udmærket... det er også derfor jeg synes det var en go' ide...
og jeg støtter dig idet 200%

jeg synes faktisk det er ret fedt at du skrev 3 tips... for på den måde hjælper du flere folk med dit tip... og så vidt jeg har forstået går kandu jo ud på at hjælpe... selvom der nogen der tror det går ud på at få point...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 14:22

Slå fastfind fra. Du finder den i kontrolpanelet.
Luk dit antivirus program når du skal defragge, eller start op i safe
mode.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Wed, 07 Aug 2002 07:29:24 GMT, "blomsterfreaken"
<blomsterfreaken.news@kandu.dk> wrote:

>Et eller andet program læser og skriver til min harddisk hele tiden
>(uden at fortælle mig det), hvordan jeg så ved det ? - det er
>møgirriterende at høre på!!
>Og jeg kan ikke køre Scandisk, da der kommer meddelelse om at der er
>blevet læst/skrevet på harddisken og nu er scandisk genstartet 10 gange.
>Hvis jeg trykker ctr/alt/del viser den at følgende programmer kører: