/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Skulderblad/arm
Fra : snusi
Vist : 7884 gange
100 point
Dato : 31-08-04 21:08

Hej

Mit spørgsmål er lidt svært at formulere synes jeg, men prøver alligevel.
Jeg har igennem det sidste år fået pludselige smerter i venstre skulderblad og smerterne stråler ud i venstre arm.
Smerterne er der om morgenen når jeg står op, uden at jeg har mærket noget dagen i forvejen.
Jeg har meget ondt, kan ikke dreje hovedet til venstre, kan ikke få venstre arm op over hovedet (rede hår, stille noget op i et skab osv.) Det gør meget ondt når jeg ligger i sengen, og jeg får derfor ikke megen søvn.
Jeg tager ned til lægen, som masserer skulderbladet og især der hvor det gør mest ondt, desuden trykker hun hårdt og der kommer nogle "knaselyde" som om et eller andet kommer på plads. Lægen har meget nemt ved at finde der hvor det gør ondt, hun siger at det ligesom er hårdt og hævet.
Hvad kan jeg gøre for at undgå disse forfærdelige smerter?
Jeg har ofte spændinger i nakken, som stråler op i baghovedet, har det noget med det at gøre?
Snusi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-04 21:25

Når du nu har været hos din læge, kunne hun så ikke give dig en forklaring?

Brugerne på kandu kan ikke komme med en konkret forklaring. Jeg ved at flere sikkert vil prøve at hjælpe dig.
Din læge må da have fortalt dig hvad grunden kan være. Hvis hun ikke har det, må du kontakte lægen igen og bede om en henvisning til en specialist.

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 31-08-04 21:36

Som Ans skriver, er det ikke muligt ud fra din forklaring, at give et brugbart svar.
Det er en opgave for fagpersoner, med stor viden indenfor bevægeapparatet, du i stedet skal henvende dig til med dit problem.

Afsted til lægen igen, og få evt. en henvisning til fys eller kiropraktor, hvis ikke han kan hjælpe dig mere end han allerede har gjort.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 31-08-04 21:39

Hej igen

Jeg har været hos både fys og kiropraktor. De kan også hjælpe med at få smerter væk når de er opstået, men det jeg søger er om der er andre der har prøvet noget lignende og evt. kunne give et tip til hvad jeg kan gøre for at undgå disse smerter.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 21:40

Lyder ikke som om din læge ikke er meget bevendt, hvis hun ikke har sagt noget om, hvad der er galt med din skulder.
Nu skriver du godt nok skulderblad, men umiddelbart kunne symptomerne lyde lidt hen i retning af det man kalder frossen skulder.
Men det er mere oppe i selve leddet end i skulderbladet.
Men der bliver smerterne også værre i sengen p.g.a. varmen.
Men det kan også, som du selv er inde på, skyldes muskelspændinger, infiltrationer, hvor der bliver hårde, hævede områder.
Men der er ikke rigtig nogen her, tror jeg, der nøjagtig kan sige hvad problemet er, men nu er det vel ikke sådan, at du f.eks ligger og sover på den side, så skulderen bliver trykket, eller du måske ligger på den skulder og læser når du er gået i seng. Det kan være nok til at give de gener du nævner.
Men jeg vil helt klart sige, at du må ned til lægen og få ordentlig besked om hvad det skyldes, og jo før jo bedre, for hvis ikke der bliver gjort noget ved det, risikerer du, at det bliver en kronisk lidelse, du ikke lige slipper af med igen.
mvh dova

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 31-08-04 21:41

Kan kun give ans ret.
Men derudover, hvad laver du til hverdag ? Sidder du dårligt ved din PC? Eller har du et fysisk hårdt arb ? trænger du til briller?
Øjen spændinger kan af og til give spændinger, der måske sætter sig i ryggen.
Strækker du dig forkert ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-04 22:02

snusi

Vi kan hver især have de samme skavanker, men nødvendigvis ikke udledt af samme årsag.
Har din læge ikke sagt til dig, hvad det kan skyldes, for dit vedkommende?

dova
Citat
Lyder ikke som om din læge ikke er meget bevendt, hvis hun ikke har sagt noget om, hvad der er galt med din skulder.

Hvad mener du?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 22:10

Det skulle da være meget klart hvad jeg mener, ans.
snusi skriver jo, at hun har været ved lægen flere gange, og så synes jeg da det er mærkeligt, om lægen ikke har sagt hvad hun mener at problemerne skyldes, men i stedet blot trykker lidt på det sted der gør ondt.

mvh dova
Ja for f..., der er jo kommet et "ikke" for meget med Altså: Det lyder ikke som om din læge er særlig meget o.s.v

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-04 22:30

dova

Det må da være: "Det lyder som om din læge ikke er..........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 22:50

Ja, sådan kan man også godt vende det.
Men betydningen er nu den samme.
dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-08-04 23:34

Du har højst sandsyndligt overanstrengt bevægeapparatet i din skulder og arm.
Her er det desværre utroligt svært at stille en nøjagtig diagnose fordi der ikke kan ses noget på røntgenbilleder.
Sener ,slimposer og nerver samt befæstigelser på knogler lader sig ikke vise på røntgen,(afrivninger ved befæstigelsespunkter,overanstrengte sener der glider igennem og bliver beskyttet af slimposer,samt eventuelle
nerver der er gået i klemme)
Det du skal gøre for at undgå smerter er utroligt svært,du skal nemlig holde det i ro,(dit bevægeapparat i venstre side)
brug såvidtmuligt højre hånd,når du kan slippe afsted med det. (er du venstrehåndet?)
Kiropraktorer,fysioterap.,alskins alternative behandlere,hjælper lidt,og meget kort,men utroligt meget på at få tømt
din pengepung.
Dette var sikkert ikke et ret optimistisk indlæg,men jeg kender din situation og vil ønske dig held og lykke fremover.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-04 23:51

Keldd
Nu bliver jeg nødt til at rette lidt på din kommentar.
Det er vigtigt, at snusi først får konstateret hvad der er galt med skulderen inden hun holder den i ro.
For hvis det skyldes en betændelsestilstand (frossen skulder) f.eks. , er noget af det sidste der må gøres, at holde den i ro. Der er det tværtimod vigtigt, at skulderen armen bruges så normalt som muligt, for at leddet ikke skal låse sig fast.
Og typisk får man smertestillende i form af blokader, gigtpiller og binyrebarkhormon, for at dulme så meget at man kan bruge arm/skulder.
Jeg har selv prøvet det et par gange, og det er bestemt ikke særlig sjovt.
hilsen dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-04 00:01

snusi

Der kan være mange årsager til dine smerter.

Du må tale med din læge endnu en gang. Der er jo en forklaring på smerterne, men vi kan ikke give dig den forklaring.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 01-09-04 03:06

Hejsa....

Ja meget er jo sagt..... og jeg er enig..... Vil dog lige nævne at det måske er godt at få flere meninger.... nu mener jeg at du måske skulle prøve en anden læge..... Har selv haft et "uheld" med en læge..... ikke dem alle der er lige kompentente inden for alle områder... og det skader jo ikke med en "second oppinion"......

god bedring
mrhan

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 01-09-04 08:26

Tak for svaret dova.

Jeg holder heller ikke armen i ro, men bruger den så meget jeg kan. Jeg har som skrevet været hos både fys og kiropraktor og det eneste det hjælper på er pengepungen, den får hurtig navnet Tom
Det er svært at stoppe hos en kiropraktor da de altid siger at der lige skal en gang til endnu, jeg har dog valgt at stoppe når smerterne var væk.
Hverken kiropraktoren eller fys har kunne fortælle hvorfor jeg får disse smerter, de kommer bare hos nogle mennesker siger de.
Jeg arbejder i et køkken på et plejehjem, så jeg sidder faktisk ikke meget foran en pc.
Jeg har briller (siden 7 klasse) så det er heller ikke der problemet ligger.
Det gør ondt om dagen, men efter jeg har ligget en tre timer i sengen bliver smerterne uudholdelige og jeg må op.
Jeg tror jeg vil prøve en anden læge.
Mange tak for alle svar.
Snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 10:10

Synes det er en god ide med en anden læge.
Prøv og snak med vedkommende om at få scannet din skulder.
Røntgen dur nemlig ikke ,som ogå en anden nævnte.
Med de bedste ønsker om en løsning på dit problem
hilsen dova