/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Diagramområde i Excel
Fra : chc81
Vist : 934 gange
300 point
Dato : 31-08-04 14:31

Jeg vil afbilde et område, men kun hvis der står noget specielt ud for. Det drejer sig om en motionsdagbog, hvor diagrammet skal vise dataer for løbeture. Dvs. at der i første celle f.eks står "løb" eller "cykling", og diagrammet skal vise distance, hastighed osv., men kun hvis der står løb.

Jeg kan godt finde ud af at lave selve diagrammet

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 31-08-04 20:02

Hej chc81

Jeg har lidt svært ved at forstå helt konkret hvad dit sp. går ud på.

Kan du ikke uddybe det lidt.

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-08-04 22:36

Hej chc81,

hvis jeg har forstået dig rigtigt, ønsker du at kunne vælge mellem data for "løb" eller "cykling" eller alt.

Hvis du markerer dit dataområde og derefter vælger "Data" - Filter og Autofilter - får du øverst i hver kolonne en lille markering, hvor du kan udvælge hvilke værdier der skal indgå i dit diagram.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 01-09-04 14:16

Hej igen

Ivan - det er ikke helt det jeg mener. Jeg skal prøve at forklare lidt bedre.

Jeg har nogle data fra løbe og cukleture. I én kolonne står der hvilken type motion der er udført, f.eks "løb". I rækken udfor står der f.eks "2000 m" - "10 min" osv. Således at det nogenlunde ser sådan ud:

"Dato" | Løb | 2000 m | 10 min |
"Dato" | Cykeltur | 20000 m | 30 min |
..................... data ........................
"Dato" | Løb | 3000 m | 15 min |
.......... nye ture indtastes her ............

I et diagram på et andet ark, ønsker jeg en graf det KUN viser en kurve over distance fra løbeture. Når jeg tilføjer en ny tur, skal kurvenopdatere automatisk.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-09-04 14:28

Hej chc81

har du forsøgt dig med filterfunktionen - jeg kan kun se, at den virker.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 01-09-04 14:44

Det er ikke tabellen det kun skal indholde en af tingene. Det er grafer ved siden af..

Jeg ønsker f.eks en graf over løbeture, og en anden graf over og cykelture.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-09-04 14:58

Hvis du eks. benytter 3 ark/sheet i samme Excel-ark.
Det første indeholder alle dine grunddata og ark/sheet 2 og 3 er der i alle celler indsat "=Sheet1!A1" / =Sheet1!B1 o.s.v. det vil sige, alt hvad du indtaster på ark/sheet 1 bliver automatisk kopieret til ark 2 og 3.

På ark 2 og 3 benytter du så filterfunktionen, så ark 2 = Løb og ark 3 = cykel og på grundlag af disse danner du så dine grafer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 01-09-04 15:15

Hej igen

Det er en alternativ løsning, men det fungerer nogenlunde. Men hvis jeg nu på "løbe-arket" har tre rækker data som er indtegnet på grafen. Jeg indtaster en ny række, så er den jo ikke indenfor diagrammets dataområde. Kan man evt. så diagrammet til at frasortere værdier = 0?

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 01-09-04 15:18

Kan man skjule de ekstra ark?

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 01-09-04 15:20

Jeg har fundet ud af at skjule..

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 01-09-04 16:38

www.cadmageren.dk/motion.xls

Mvh
Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 02-09-04 00:13

Ivan - har du fundet ud af, om dataområdet kan ignorere værdier = 0 som beskrevet tidligere? Det ville sætte prikken over i'et

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 02-09-04 08:12

Hej chc.

Hvis du ser på motion.xls regnearket, vil du se at det netop frasorterer nul værdier, samt automatisk udvider diagrammets værdisæt hver gang du indtaster en ny række. Behandling af nulværdier finder du i Funktioner - Indstillinger - Diagram - "Afbild tomme celler som:"

Med venlig hilsen
Michael Christoffersen