/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Photo-Paint: Hvorfor uskarpe billeder på~
Fra : ks9000
Vist : 785 gange
200 point
Dato : 08-07-02 14:27

Som i kan se på min hjemmeside (www.energinord.dk), er de små billeder på forsiden meget uskarpe. Hvorfor det? Jeg har ellers prøvet alle de gode råd, jeg hidtil har fået, men intet hjælper tilsyneladende.

"Original"-billedet er udmærket og i Photo-Paint ser det færdige resultat også godt nok ud, ligesom det gør i redigeringsprogramet, som er Word 2002. Men når det sskal vises på hjemmesiden, går det helt galt?

Hvad gør jeg forkert?

Er der nogen der kan anvise vejen til gode og skarpe billeder?

Det er Corel Photo-Paint 10, jeg anvender.

Med venlig hilsen
Knud Søndergaard

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-07-02 14:32

Bruger du word til at lave hjemmesider med?
MVH viskinge

Accepteret svar
Fra : franke

Modtaget 210 point
Dato : 08-07-02 14:51

Der er forskellige ting, som kan gøre at billeder bliver uskarpe, når du laver dem mindre i Photo Paint.

Din grad af komprimering i jpeg giver en del støj, som kan gøre billeder uskarpe.
Den måde du skallere dem mindre på kan betyde at billedet bliver uskarp. Dit billedeprogram skal jo lave det store billede midre, og derved benytter den sig af en eller anden form for interpolering. I Photoshop kan man vælge mellem bicubic, biliniar og "nearest neighbor",- de har alle forskellige algoritmer at lave billeder større eller mindre på. Prøv dig frem.

At billedet først bliver sløret når du ser dem på internettet bestyrker lidt min mistanke om jpg-snavs. Prøv at undgå for hård en komprimering. Billederne er heller ikke særlig store, så det er begrænset hvormeget du vil kunne se på dem.

Pæn side iøvrigt.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-07-02 14:56

Hej Knud,

de ser da meget OK ud, når man tænker på den størrelse de har...
hvorfor være utilfreds med dem?

Hvad er original billedets format? jeg ka' se det på siden er i JPG, for hver gang der ændres og gemmes i et JPG billede bliver kvaliteten lidt ringer... Så et godt råd er først at gemme det som JPG, til aller sidst...

Har du evt. prøvet at lave hjemmesiden i Frontpage, for at se om resultatet er det samme?

Jeg vil i hvert fald ikke anbefale dig at bruge Word til at lave hjemmesider i, og især ikke hvis der ska' bruges grafik...

prøv at lave en alm. html side i f.eks. notepad, der bare ska' vise de billeder du har lavet direkte...

eh... er det forresten meningen at der ska' være så meget "META content" i hjemmesidens kildekode? ser noget vildt ud...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dobe

Dato : 08-07-02 15:03

Er det ikke et færdigt content management system, du bruger. I så fald kan det være at din leverandør af systemet kan give dig de nødvendige fif. Jeg mener i forhold til systemets opbygning og den beregnede vedligeholdelsesmåde.

Hvis jeg tager fejl, så bare glem det.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-07-02 14:24

Hej Knud,

driller det stadigvæk... eller har du fået løst det med skarpheden?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 23-07-02 10:28

Hej Strarup

Om mit spørgsmål er besvaret eller ej, er lidt vanskelig at sige. Jeg har fået nogle relevante input, og har læst om problemet forskellige steder, foruden at jeg har kontakt med web-leverandøren. Men tilfredsstillende er mine billeder ikke.

Dit råd om først at konvetrere billedet til JPG i sidste fase har jeg prøvet uden et bedre resultat.

Frontpage har jeg også prøvet, men med samme dårlige resultat.

Om man kan bruge Word? Ja det kan man iflg. programleverandøren.

Mht til "META content" i hjemmesidens kildekode, har jeg forelagt det for leverandøren, men har endnu ikke fået svar (ferie-ramt)

Og så vil jeg da takke dig, fordu DU ikke synes det ser så slemt ud. Det kan måske være, at jeg er lidt for "kvalitetsbevist" - men det kommer nok af, at jeg har ser bedre billeder, end dem jeg kan lave.

Mvh
Knud S.