/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Defragmenteringsprogrammer
Fra : BerndJ
Vist : 1915 gange
100 point
Dato : 30-08-04 21:40

Erfaringer med "Defragmentering" efterlyses.
Har selv Win xp prof, bruger jævnlig (2-3 gange ugentlig) Win's defrag, primært fordi jeg håber at det kan være med til at hastigheden er ok og at det "skåner" harddisken (men det er måske en "sørøverhistorie ???).
Findes der et program som er mere effektiv, bedre?? for harddisken? for hastigheden? HVIS det findes: hvor kan jeg finde det, og er det gratis?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 21:46

Tvivler på du kan få et gratis defragmenteringsprogram, der er bedre end windows indbyggede!
Selv bruger jeg Diskkeeper fra Executive Software, og det er det bedste jeg er stødt på. Bedre end Norton defrag! Men det koster altså penge!
http://www.diskeeper.com

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-08-04 21:53

At lave defrag 2-3 gange om ugen er imho vildt overkill. Var det 2-3 gange om måneden var det måske forståeligt. Jeg plejer at gøre det 2-3 gange om året.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 21:53

Med en hurtig harddisk på en rimeligt hurtig PC (frekvenser og RAM) vil du ikke kunne mærke den store forskel med mindre disken er ved at være fuld. Jeg kender ikke Diskeeper, men har haft lejlighed til at afprøve Nortons på flere maskiner og eneste fordel er at Nortons virker i de situationer hvor defragmentering bliver ved med at genstarte, men det er et problem jeg ikke har mødt på Win XP og Win 2000.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 23:53

Diskkeeper kan defragmentere MFT og swapfil på ntsf drev! Synes nu godt nok osse at defrag 2-3 gange om ugen er overkill!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 23:56

BerndJ, du må have en meget lille harddisk eller en meget stor tålmodighed

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-04 00:02

Jo der findes da gratis Defragmenteringsprogrammer, men vil foretrække Windows egen, husk på hvis et 3. rangsprogram laver fejl, så kan det gå gruelig galt.
Men fjern først alle filer og cookies i Internet Explorer, i funktioner/internetindstillinger, for så går det noget hurtigere.
Og et par gange om mdr. er passende, ellers slides harddisken faktisk mere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-08-04 01:02

Hvis det er hastighed du er ude efter er dette lille program udemærket det hedder xp smoker og ellers er der også et defragmenteringsprogram et eller andet sted i Free files
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-08-04 01:04
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-08-04 01:10

Defragmenteringsprogrammet hedder Buzzsaw On-The-Fly Defragmentation og er gratis og kan arbejde samtidig med andet arbejde på puteren
http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=83

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 31-08-04 07:48

BjarneD: min harddisk er på 114 GB -.-.- ... og det med tålmodigheden er 'så som så' - når jeg, indtil igår, har defragmenteret 2 x ugentlig, tager det ikke så langt tid.
Det er svært at uddele point til alle disse gode svar. Min konklusion af ovenstående er, at Win's egen defrag er okay for mig, og at jeg kun skal defrag 1-2 gange om måneden. TAK for hjælpen, alle sammen!

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 31-08-04 07:51

Tak for svaret pallebhansen (se lige mit indlæg fra 07:48).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-04 16:17

Selv tak.
Det er rigtigt at man ved hvordan den indbyggede defrag virker, og kan stole på den.
Og hvis man vil havde det til at gå hurtigt, skal man have godt med ram i sin maskine, og lukke unødvendige programmer ned. Eller starte i fejlsikker tilstand, ved at trykke F8 ved start, så går det betydeligt hurtigere, da ikke en masse programmer stjæler hukommelsen.
VH Palle Hansen