/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Martin Luther King.
Fra : chahin
Vist : 337 gange
50 point
Dato : 30-08-04 21:21

hey..

hvad mener Martin Luther King med "We have come to casha check"??

Mvh ChahIn

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 30-08-04 21:37

Han mener vel at samfundet skylder negrene undskyld afro-amerikanerne noget! Så udtrykket betyder direkte indløse en check!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-04 21:52

kort og godt tedd!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-08-04 22:02

helt enig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 22:07

Hvis det staves som du skriver det, har det i hvert fald ikke noget med en check(altså betalingsmidlet) at gøre.
For det betyder:Hindre,standse,kontrollere, bremse,

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-04 22:34

kendte ikke, kunne ikke finde: "casha", og gik derfor ud fra, at der skulle stå "cash a".
Alternativet må dog få samme betydning, idet han så må mene noget i stil med: "Vi må vise, at vi ikke længere kan være nettobidrag ydere"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 22:40

Kan både staves cheque og check Dova!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 22:47

We have come to , betyder direkte oversat: Vi er kommet for, eller, Tiden er nu inde
Og så kommer det an på hvordan check skal staves.
Hvis det er som Chahin skriver det, kan sætningen betyde: Tiden er nu inde til at sætte en grænse/stop
Men hvis det er: cash a Cheque , er det : Vi er komet for at indløse en check

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 22:50

Nope tedd. Beklager, Jeg tjekkede for en sikkerheds skyld med ordbogen, og der er tydeligt angivet hvad ordet betyder i Amerika.
Absolut ikke i "Guds eget land" USA
Der er større forskel på engelsk og amerikansk end mange tror.
Mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 23:03

Her er en amerikansk side Dova. Synes der står check?
http://www.paybycheck.com/why_checks.html

Udtrykket cash a check betyder indløse in check (for kontanter)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 23:06

Og grunden til at Martin Luther King bruger indtrykket, er at de er kommet for at få den amerikanske regering til at indfri deres løfter til negrene!

Godkendelse af svar
Fra : chahin

Dato : 30-08-04 23:09

Mange Tak for svaret tedd. :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 23:21

Jamen det kan jeg da godt se tedd, men sådan står der absolut ikke i min ordbog.Og det er heller ikke det jeg har lært.
Cheque: check,anvisning,
cash a cheque, indløse en check.

check: hindring, standsning,kontrol,garderobenummer,pladsbillet,ternet stof.
check(amr verbum): hindre,standse,bremse, to keep in check: holde i skak.

Sådan står der altså.
Men det gider jeg ikke skændes mere om tedd, for det ser jo på dit link ud til, at man også bruger den stavemåde.
(gad vide om de også gjorde det i 60´erne)

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-04 23:55

Jeg er nu også enig med tedd.

I overført betydning menes der vel at de "sorte" nu gør oprør for at få regeringen til at indfri deres løfter.
Sandhedens time er nu kommet. Nu skal regningen betales. Der er ikke kun tale om kr/øre, men også om menneskerettigheder.

chahin>
I hvilken forbindelse har du læst det?