/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pynt i november
Fra : Busken
Vist : 5675 gange
200 point
Dato : 30-08-04 20:18

Vi skal holde guldbryllup for min svigermor og -far den 20.november. Festen er fra 9-15 om lørdagen (på dagen). Den skal holdes i forsamlingshus. Der kommer ca. 75.

Er der nogen der ved hvilke afskårne blomster eller andet egnet pyntemateriale, der sælges i november af f.eks. store supermarkeder. Er det f.eks. for tidligt med tulipaner?

Det må gerne være noget med glade farver, helst ANTIefterårs- og julestemning.

Vi regner med hvide stofduge, men måske en bane velour i en farve på midten.

Nogen idéer?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-08-04 01:22

Efterårsfarver kan sandelig også være glade!

Forestil dig træernes blade. Smukt!

Hvad med at bruge de farver og bladene til at strø ud over bordene?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 31-08-04 08:07

Ok, det havde jeg også tænkt på, tror du stadig man kan finde pæne blade i november?

Men der skal jo stadig være noget "højere" på bordene. F.eks. buketter eller dekorationer. Det skal helst være noget, der kan laves på stedet, hurtigt, da vi skal køre langt og ikke har mulighed for at transportere f.eks. 10 færdige borddekorationer..og når vi ankommer har vi en masse vi skal lave.

Derfor tænkte jeg på en masse tulipaner, men ved som sagt ikke om de findes i november, og kan de matche bladenes efterårsfarver?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-08-04 12:59

Hvad med lyng?

Lyng findes i mange nuancer og typer.

Flere borde:
Hvert bord sin farve i lyng, masser af små levende lys i glasstager (Ikea har flere forskellige - både kulørte og klar glas), servietter i samme farve.

Ét stort bord:
En "afdeling" med hver sin farve i lyng, lys og servietter.

Det tror jeg, vil være flot på hvid dug.

Hvis du bruger almindelige fyrfadslys i glasstager, kan du lave en løber i samme farve som lyng mv. i silkepapir til hver "afdeling".

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-08-04 13:04

Hvis der skulle være tulipaner allerede i november, kan du blande lyng og tulipaner i en vase.

Det er skisme flot!

Hanne

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 200 point
Dato : 01-09-04 08:13

Krysantemum er en efterårsblomst som findes i alle mulige farver - og fås hele året.

Du kan også bruge potteplanter som dekoration. Man kan altid få mange forskellige blomtrende potteplanter til en rimelig pris. Som skjuler kan du f.eks. binde et stykke af det samme stof som du bruger på bordet omkring, med en sløjfe der passer til blomsterne. Du kan lade sløjfen og afklippede blomster fra nogle ekstra potteplanter, gå igen andre steder, f.eks. om servietterne, eller bare som små grupper på bordet. Du kan også købe en billig skjuler og malen den i en passende farve - måske guld!!!
Du kan sagtens bruge lidt guld i din borddækning uden det kommer til at virke julet, bare det ikke bliver er for meget og ikke sammen med julerødt.

Hvis du bruge lys i høje stager som rager lidt op synes jeg ikke dekorationerne behøver at være så høje. Du skal også passe på ikke at bruge for mange forskellige ting.

Mvh. ElseR

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 06-10-04 22:24

den anden dag så jeg et lokalprogram, hvor de pyntede borde her til afteråret. De brugt pyntegræskar!! Det var virkeligt flot, derudover havde de købt nogle solsikker i flotte gule/orange/brune nuancer, hvor de bare klippede selve blomsten af, og lagde sammen med de flotte pyntegræskar!

Held og lykke, og lad os lige høre, hvad løsningen bliver!!

KH. Livlykke

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 06-10-04 22:48

Ja, selvfølgelig skal jeg nok vende tilbage, men der er jo heldigvis 6 uger endnu - faktisk har guldbrudeparret en masse græskar, men det er de kæmpestore grønne græskar, og bordene er kun 80 cm brede, så det har jeg ligesom droppet.

Vi har lige været på kig i forsamlingshuset, og det står meget sløjt til med vaser og glasskåle (til flydelys), så jeg overvejer, hvordan jeg får samlet nogel "matilde cafe"-flasker (de små) til vaser og nogle plasticsmåkagedåser (de runde klare) til flydelys og blomster. Kan man sætte en seddel op i det lokale supermarked med "købes" til en krone stykket?

Jeg regner med at blomster er dyre i november under alle omstændigheder, så måske en blomst i hver sin lille vase f.eks. 3 samlet vil se ud af mere, end hvis man køber buketter, ligesom afklippede blomsterhoveder i skåle med flydelys også ser ud af mere end buket.

Jeg har købt udstandsere til blad (ahorn og bøg), som jeg vil lave nogle blade i karton med, da det er renlig og billig pynt og kan laves i god tid. Jeg har også købt noget billig gulddrys i Bilka (kæmpeportion for 20kr), tror det var jylepynt - ligner nærmest små guldsten. Har købt 2 portioner, så der skulle være rigeligt til at drysse på alle bordene på midten.

Duge er der desværre ingen af, så det skal jeg også købe/leje.

Foreløbig plan: Hvide duge (godt papir eller stof), guldstøv og udstansede blade på hele midterpartiet. Skåle med flydelys og blomster og 3 små vaser med en flot blomst i hver på midten af hvert bord. Rigeligt af det hele, så det også kan gå igen i vindueskarme og på buffetbord mv.

Farverne (på blade og blomster) skulle være sådan lidt tresseragtigt - passende til krysantemumfarver (rød, gul, orange, brun og guld). Er lidt i vildrede om hvid dug er rigtigt hertil.

Forsamlingshuset er desværre lidt trist (ret stort i forhold til bordenes areal), så det skal helst se ud af noget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-10-04 23:47

Jeg har lige set tulipaner i dag!

Man kan få små græskar, og de er søde med lys i.

Hvid dug er flot til alle de efterårsfarver, for ellers bliver det let for farverigt.

Pøj pøj!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-10-04 23:49

Jeg kom lige i tanker om, at til mine forældres guldbryllup næste år, vil min mor lave bordkort af efeu-blade, sprayet med guld.

De kan jo også drysses ud over bordet samtidig med stængler af samme plante i dekorationer.

Hanne

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 07-10-04 16:04

det lyder som om, du er kommet frem til en løsning. God idé med matilde flasker. Selv har jeg ofte brugt tomme syltøjsglas i forskellige størrelser. jeg putter "pyntebark" i bunden, sætter et fyrfadslys i og en guldsløjfe øverst omkring kanten. Det pynter. Måske kan du gå til din lokale slagter/smørrebrødsforretning eller ligende, og bede dem gemme de tomme glas.

Fortsat held og lykke!

Liv

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 31-01-05 09:07

Ja, så er det "overstået".

Vi endte med matildeflasker med en gerbera i hver. Skåle fra IKEA (i virkeligheden dybe tallerkener af glas) til 5,75 stk. med flydelys - også fra IKEA - flydelysene var ellers udgået og alle andre steder var de hundedyre, men de kom frem til julesalget. I skålene kom jeg så guldklumper i bunden og flydelys og blomsterhoveder i vandet. Vi skiftede flydelysene halvvejs - holder kun i ca. 3 timer.

Hvide velourduge (købte en hel rulle i Peters resthal af den "ikkefnuggende" kvalitet - lidt dyrere. Gulddrys og guldklumper (julepynt fra hhv. IKEA og BIlka). Jeg købte to stanseapparater - et med alm blade og et med store ahornblade og stansede ud i forskellige farver i karton.

Servietter fra IKEA (også superbilligt) i farverne.

Farverne var gul, orange og rød - tresserfarver. Og stolene i forsamlingshuset var brune plaststole, så det gik op i en slags tresserstemning det hele.

Blomsterne købte vi på grønttorvet, som sælger til private hver morgen. Vi købte chrysantemum og gerbera, men det var nøjagtigt så vanskeligt som forudset, der er næsten INGEN afskårne blomster på den årstid. Gerbera er meget dyre, og chrysantemumerne var noget sløje. Vi fik dem meget billigere på grønttorvet (pr. stk.), men da mængderne blev større, fik vi en masse i overskud. Så prisen blev faktisk den samme, som hvis vi havde købt dem hos den lokale blomsterhandler i en mindre mængde.

Men vi havde da glæde af dem, der var i overskud og gav personalet buketter med hjem af dem osv.

Pris alt i alt ca. 1500 (ikke indregnet alle de matilde cafe min søn fik lov at drikke :)).

Dugene, de dybe tallerkener og matilde cafe flaskerne kan genbruges til vores sølvbryllup om et år (derfor valgte jeg hvid dug) og der blev hamstret sølvdrys i IKEA, men det bedste er nok erfaringen, som vi kan bruge også med hensyn til blomsterudvalget i november - vi har nemlig bryllupsdag d. 22.november.

Jeg har ikke så gode billeder, men her er et der skulle give en ide <A href="www.revisorbendixen.dk/guldbryllup.html>HER . Der var mange, der bemærkede pynten. De syntes vist mest det var kreativt og anderledes.

Tak for hjælpen til jer alle, jeg læser lige svarene igennem og prøver at finde en "vinder", selv om flere har bidraget.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 31-01-05 09:08

Nåh, det link blev ikke så godt, prøver lige igen.

www.revisorbendixen.dk/guldbryllup.html

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 31-01-05 09:26

Tak for svaret ElseR.

Gode råd, især det med ikke at have for meget forskelligt - det var virkelig noget, jeg tog mig selv i mange gange undervejs og huskede dine ord ...

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 31-01-05 09:27

og her er så det helt rigtige link til billederne - www.revisorbendixen.dk/guldbryllup