/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
ordsprog ???
Fra : maya123
Vist : 7029 gange
269 point
Dato : 08-07-02 10:50

Måske kan nogen hjælpe med dette ordsprog :
" med søsters hånd", man brugte det i gamle dag, i
forbindelse med rengøring, hvis der blev gjort en
let rengøring...
Men hvor stammer det fra og i hvilken forbindelse er det brugt ???
Hav en herlig dag og venlig hilsen maya123

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 269 point
Dato : 08-07-02 15:25

Det står ikke i Lademanns, retsskrivnings,betydningsordbogen, eller Bertmarks Respons leksikon....??
I Islam har man et begreb der går derhen ad. Deres store profet Muhammed som angiveligt skrev koranen var faktisk analfabet og kunne hverken læse eller skrive. Istedet dikterede han og hans søster Fatima skrev alt for ham.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-07-02 18:12

Jeg tror mere, det er en talemåde - et idiom - end et ordsprog, du leder efter. Så prøv at kikke i en idiomordbog. Sådan en kan du låne på biblioteket.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-07-02 19:17

Kære e.p
Tak for svaret, men det forklarer jo ikke noget om Danmark og hvorfor vi
har brugt det her, og hvorfor og hvordan det har noget med rengøring at gøre ???
Venlig Hilsen maya123

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 08-07-02 19:59

Hhmmm.... i know ???
Ville bare fortælle dig (og andre) at jeg havde kigget disse steder, desuden havde jeg spurgt min far, som fortalte denne historie som jeg bare lige ville dele med jer andre

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-07-02 02:35

Hej maya123

Her er en lidt mere præcis angivelse af, hvor du kan søge svar på dit spørgsmål:

Toftegaard Andersen, Stig: Talemåder i dansk: ordbog over idiomer
1. ugave, 1. oplag, Munksgaards Forlag
Udgivet 1998
Placering i folkebiblioteker: 89.63

En revideret udgave af bogen udkom i 2001 på Gyldendals Forlag, men den kan du ikke låne på biblioteket.

Desværre har jeg ikke selv tid til at tage på biblioteket de næste par dage - ellers ville jeg have slået det op for dig.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-07-02 02:39

1. udgave, selvfølgelig - ikke "ugave".

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 09-07-02 09:45

Hejsa Rellom
Tak for at du skriver, hvor jeg kan finde det
Der er bare det ved det, at jeg bruger dette forum til at få nogle oplysninger,
direkte ind på skærmen...men kommer der ikke andre svar, bliver jeg
selvfølgelig nødt til at cykle på biblio...jeg håber stadig.. e.p. har et godt bud, men
jeg mangler lige at finde ud af, hvordan det er havnet her og i forbindelse
med rengøring ????

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-07-02 10:49

Hej maya123

Kan du ikke få din mor til at trille dig hen på biblioteket i en klapvogn?

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 09-07-02 13:17

Kære Rellom
Min mor er død, desværre, og det er jo stadig ikke det
der er spørgsmålet, tak for din omsorg og hav en god dag...
Venlige tanker fra maya123

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 09-07-02 13:54

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide, i hvilken forbindelse du har hørt/læst denne "talemåde" ?????????

Siden jeg læste dit spørgsmål, har jeg spurgt mine ældre slægtninge,-den ældste 89 År om de havde stødt på denne talemåde,--ingen havde hørt om det før. Så "invaderede" jeg det lokale Plehjem,---samme resultat !! Derfor,--er jeg meget nysgerrig efter din "kilde".

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 09-07-02 17:12

Hejsa Parkenss
Det er fra min søs og før det fra bedstemor, som er afdød nu, men som blev født
før år 1900, min søs, tror faktisk at det er og var et almindeligt ordsprog i Kbhs
område, hun kan feks sige " Jeg fik gjort rent over hele huset idag, men det var
med "søsters" hånd, altså med "let" hånd, skulle det betyde...
Venlig hilsen maya123
ps. min søs er 56

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 09-07-02 17:30

Hej igen

Ok,--tak for oplysningen. Tror du så ikke, at det kan være en talemåde der er "hjemmegjort" indenfor en mindre kreds af mennesker,- måske opstået i din Familie og taget til sig af deres omgangskreds osv. ??
Man kan så begynde at analysere hvorfor det nu er "søsters hånd ",--måske var der en søster i tidernes morgen, der så let på det at gøre rent

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 09-07-02 18:07

Hey,

Jeg er lidt tilbøjelig til, at give PARKENESS ret. I vores egen lille familie, har vi en hel del "ordsprog" som kun er interne, og alle andre kan kun rynke på panden af dem.
"Med søster hånd" er i mine ører det sammen som "med lind hånd" - men det forklarer jo stadig intet for dig
har du evt. en ældre generation i familien du kan spørge?

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-07-02 18:14

Hej maya123

Det med klapvognen var nok ikke så morsomt, som jeg først syntes. Men det var nu ikke ondt ment.
Håber, du finder, hvad du søger. Selv har jeg desværre ikke tid til at gøre mere ved sagen.
Står talemåden ikke i Toftegaard Andersens bog, har Parkenss jo nok ret i, at det blot er et lokalt udtryk.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 09-07-02 18:18

Kære Parkness og laurenzio
Detsværre er der ingen ældre tilbage i min familie, så jeg kommer det nok
ikke nærmere, jeg takker meget, for at I gad sætte jer ind i spørgsmålet, på
saglig vis, selvom det hele ikke var så ligetil..*GGGG*
Jeg slutter tråden her og ønsker god sommer...
Venlige hilsner fra maya123

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 09-07-02 18:18

Tak for svaret e.p..

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 09-07-02 18:46

Tak i lige måde