/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
biobriketter og energikoks
Fra : nfansu
Vist : 1774 gange
100 point
Dato : 30-08-04 16:15

vi har en brændeovn mærket lotus kender ikke alder og model men den er ikke meget gammel ..

vi har i år tænkt os at prøve at fyre med biobriketter har vi dog gjort før men suplere med energikoks i år for at holde ovnen igang også om nattene
er der nogen der har erfaring med at bruge begge dele og måske andre ider til hvordan man kan holde ovnen varm og natten og når man ikke er hjemme ???

og hvordan finder man udaf om ens ovne er godkendt til brug af koks ? skorstensfejeren ??????

Tonny

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 30-08-04 16:35

ps.. hvor køber man det og hvad koster det ?

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 30-08-04 16:35

energikoks alstå kan ikke finde nogen priser på det nogen steder

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 30-08-04 16:45

ring evtl. til fabrikanten og få oplysninger om brændeovnen

et bud på køb af energikoks
www.kay-uwes-discount.dk/energikoks_bestilling.html

ellers søg på nettet

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-08-04 16:54

Tja et sted og købe de forskellige ting henad, kommer jo an på hvor i danmark du bor er det sydsjælland har jeg et godt sted???

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-04 17:31

Der er generelt ingen problemmer i at kombinere/fyre mellem disse brændselstyper.
Vær opmærksom på at (energi)koks brænder ved høje temperaturer og kræver både under og overluft i ovnen.
Et godt råd til at få den til at brænde natten over, er at få noget "hårdttræ" i form af bøg, eg og ALLERHELST noget så eksotisk som AZOBÉ (det såkaldte jerntræ) og fyre på inden I går til køjs. At bruge f.eks. brunkulsbriketter er også et godt alternativ...og så selvfølgelig skrue helt ned for luften.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 30-08-04 17:52

takker for de forløbige svar

ja jeg bor på sydsjælland

der er en lotus ovn med luft foroven i lågen og bunden

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-08-04 18:05

Ok. her et nummer til en lokal vognmand fra møn der sælger briketter billigt i nogle gode tilbud og er til at forhandle med hvis du køber flere paller af gangen, og det er af den gode kvalitet! Kan jeg kun sige ud fra egne erfaringer. Briketter er rigtig godt at fyre med, men pas på med kun at fyre med disse, da de soder meget, så smid en brændeknude på i ny og næ, det renser ud deropaf igennem skorstenen(fik jeg at vide af skorstenfejeren sidste gang han var her)! Men håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 18:10

Energikoks kan kun bruges i ovne med underluft eller hvor man indsætter en skålformet rist så der kan trækkes luft fra bunden.
Jeg fyrer med energikoks (petrokoks) og anvender en rigtig koksovn der jo kan fyldes helt op fordi der er luftindtag i lågen til askeskuffen, den har ikke overluftfra andet end skorsten og sådan har de lavet dem siden mine oldeforældres tid.
Hvis ovnen ikke er beregnet til koks vil det nok være begrænset hvor lang tid der kan holdes ild i den da man som sagt kun kan fylde op hvis den trækker luft fra bunden af brændkammeret.
Jeg har lige købt en Morsø 3310 der tilsyneladende er den eneste ægte koksovn på det danske marked og på den er der ikke mindre end 3 luftspjæld.

En vigtig ting ved brug af energikoks er muligheden for at ryste/løsne koksene da de ellers vil klistre sammen og lukke for lufttilførslen.

Det er altid en god idé at snakke med sin skorstensfejer da det jo er ham der skal rense og godkende ildsteder.

Godkendelse af svar
Fra : nfansu

Dato : 01-09-04 14:25

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : nfansu

Dato : 01-09-04 21:14

peque hvad var numret på ham vognmanden fra møn ?

Kommentar
Fra : BiWi

Dato : 17-12-04 19:33

Jeg er også gået over til energikoks i den kolde tid, og har fået et godt læs hjem. Nu er det jeg gerne vil vide, hvorfor det ikke gør noget, at de ligger udenfor. Jeg har forstået, at de brænder let og kan opnå en meget høj temperatur, og måske derfor gerne må være lidt våde, men det kan da ikke passe, at det ikke har nogen betydning for varmeudnyttelsen, hvor våde de er. Kan nogen forklare mig dette?