/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Syg piratfisk
Fra : Sanner
Vist : 921 gange
18 point
Dato : 08-07-02 09:29

Min kæreste og jeg har 4 piratfisk, vi havde engang fem men den sidste blev spist af sine venner (mærkelige dyr). Vi har snart haft dem 1 år.

Nå men nu er den ene blevet syg....går for sig selv og bliver holdt udenfor, måske de snart spiser den også ?!

- den er mørkere end de andre
- det er den af dem der er blevet "tygget" mest i af de andre
- de andre jager rundt med den hele tiden

Hvad gør vi.....? Ud i toilettet eller hva' ?

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 18 point
Dato : 08-07-02 11:40

Den er nok blevet for svag til den anden flok, og så vil de blive holdt ude for, i kan ligeså godt smide den ud, for de andre kan godt finde på at spise den, og hvis den er syg bliver alle de andre det også...
Håber det kunne hjælpe

Kommentar
Fra : crazynic5

Dato : 18-09-04 15:17

STOP ! I må aldrig skylle den ud i toilettet, hvis den stadig er levende. Den bliver udsat for rigtig mange ting (direkte tortur) i toiletrørene.
Tag den op af akvariet, og kast den hårdt mod nogen fliser eller cement. Hvis den er stor så skær halsen over på et skærebrædt. De metoder er de bedste, da kogende vand og andre metoder ikke dræber dem øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : pacu

Dato : 12-01-09 15:52

din pirat fisk her en sygdom jeg hvade selv fem pirat fisk som havde det og de døde alle af det så jeg vil sige at du skal så hurtigt så muligt smide den ud slå den ihjel ellers så smitter den de andre
efter du har gjordt det skal du prøve at forbykke det du kan få nogen modgift i en dyrehandel hvid du går ned med den syg fisk så de kan se den under mikroskop. sygdommen kan også komme ved at dine pirat fisk får ensrattet mad her er nogle forslag (fra randers regnskov) til hvad du kunne bruge
Et lille citat fra Randers regnskovs hjemmeside:

"Begejstret kaster børnene broccoli, gulerødder, tomater, porrer og kartofler op i bassinet.
Piratfiskene sætter tænderne i broccolistykkerne.
”Disse paratfisk er delvis vegetarer,” fortæller Christian. ”Men de vil helst have kød,” siger han og smider nogle muslinger ind til fiskene, der nu kaster sig så voldsomt over maden, at de pjasker vand ud over bassinkanten."

Piratfisk lever altså naturligt af de frugter/nødder osv. som naturligt falder ned i vandet, fra planter/træer

Ud over frugter, skulle rejer være et hit for piratfisk.

Du skal kigge lidt på hvad filtermateriale og pumpe kapacitet du har, inden du bare kaster store mængder kød ned til dine fisk.

Har du ikke nogle leca eller hule sten samt aktivtkul i filtret og en stor udvendig pumpe, skal du være varsom med at "bare" smide mad i akvariet.

Generelt skal dine fisk have en masse ilt, er der for mange affaldsstoffer i vandet (nitrit/nitrat osv.) vil der ikke være luft nok til fiskene, hvilket betyder at du skal skifte vand 1 - 2 gange i ugen.

Men en stor udvendig pumpe (3-4 gange akvariet liter str. i timen) samt et effektivt kulfilter, hjælper gevaldigt på det, da du ændre kemien i akvariet ved at begynde at fodre anderledes end normalt

****
Jordnødder 25% protein
Sojabønne 35 % protein
Dild(tørret) 20% protein
Ærter/bønner 6% protein
Broccoli 6% protein

håper det hjælper