/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Krystal
Fra : Iboga
Vist : 493 gange
50 point
Dato : 29-08-04 22:13

Hej

Jeg fik et krystal fad for nogle år tilbage.. Og så uvidende som jeg var fik den en tur i opvaskemaskinen.. Det kunne den ikke lide så nu har jeg et fad i 2 halve.. Nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre? Lime det eller andet måske?

Btw, nogen der kender nogen eller har hørt om en der laver i krystal i københavns området?

Iboga

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 22:20

Jeg tror desværre ikke der er noget at stille op med det. Krystalglas er ikke lige sådan at lime, og det vil heller aldrig blive pænt
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-04 22:57

Du kan godt lime det sammen med en to komponent lim som Araldit, men usynligt bliver det ikke. Det vil være lige så godt som mange billigere fade der er limet sammen under produktionen. To komponentlim holder ikke ved højere temperaturer så du kan ikke bruge det til hvad som helst, men det kan man altså heller ikke med krystalglas.
Vi har en del af slagsen og der er kun en fordel når det skal vaskes op og det er at jeg er for fummelfingret til at måtte udføre det job

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-04 23:18

prøv at ringe til holmegaards glasværk de kan være de kan hjælpe med et svar??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-04 02:28

Kære Iboga. Jeg kan godt se at det er noget skidt at fadet er gået i stykker. Men prøv at se det på DENNE måde:
Det KUNNE jo ha' været meget værre. Det kunne være SPLINTRET i 1000 stykker. DU er så heldig at du har 2 stykker. Og prøv så at udvise lidt fantasi, så er det da ikke umuligt at de 2 stykker kan blive til noget pænt og anderledes i din have. Specielt hvis du har mod på at lave en lille Vandkunst? Og en stille rislen af vand er godt i enhver have.
Du skal først grave en lille dam, ½m i diameter er nok. Læg dræn og pumpe i bunden og fyld op med nogle pæne sten. Selve Vandkunsten kan laves kun af de to stykker krystal, men f.eks et gammelt skovl/spadeblad/stegepande eller bunden af en gl. smadret Have-potte, kan også sagtens blandes ind i det. Vandkunsten er en lille skulptur, som du laver af de forhånden værende materialer, til en dam på ca. ½ meter, bør Vandkunsten nok ikke være mere end højest 1 meter høj. Vandet skal selvf. komme ovenfra gennem en dyse, der jo sagtens kunne være en smukt farvet flaskehals. Selve Vandkunsten kan med tiden "Pakkes ind" i nogle helt specielle planter der kun lever hvor der er fugtigt.
F. eks. Brøndkarse. Den er vildt lækker rå sammen med Bøffer.
Håber at jeg har krildret lidt ved din fantasi, og fået dig til at se at ikke ALLE skårne sager er lig med ulykke.

Med venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-08-04 08:39

Apropos 1000 stykker, her er en "kunsterisk ide": Slå det i endnu flere stykker og lim det så¨sammen a la mosaik, indsæt eventuelt nogle effekter, fx farvede glasstykker eller lignende. Du får så må ingen måde noget, der ligner det originale, men måske et nyt og spændende, og et unikum.
Jeg tror ikke det bliver pænt, hvis du limer de to stykker sammen, det ville kunne ses for tydeligt og derfor altid ligne noget der er lappet sammen, desuden tror jeg også det er svært. Det er nemmere med mindre stykker..

Godkendelse af svar
Fra : Iboga

Dato : 14-09-04 13:18

Hej alle samme.

Tak for jeres ideér.
Desværre så har jeg ikke have, så ideen med vandkunsten er ... knapt så fed. Men mit mål var nu ikke at lime det, som første priotet, men at finde nogle der lavede krystal ... som jeg skrev.

Men synes at rows svar var tættest på det jeg søgte.

mvh

Iboga