/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Den er rigtig pingeling!...*G*
Fra : hvidtiger
Vist : 1198 gange
50 point
Dato : 29-08-04 16:08

Hvis man har to ens scootere hvor den ene har en dellorto 17,5mm karb på, hebo 47,6 kit alu, gianelli udstødning og malossi multivar med 5grams ruller..Personen der køre på den vejer ca 60kg...Den anden vejere ca 80kg men har på sin scooter et Malisso MHR 47mm kit, 21mm Amal karb, gearing, den samme udstødning men har dog kørt 6-7000km på udstødningen, racer kobling og en polini speedcontrol med 4,3grams ruller...Hvem ville i så sige der ville have den højeste topfart???...Det er en lille test...De er begge to en Pgo Dr.Big samme årgang..

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 29-08-04 16:15

jeg vil sige ham på 80kg vinder..

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 16:22

*Gg*...Oki mikkelgj1...Men ham på 80kg er mig og hende på 60 er min kæreste...Men hun vinder med over 10km/t mere på toppen..Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg inten mangler eller har sat forkert på...Dog fandt jeg ud af at den pakning som vidst nok hedder simmering bag varion er slidt da der er lidt olie som kommer ud derfra..Men om det kan være skyld i det ved jeg ikke..Men den køre fint osv men jeg kan bare ikke forstå at hun med lethed kan køre fra mig...Har en dyse 95 i og nålen er i den øverste rille..Er den i den midterste hakker den i starten..Ved godt at nålen intet har og sige ved topfart..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 29-08-04 16:58

Har I prøvet at skifte maskine, og udføre den samme test ???….

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 17:06

Øhmm hvad mener du!?..Altså jeg køre på hendes og hun køre på min???

Vh Tigeren

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 29-08-04 17:20

tror det er det han mener

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 29-08-04 17:26

JA det er det jeg mener, for ellers er din test ikke Brugbar i forsknings-øjemed :) :)

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 17:38

Jamen det vil vi da prøve så..Men kan det have noget og gøre med min dyse er for lille/stor og at min udstødning aligevel har kørt 7000km???Fik aldrig svar på hvad en slidt eller utæt simmering kan gøre???

Mvh
Tiger

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 29-08-04 17:45

Nååå. Hvis en krumtap simmering er utæt så kan der komme falsk luft ind den vej.

Det giver nogle tomgangs problemer, og at motoren dør ved fuld gas.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-08-04 17:46

Eftersom at du har en gearing i din burde du kører hurtigst... Hvis man fjernede den burde de to maskiner kører stort set lige hurtigt, med den rette indstilling...

Så kom du ud og indstil din scooter ordentligt !!!!

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 18:01

Jon jeg har prøvet men så langt rækker min viden ikke..Syntes jeg har prøvet alt med karb og filter, men nytter ikke..Tager gerne mod forslag!..Køre i øjeblikket med en dyse 95 og et originalt filter...Har hørt at der er nogle der er helt oppe på over dyse 110, men det har jeg prøvet og der kan den slet ikke køre..Den køre også ujævnt ved fuld gas, dvs at tomgangen er meget normalt, men rykker man håndtaget i bund mens man har lidt fart på syntes jeg at der ikke er så mange omdrejninger som når man holder stille og giver gas..Det mener jeg da at der burde være...Ja faktisk er det lidt forskelligt hvor mange omdr den tager ved fuld gas..Det kan varigere op med 1000 omdr...??

Vh
Tigeren

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 29-08-04 18:25

prøv med et andet filter med mere flow i..

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 19:07

Jeg vil ikke køre med powerfilter, for så kan jeg lige så godt smide en knækudstødning på også..Det larmer for meget og det er ikke så godt når man køre på den om natten i Gjellerup som er det sted i Århus hvor der er mest politi..Men jeg syntes at jeg kan huske lidt om at hvis motoren køre ujævnt i mit tilfælde tager forskellige omdr på toppen ved fuld gas, så¨er det dysen der er inten for stor eller for lille...For hvis jeg køre med en 21mm karb og dyse 95 og min kæreste køre med en 17,5mm med dyse 90(Dog er min en amal hvor hendes er en dellorto) og de begge er alu cylindere...Jamen så ville man jo mene at min dyse er for stor eller??

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-08-04 20:35

Det kan du kun selv mærke/høre, det kan vi ikke svare dig på! Men problemet med dine RPM's kan meget vel være forkert indstilling af rullevægt/bagplade i varioen! Hvordan kører den ? Hvor hurtigt ? Optræk ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-04 21:22

En slidt eller utæt simmering kan gøre:
1. Når stempelet går ned og overtrykket der nede, skal sende gasblandingen op gennem skyllekanalerne, så er noget af trykket og gassen gået ud gennem simmerringen, og der presses altså ikke så meget op over stempelet, så fyldningen og kompressionen er dårligere, og altså mindre HK.
2. Når stempelet vender og går op, og der opstår vaccum i krumtappen, så skal membranen suge gassen ind fra karburatoren, men så suger den også en del ren luft ind gennem simmerringen, så får du ikke så hurtig en luftstrøm gennem karburatoren. Men det gør ikke helt så meget, hvis dysen er stor, for så får den alligevel et fornuftig blandingsforhold mellem, benzin og luft. (For det er næsten, ligemeget hvor luften kommer fra.)
Som du kan se er nr. 1 det værste ved en utæt simmerring. Og når den bliver skiftet til ny, skal dysen nok være lidt mindre.

Slidte lejer, giver også slidte/utætte simmerringe (Der er en på hver side).

Man kan slet ikke sammenligne dysestørrelser mellem forskellige fabrikater af karburatorer, da en 90dyse til en Dellorto kan være størrer eller mindre, end en 90 dyse til en Amal karb.

Udstødningen alder er uden betydning, hvis den da ikke er stoppet af sod eller oliefilm, eller er tæret indeni.

Jeg har ikke en præsis forklaring på hastighedsforskellen, men har en mistanke til din gearing, da det jo kan være at din motor ikke kan slæbe en så tung gearing. Det har jo noget med hvor motoren har sit største moment.
Det svarer til at man gearer en yamaha FS1, så højt at man aldrig kan bruge 4. gear. Og det kan jo være at din trækker fra ned ad bakke, på grund af den høje gearing.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 21:54

Den køre fint og viser 80-90 på speedometert.Men optrækket er blevet dårligere syntes jeg, men det kan jo være den utætte simmering..Fik at vide at det kun kunne være den da der var olie bag varion og inde i kickstarterskjoldet og det kom ikke fra den bagerste kobling da det var helt rent der..Så det kan jo kun komme fra simmeringen...

Hmmm den burde ellers kunne trække gearingen med det jeg køre med..Men den køre nu meget hurtigt ned af bakke nu hvor du nævner det..Jeg har også lagt mærke til, at den køre en del langsomere i modvind end i medvind...Der kan den næsten svinge med 20km/t på toppen hvilket jeg ikke vil mene er normalt..Selvfølgelig vil den altid køre langsomere i modvind men der er meget stor forskel i mit tilfælde...Det er sikkert gearingen som du skrev..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-04 22:09

Tja, mon ikke.
Lad os høre, når du får tøsen med til Himmelbjerget, hvem der kører fra hvem?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 29-08-04 22:30

*G*...Så mener du at vi skal drøne om kap ned af himmelbjerget!?...Jamen er det svært og skifte den simmering der sidder bag varion??

Vh
Tigeren

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 30-08-04 06:43

Ja det er ikke lige frem det nemmeste... Hvad er det for en gearing du har smidt i din maskine ? Hvis den kører så meget hurtigere i med vind lyder det som Palle siger meget som om det er fordi din motor selv har meget svært ved at trække gearingen helt ud...

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 01:47

Gearingen har kun betydning for optrækket indtil ca 30 kmt, herefter er det op til varioen. Men skift pakdåsen/simmeringen og rens varioen for evt. olie fra utæheden... du kan bruge en skuetrækker til at brækket simmeringen ud, og et rør(som sættes ud over krutapsakslen) m. hammer til at banke den nye på plads(som den gamle sad)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-09-04 07:21

mcmikkelcjo > Nej! Det er rigtigt at gearingen spiller meget ind for accelerationen, men hvis der er en så stor gearing i så motoren ikke kan trække den helt ud, så vil det jo spille meget ind for topfarten... Prøv du fx at smid en 52% gearing i en standart scooter, så har du lige pludseligt en meget mere lovlig knallert...

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 10:00

ja, jon, det har jeg prøvet... blev stoppet for nogen md. siden, hvor padderne tog alt andet, end min 41% gearing og krumtap(sødt gjort!). Den har svært ved at komme igang, men kommer den først over 25 kmt, river den fra enhver anden med std. dele!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-09-04 10:12

Og hvad rendte den på toppen ? Og hvilken scooter var der tale om ?

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 14:57

benelli 491 ST. den kører nu 70-75 kmt. før kørte den 115 kmt (begge ting efter de af politiet opsatte vogne, som med store digitatal, skriver hvor stærkt man kører. så mit speedo måler 15% for meget....!)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-09-04 15:03

70-75kmt er jo heller ikke hurtigt... Det kan den jo stort set klare afdroslet, så kan ikke se hvordan du får det til at din gearing "rykker fra alt andet std. dele"...

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 03-09-04 15:13

tja men tar vi som sagt og måler efter speedo, som alle andre gør det, viser den også over 85 - på lige vej...!
men generelt måler scooter-speedo 15% forkert, efter mine erfaringer. men dem jeg har sammenlignet med, som også kører std., følger kun med, til vil når 30 kmt... mere har jeg ikke at sige...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-09-04 15:21

Scooter/Knallerter speedo'er har man aldrig kunne bruge til en syngende fis, det eneste man kan bruge til noget er GPS, eller rullefelt hvis man skal indstille...

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 03-09-04 20:10

Tak for svaret pallebhansen.